2026-10-09, 23:15
Medlem
Är det stelkramp som skyddar mot pest
Citera
Igår, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det är ganska ironiskt att klaga på att källorna är "begravda och censurerade" när det faktiskt är EU som har blockerat och censurerat ryska nyhetskanaler och officiella plattformar inom unionen... Man skapar en egen informationslucka genom att stänga ute kanalerna, och sedan gnäller man på att informationen är svår att komma åt... Köp VPN så kommer du åt mycket som finns öppet för allmänheten. Visst finns de fortfarande sekretess de gör de hos många myndigheter även i väst men mycket finns faktiskt att läsa.

Dessutom drar du en märklig gräns för vad källkritik är... Att information från en myndighet i ett tidigt skede inte är "fullständig eller oberoende" gäller ju alla världens länder det är inte unikt för Ryssland. Men den stora bristen i ditt resonemang är att din egen definition av källkritik verkar vara att rata officiella myndighetsdata för att i stället köpa okritiska, vinklade rykten på Telegram om domedagsvirus. Jag tror vi kan lägga ner denna hets om något stort utbrott och bio-vapen.

Finns det något suspekt med Rysslands hantering kring detta? Tror du det kan ligga någon sanning att man inte vill att viss information ska komma ut? Eller att man är rädd för hur det ska tolkas?

Varför jag undrar är för att jag själv vet hur tex. en organisation som sätter prestige före sanningen, och före allt som har att göra med rannsaka sig själv som organisation och vad man håller på med.. Tex. om risken finns att man inte vill uppfattas som okunnig eller få kritik som kan uppfattas som hot.. att något allvarligt hänt som man kan riskera klandrad för, eller stå till svars.

Jag kan ge exempel på liknande mekanism i Sverige hos en organisation tex. Karolinska och Macchiarini skandalen som opererade in plast strupar på folk som dog, utan ens ha djur studier som kunnat stötta detta och hur det fick fortgå utan ordentligt granskning förrens långt senare. Vidare hur hans medarbetare tvingades själva dra i visselblåsarfunktionen vilket medförde att Karolinskas ledning m.m. gick emot medarbetarna och polisanmälde dom och fryste ut dom.. Varför? Jag tänker att det kanske finns likheter i hur Ryssland hanterar sina misstag.. När man lever i "prestige" och där kritik uppfattas bara som hot... och ska bort..

Tack och lov fick detta granskas om än sent.. och nya funktioner startades för att minska detta om än det finns kvarstående problem. Men för att åtminstone öka transparens.
Senast redigerad av rawjudge Igår kl. 00:10.
Citera
Igår, 00:30
Medlem
Citat:
Om vi nu ska spekulera i biovapen-scenarier är ju pesten ett ganska uselt val för sånt skulle jag tycka. Den är alldeles för lätt att upptäcka, isolera och behandla med vanliga antibiotika, och sprids inte särskilt effektivt som aerosol. Då är ju mjältbrand eller smittkoppor betydligt "bättre" kandidater om man absolut vill leka domedag.
Att oroa sig för att ryssar ska gå runt och nysa ut pestbakterier på ICA för att spela The Road är nog att dra det hela lite väl långt.
Ryssen har väl haft på sig gott om tid att utveckla antibiotikaresistenta pestbakterier sedan kalla kriget så varför skulle det inte vara ett effektivt biovapen? Antibiotikaresistens är ett av det främsta hoten mot mänskligheten tills vidare.
Citera
Igår, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll

När den kommer till Sverige blir det nog uppåt 10 stick med spruta ska du se.

Snabbhittat vaccin som passar perfekt.

Tumme upp
Citera
Igår, 08:44
Medlem
Nu har det gått flera dagar. Har man ett konstaterat pestfall eller är det fortfarande bara rykten?
Märkligt att det inte ens går att klarlägga vad det handlar om eller om allt är påhittat.
Citera
Igår, 09:15
Medlem
Herostratoss avatar
Mother Jones som citerade Visegrad24 och en annan källa skrev att fem sjukhus var satta i karantän.

https://www.motherjones.com/politics/2026/10/reports-of-a-lethal-virus-outbreak-in-russia-follow-the-death-of-a-researcher/

Men det var ju sex dagar sen, vad har hänt? Vanligt ryskt kaos eller ett rykte som sprids/blåses upp för att hindra att folk som flyr mobilisering ska kunna lämna landet?

