Idag, 06:50
Medlem
Conny63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haimmler
Asså lek med tanken att dvärgen M.J blir justitieminister igen… en jävla mardröm utan motstycke.
Lek med tanken att Annika hirvonen blir migrationsminister. Der ser ljust ut för swedistan .
Citera
Idag, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knegare
Släpper SD fram en högerregering igen utan att sitta i den lär de aldrig hamna i en regering utan vara en evig dörrmatta med vikande antal väljare.
Nja, dom har fått igenom massa politik vilket V inte fått under alla år då S hotat med borglig regering det fungerar troligtvis inte på SD då dom är närmast S av partierna i samarbetet.
Citera
Idag, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Ni minns fel

Först röstades Löfvén bort direkt efter valet i en särskild omröstning innan de fyra talmansförslagen började räknas. Detta är enligt grundlagen för att få bort sittande statsminister om han inte begriper själv att han ska avgå.

1 Kristersson NEJ
2 Löfvén NEJ
3 Löfvén JA
det blev ingen fjärde omröstning
Google svarar:
Talmannen Andreas Norlén gav den 15 november 2018 Centerpartiets ledare Annie Lööf uppdraget att sondera regeringsförutsättningarna efter riksdagsvalet 2018.

Uppdragets mål och ramar

• Tidsskala: Uppdraget var på en vecka.
• Syfte: Att undersöka sakpolitiska vägar framåt för att hitta en regering som kunde tolereras av riksdagen, inte att själv bli statsminister.
• Samtal: Hon samtalade med fem riksdagspartier (exklusive Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna).

Citera
Idag, 07:27
Medlem
Sunimods avatar
Nu på Expressen sida

"C-ledaren Elisabeth Thand Ringqvist bestämde sig för att bjuda in till ett rödgrönt möte efter förra veckans samtal med talmannen.

Beroende på hur det går kan det bli fler möten med V och Nooshi Dadgostar, säger hon till SvD.

– Vi får se efter fredag hur det blir. "

Vem tror hon att hon är?
Det är väl för katten Magdalena som fåt uppdraget att försöka få till en regering. Inte Elisabeth.
Senast redigerad av Sunimod Idag kl. 07:30.
Citera
Idag, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Även Annie fick väl uppdraget och på fjärde hotade Löfven med extra val.

2018-09-25: Riksdagen röstar bortl Stefan Löfven (sittande) som statsminister, detta är dock inte en av de fyra statsministeromrösningarna, utan ett bortröstande av sittade statsminister enligt den nya regeringsformen från 2011

2018-11-14: Riksdagen röstar nej till Ulf Kristersson som statsminister
2018-12-14: Riksdagen röstar nej till Stefan Löfven so statsmininster
2019-01-18: Riksdagen röstar ja till Stefan Löfven so statsmininster

1. Annie Lööf fick ett "sonderingsuppdrag", men hon föreslogs aldrig i riksdagen
2. Det var på tredje försöket, inte fjärde, som Stefan Löfven blev vald
Citera
Idag, 07:37
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nu på Expressen sida

"C-ledaren Elisabeth Thand Ringqvist bestämde sig för att bjuda in till ett rödgrönt möte efter förra veckans samtal med talmannen.

Beroende på hur det går kan det bli fler möten med V och Nooshi Dadgostar, säger hon till SvD.

– Vi får se efter fredag hur det blir. "

Vem tror hon att hon är?
Det är väl för katten Magdalena som fåt uppdraget att försöka få till en regering. Inte Elisabeth.

Några kafferep ändrar inget. 4 tokiga kärringar skall kivas, mobba varandra, baktala andra och sjunga i kör ” 12 SD ministrari regeringen …”

Glömde klappmongot Hellden. Är det han som får gå runt med kakfatet på kafferepet?

V och C lär inte vika ner sig. Så, varför dricka kaffe öht? Ingår påtår?
Citera
Idag, 07:41
Medlem
Imnshos avatar
Centern bjuder på AW!

Centern är landets i särklass rikaste parti, och ställer i morgon till med ett hejdundrande kalas på Högberga gård. Jag undrar vad som ligger bakom formuleringen "läget i landet", som temat för festen verkar vara? Kanske ligger några kvar på gården över natten, bokstavligt talat ligger. Nya partnerskap kan skapas!
Citat:
En C-källa säger att det viktiga är att de fyra partiledarna får möjlighet att träffas.
Jaha, vem är inte inbjuden? Jag får det till fem: Tanten, Nooshi, Maggan, Fågelboet och Helldén.

Kommer Tidö också, fick dom öht en inbjudan? Vi vill ju skapa en Saltsjöbadsanda här.
Citat:
Enligt inbjudan har partiledare, gruppledare, partisekreterare och ekonomipolitiska talespersoner från samtliga partier bjudits in till mötet, men även andra viktiga personer ur partiernas staber förväntas närvara.
Tydligen. Det här blir en riktig baluns med alla Sveriges höjdare närvarande. Ett riktigt supermål för terrorister. Antar att SÄPO får jobba hårt under festen. Intressant också med det fetade. Låter som ett obligatorium, skolkande tillåtes ej!

