Citat:
Ursprungligen postat av
Menea
Vad är det exakt du menar ska vara öppet på gatan? Vill du ha individers sekretessbelagda patientjournaler publicerade offentligt, eller vad är det för "brödsmulor" du letar efter?
Ja, Jag syftar på transparens kring myndigheternas hantering av en potentiell smittrisk?
Exempelvis: Vad har hänt, vilka åtgärder har vidtagits, hur bedömer man smittrisken och har det förekommit brister som behöver utredas? Sådant går att redovisa utan att röja patientsekretess..
Det är också lite skillnad på att skydda känsliga uppgifter under en pågående utredning och att undanhålla relevant information eller undvika granskning i efterhand..
Jag påstår inte att varje uppgift måste offentliggöras omedelbart. Meen om myndigheterna lämnar knapphändig information samtidigt som motstridiga uppgifter cirkulerar, är det rimligt att efterfråga tydligare besked och oberoende verifiering. WHO har ju också efterfrågat information från ryska myndigheter om det aktuella fallet.. Varför är det så tyst? Vad har man att dölja?
Det är den typen av transparens jag menar, inte att lägga ut människors journaler på nätet... Det fattar vi.