Vad är det för pencillin som gäller mot lungpest? Vibramycin?
Citera
Igår, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll

Finns ett "dåligt vaccin" som hjälper 50+ procent mot lungpest. Det ger ofta biverkningar och kan i få fall vara riktigt farligt. Sen måste man ta "boastar" en gång per år.* Patient 0 var vaccinerad och troligen borde hon ha tagit profylax samt fått antibiotika. Det finns en mycket liten risk i varje fall att inget hjälper. Vaccinet är inte godkänt i väst.

Om hon var vaccinerad och fick profylax så borde hon inte ha dött. Problemet är också att en 28-åring borde inte heller dö av en lunginflammation. Plus den extrema reaktion att sätta 180-250 människor i karantän. I Sverige drabbas 100 000 personer av lunginflammation varje år. Det skulle bli många karantäner.

Problemet är inte om det är Pest. Världen har 1000-2000 fall om året och det blir ingen pandemi. Problemet är Rysslands olika signaler från lokala och centrala myndigheter. Samt om det stämmer så har ryssarna har ingen anning om var lunginflammationen kom i från, som dödade en ung person.

Centrala myndigheter gick ut med

Rospotrebnadzor gick ut och meddelade att kvinnan avlidit av en ”lunginflammation av okänt ursprung”

6 okt Rospotrebnadzor dementerade samtidigt på Telegram ett spritt dokument om skärpta smittskyddsåtgärder i Irkutsk som falskt.

7-8 okt Ryska myndigheter förnekade uppgifter som cirkulerat om ett andra misstänkt pestfall. Rospotrebnadzor meddelade att man undersökt alla kontakter till den avlidna (omkring 200 personer) och att ingen har konstaterats smittad av farliga patogener. Den 8 oktober uppgavs de lokala smittskyddsåtgärderna kring institutet vara avslutade.

Om Centralmakten inte ljuger, som vi inte vet. Men om vi antar att de inte gör det. Så har vi en Lunginflammation, som dödar en ung människa och får ryssarna att sätta 200 personer i karantän och införa smittskyddsåtgärder runt institutet.

De informerar inte WHO. Det har även visats videos på folk i skyddsutrustning på gatorna som har geolokerats till området.

Ryssarna måste ha ansett att det kan ha varit något allvarligt. Annars hade man inte isolerat runt 200 personer infört smittskyddsåtgärder på hennes jobb. De verkar inte heller ha någon aning om vad det är.

Jag ska säga så här åtgärderna de införde var säkert korrekta vare sig det var Pest eller lunginflammation. Men deras damage control och kommunikation till omvärlden har varit usel.

*Finns nog inget behov att ta en boast vid en epedemi.
Citera
Igår, 11:58
Medlem
Citat:
Det här är ett öppet diskussionsforum och tråden handlar om ett "misstänkt pestfall", vilket betyder att man måste tåla att folk inte håller med eller ställer frågor om källkritik. Om man bara vill att alla ska hålla med och inte orkar höra sådant som inte passar in i ens egen berättelse, så är det faktiskt helt okej att bara lämna tråden i stället för att försöka tysta ner det som sägs.
Jag försöker inte tysta dig, har aldrig försökt tysta dig. Det behövs alltid en motvallare så att ämnet inte bara blir ett självspelande piano där alla sitter och luktar på varandras fisar men du behöver även ha lite fingertoppskänsla och begripa nyanserna i det du läser.