Citat:
Enligt Aftonbladets uppgiftslämnare kommer timmarna på Högberga gård på Lidingö att domineras av föreläsningar från inbjudna aktörer, som polisen, Svenskt näringsliv och LO.
Vad ska snuten säga då? Att det faktiskt är lögn att Tidö börjat få ordning på buset? Undrar också vilken bild SAF och LO kommer att ge. Knappast likartad....

I vilket fall som helst, hela det inbjudna gänget går dit för den storslagna middagen samt det kopiösa groggbordet. Här behöver inga kreditkort lämnas in, det är fri bar på en fredag eftermiddag, jippiii!!

PS. Nej det verkar inte som Tidölaget är bjudet på festen när jag läst fler artiklar. Och det verkar ju inte klokt om det vore så. Det konstiga är ju ändå SAFs närvaro, men dom är väl bundis med Centern kan jag tänka. Undrar om dom får Nooshi och Ida till bordsdamer?
Senast redigerad av Imnsho Idag kl. 07:55.
Citera
Idag, 07:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Några kafferep ändrar inget. 4 tokiga kärringar skall kivas, mobba varandra, baktala andra och sjunga i kör ” 12 SD ministrari regeringen …”

Glömde klappmongot Hellden. Är det han som får gå runt med kakfatet på kafferepet?

De ska ju träffas alla 5 kärringar imorgon. Det ska vara inbjudna representanter från näringslivet.
Elisabeth klarar alltså inte av att framföra näringslivets behov utan stöd.
Och dessa ska nu får lära sig vad Sverige behöver. Vet de inte det tidigare är det katastrof.
Jag kan tänka mig vilket kärringkackel det kommer bli. Hönsgård.

Troligen kommer de vara mer osams än nu efter morgondagens möte.
Citera
Idag, 07:49
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Google svarar:
Talmannen Andreas Norlén gav den 15 november 2018 Centerpartiets ledare Annie Lööf uppdraget att sondera regeringsförutsättningarna efter riksdagsvalet 2018.

Uppdragets mål och ramar

• Tidsskala: Uppdraget var på en vecka.
• Syfte: Att undersöka sakpolitiska vägar framåt för att hitta en regering som kunde tolereras av riksdagen, inte att själv bli statsminister.
• Samtal: Hon samtalade med fem riksdagspartier (exklusive Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna).

Jo, okey Annie fick sondera men det blev ingen riksdagsomröstning om statsminister. Annie gav upp och erkände att hon inte lyckats hitta något för riksdagen att rösta om.

Talmannen Norlén borde göra samma nu. Be den tjatiga Thanden att fixa ihop sin jäkla mitt som hon fantiserar om. Eftersom centerpartister inte kan räkna procent vore det bästa om de själva fick försöka hitta någon mitt som tolereras av en majoritet.
Citera
Idag, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Det märkliga med Gabrielsson är att hon uttalar sig för alla tre övriga partier. Alla vi tre, säger hon ganska ofta, men det är ju bara struntprat. S vill inte ha V i regering de heller, men stormtrivs säkert med att slippa ta fighten i TV. Egentligen är det väl S och V som borde träffas i Agenda eller Aktuellt?
Citera
Idag, 07:52
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
De ska ju träffas alla 5 kärringar imorgon. Det ska vara inbjudna representanter från näringslivet.
Elisabeth klarar alltså inte av att framföra näringslivets behov utan stöd.
Och dessa ska nu får lära sig vad Sverige behöver. Vet de inte det tidigare är det katastrof.
Jag kan tänka mig vilket kärringkackel det kommer bli. Hönsgård.

Troligen kommer de vara mer osams än nu efter morgondagens möte.

När jag hör V och C resonera tänker jag på detta resonemang ur rätten i usa.

Q: Doctor, before you performed the autopsy, did you check for a pulse?
A: No.
Q: Did you check for blood pressure?
Q: Did you check for breathing?!
Q: So, then it is possible that the patient was alive when you began the autopsy?
Q: How can you be so sure, Doctor?
A: Because his brain was sitting on my desk in a jar.
Q: But could the patient have still been alive, nevertheless?
A: Yes, it is possible that he could have been alive and practicing law somewhere.
Citera
Idag, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jo, okey Annie fick sondera men det blev ingen riksdagsomröstning om statsminister. Annie gav upp och erkände att hon inte lyckats hitta något för riksdagen att rösta om.

Talmannen Norlén borde göra samma nu. Be den tjatiga Thanden att fixa ihop sin jäkla mitt som hon fantiserar om. Eftersom centerpartister inte kan räkna procent vore det bästa om de själva fick försöka hitta någon mitt som tolereras av en majoritet.
Håller med, accepterar man sondering så skall det prövas och om Thand får det och röstas ner så kanske man inser att det finns ingen mitt och kan sedan komma till verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in