Hur lyder uttrycket? ”Om allt du har är en hammare, ser alla problem ut som en spik”…
Citera
Igår, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Finns det något suspekt med Rysslands hantering kring detta? Tror du det kan ligga någon sanning att man inte vill att viss information ska komma ut? Eller att man är rädd för hur det ska tolkas?
Så är det, vill dock utveckla frågeställningen för trådens skull. Under kalla kriget var censuren en självklarhet, det handlade om två system i konkurrens. Kapitalism vs kommunism. Då kunde statliga misslyckanden komma att tolkas som att motståndaren hade ett bättre system.

Även USA var livrädda för att kommunismen skulle spridas som en löpeld men valde att svinga en större balle istället för 100% självcensur. Jag tänker på t.ex. rymdkapplöpningen där ryssen i praktiken var först med alla milstolpar så USA var tvungna att ställa boots på månen för att bevisa att man inte var sämre än sovjeterna.

Tjernobyl är ett praktexempel på hur hela systemet kan ses som ett fiasko om folket förstår att den egna teknologin är undermålig, därför valde man att inte larma och istället vissla vidare på samma gamla hjältemelodi. Man var mer rädda för Kreml än att folket i nuvarande Ukraina började lysa i mörkret.

Tror att detta även gäller idag trots att rysk kommunism i praktiken är stendöd. Putin riskerar att tappa greppet om folkviljan om han inte konstant svingar sin pansarnäve mot allt besvärande för att ”bevisa” att han fortfarande har den största kuken i landet.

Det finns självklart anledning till att kunna misstänka att pestläget skulle kunna vara värre än vad de ryska myndigheterna berättar, men ”svaren” blir bara lösa spekulationer så länge nedtystning och censur är en logisk konsekvens när något riskerar att hota den egna makten. Ryssland är inträngda i ett hörn p.g.a. Ukraina, t.o.m. deras egna ”allierade” kommer att hugga dem i ryggen om läget så kräver så jag finner det lönlöst att kräva full transparens av dem så länge vi faktiskt är med och står med kängan på deras nackar.

Långt svammel, en kortversion: Anklagelser om ”censur” är inte den killshot många tror den är. Även de våra kommer att försöka blanda bort korten om skiten träffar fläkten. Det är en logisk konsekvens.
Senast redigerad av Festmulatt Igår kl. 14:07.
Citera
Igår, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Hehe.. Ja om dom vet att Pesten kommer och de börjar komma fall så kommer restriktionerna ändras.. Man kommer definitivt bli generös om man lyckas prioritera snabb diagnostik. Bara man inte blir för sen på bollen...

Lagren ska dock ha uppdaterats sen Covid. Socialstyrelsen/regionerna har jobbat aktivt med detta som jag förstått och vill inte göra om samma misstag... Men jag vågar inte tala om hur exakt och hur mycket dom lagrat kring allt..

Men ja som du säger 24h är egentligen inte mycket tid. Ett stort problem är vad jag förstått tar PCR provtagningen 1-2 dagar....... förhoppningsvis kan man nog inse att de inte är hållbart om någon har lunginflammationsymtom... Men då har de också kanske gått för långt.. Men jag vet att vid tydlig misstanke väntar man inte..

Tidiga symptom liknar ju Influensa.

Säger de ja… jag tror inte alls att de har välfyllda lager. Det märks väl dagligen att det är brist på olika läkemedel osv? Varför skulle regioner och socialstyrelsen sitta på sånt? Jag har ex skaffat såna där jodtabletter man kan behöva vid ev kärnkraftshaveri för litar inte ett skit på att det finns någon sådan beredskap. Tabletterna var ju för fasiken slut hos leverantör i ca 15 år. Så när apoteken nu äntligen fick in dem passade jag på. Det är säkert lika illa med alla läkemedel.

De kanske fyllt på ngt efter covid som hade med covid att göra (typ munskydd och alkogel) men hur troligt är det att exakt samma sak sker igen? Lär ju vara någon helt annan sjukdom i så fall eller annat som ex kärnkraftsolycka.
Citera
Igår, 22:16
Medlem
Goatboys avatar
Första fallen i Kina nu verkar det som:

https://www.youtube.com/watch?v=s60nWRb0GuI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem