2026-10-06, 10:44
Medlem
Ja herregud lugna ner dig lite Klyban.

Xacoon är en uppskattad debattör här och jag förstod exakt vad han menade med inlägget och varför han inte kontroll-läste inlägget.

Han menade det såklart som ”grattis om du nu lyckades hitta en som påstått det, men det spelar fortfarande ingen roll eftersom majoriteten här inte påstår att all kriminalitet skulle försvinna över en natt”.

Så han menade ingenting illa mot dig och jag tror ni gör bäst i att släppa detta för det är ingenting värt att tjafsa om här!
Citera
2026-10-06, 14:33
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Jag förstår att du är autistisk och kan bara ta allt ordagrant hela tiden.
Men jag ber om ursäkt att mitt sätt att uttrycka mig på sårade dig då det inte alls var min mening.
Du skulle skrivit istället, grattis du hittade ingen.
Så hade du i alla fall inte givit användaren medhåll att oj det fanns en.
Citat:
Ursprungligen postat av stadatskrivbord
Ja herregud lugna ner dig lite Klyban.

Xacoon är en uppskattad debattör här och jag förstod exakt vad han menade med inlägget och varför han inte kontroll-läste inlägget.

Han menade det såklart som ”grattis om du nu lyckades hitta en som påstått det, men det spelar fortfarande ingen roll eftersom majoriteten här inte påstår att all kriminalitet skulle försvinna över en natt”.

Så han menade ingenting illa mot dig och jag tror ni gör bäst i att släppa detta för det är ingenting värt att tjafsa om här!
Felet uppstår när användaren får det bekräftat att hen tittade knappt och hittade en direkt som påstod just det.

Och man bör vara korrekt mot såna här personer som påstår saker som detta.
För det är ju ingen vidare bra sarkasm och det flyger miltals över huvudet på den som säger legalisering gör allt bara värre med brott om vi gör.

Denna uppskattade del hittar jag inte här som debattör, bara svår aggressivitet och inte förstår problemet med att sarkasma att oj, du hittade en, fast det är noll.
Såna som den användaren ska man tråka ned med saklighet och fakta, så att de springer gömmer sig istället och drar sig för att komma tillbaka och ljuger och desinformerar mer.
Citera
2026-10-06, 14:37
Medlem
Det blir väl inte färre langare om man utökar de som säljer
Illegal försäljning kommer alltid att finnas
De byter bara typ av droger och laglig försäljning kommer, i så fall, att vara begränsad till ett fåtal
I medicinskt syfte, alltså inte för vem som helst
Senast redigerad av Max1494 2026-10-06 kl. 14:40.
Citera
2026-10-06, 14:44
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Det blir väl inte färre langare om man utökar de som säljer
Va?
Citat:
Illegal försäljning kommer alltid att finnas
Det är därför man bör se till att konkurrera med den illegala marknaden. Vilket i fallet cannabis inte ens är svårt.
Citat:
De byter bara typ av droger och laglig försäljning kommer, i så fall, att vara begränsad till ett fåtal
Byter? Du måste förstå att 95% eller mer av alla som säljer droger, dom säljer redan alla droger som det finns efterfrågan på. Och vad menar du med 'begränsad till ett fåtal'? Ett fåtal vad? Vilka är det som kommer att vara begränsade?

Grejen är ju att det är grundläggande marknadsekonomi. Om ett företag förlorar 50% av sina inkomster, så kan dom inte fortsätta ha lika stora utgifter. Det kommer finnas mindre pengar till att så att säga avlöna folk.
Citera
2026-10-06, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Va?

Det är därför man bör se till att konkurrera med den illegala marknaden. Vilket i fallet cannabis inte ens är svårt.

Byter? Du måste förstå att 95% eller mer av alla som säljer droger, dom säljer redan alla droger som det finns efterfrågan på. Och vad menar du med 'begränsad till ett fåtal'? Ett fåtal vad? Vilka är det som kommer att vara begränsade?

Grejen är ju att det är grundläggande marknadsekonomi. Om ett företag förlorar 50% av sina inkomster, så kan dom inte fortsätta ha lika stora utgifter. Det kommer finnas mindre pengar till att så att säga avlöna folk.

Jag utgår ifrån att du bara menar Cannabis
Eftersom heroin, amfetamin, kokain mm skadar människor väldigt snabbt och allvarligt
Sånt kommer aldrig att få ett godkännande, finns inte en chans på miljonen
Inom EU försöker man tom stoppa vanliga cigaretter och snusförsäljning
Hur ska sen staten konkurrera med skatt och arbetsgivaravgifter som medför laglig försäljning ?

Dessutom kommer det aldrig att släppas helt fritt för alla
Det skulle kanske kunna säljas som smärtstillande för gamla svårt sjuka
Men även där är det nog mycket tveksamt.
Vi får inte ens köpa starköl på ICA idag
Därför är detta bara fantasier
Citera
2026-10-06, 15:06
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Jag utgår ifrån att du bara menar Cannabis
Till en början ja.
Citat:

Eftersom heroin, amfetamin, kokain mm skadar människor väldigt snabbt och allvarligt
Njae.
Citat:
Sånt kommer aldrig att få ett godkännande, finns inte en chans på miljonen
Inom EU försöker man tom stoppa vanliga cigaretter och snusförsäljning
Tobaksrökning är faktiskt betydligt farligare än rekreationellt bruk av kokain.
Citat:
Hur ska sen staten konkurrera med skatt och arbetsgivaravgifter som medför laglig försäljning ?
För att cannabis är en gröda som går att odla mer eller mindre gratis. Det är inte svårare, dyrare eller mer komplicerat än att odla tomater. Även mer syntetiska droger kostar mer eller mindre ingenting att framställa. Att droger är dyra beror på att det är olagligt.
Citat:
Dessutom kommer det aldrig att släppas helt fritt för alla
Det skulle kanske kunna säljas som smärtstillande för gamla svårt sjuka
Men även där är det nog mycket tveksamt.
Vi får inte ens köpa starköl på ICA idag
Därför är detta bara fantasier
Fast det där vet vare sig du eller jag. För 10 år sen var det olagligt i hela Europa, det är det inte längre.
Citera
2026-10-06, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten

Tobaksrökning är faktiskt betydligt farligare än rekreationellt bruk av kokain.

Det är just därför man vill få bort all form av rökning
Men kokain är snabbt beroendeframkallande och orsakar livshotande tillstånd vid varje enskilt intag
Så är det inte direkt vid vanlig rökning, även om det också skadar
Du verkar redan vara djup inne i förnekelsestadiet
Eller så vill du bli rik på andras missbruk
Citera
2026-10-06, 17:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
Men kokain är snabbt beroendeframkallande och orsakar livshotande tillstånd vid varje enskilt intag
EN fantasi som heller aldrig kommer fungera och bara göda smugglaren, kriminellanätverk och gäng.
Citera
2026-10-06, 17:09
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Jag inser att vi är på alldeles för olika nivåer för att det här ska bli ett givande samtal. Lycka till i fortsättning på forumet.
Citera
2026-10-06, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du skulle skrivit istället, grattis du hittade ingen.
Så hade du i alla fall inte givit användaren medhåll att oj det fanns en.

Felet uppstår när användaren får det bekräftat att hen tittade knappt och hittade en direkt som påstod just det.

Och man bör vara korrekt mot såna här personer som påstår saker som detta.
För det är ju ingen vidare bra sarkasm och det flyger miltals över huvudet på den som säger legalisering gör allt bara värre med brott om vi gör.

Denna uppskattade del hittar jag inte här som debattör, bara svår aggressivitet och inte förstår problemet med att sarkasma att oj, du hittade en, fast det är noll.
Såna som den användaren ska man tråka ned med saklighet och fakta, så att de springer gömmer sig istället och drar sig för att komma tillbaka och ljuger och desinformerar mer.
Om du tar och läser hela tråden med lillskiten så ser du snabbt att han trollar i alla kommentarer han gör, gör cirkelargument och och fintar bort allar frågor som han ställs inför.

Han tar inget av det vi skriver här seriöst!
Citera
2026-10-06, 17:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Om du tar och läser hela tråden med lillskiten så ser du snabbt att han trollar i alla kommentarer han gör, gör cirkelargument och och fintar bort allar frågor som han ställs inför.

Han tar inget av det vi skriver här seriöst!
Ja, det är en svårt tragiskt användare, som inte kan ta in saklighet och fakta som stör narrativen i agendan.

Det är en bra fråga om h*n verkligen tror h*n är seriös och tror på det h*n skriver.
Eller bara ett sketet troll.
Men haft erfarenhet med användaren i Politik USA, och där gäller saklighet och fakta allra mest.
Så jag tror h*n tror på skräpet som h*n skriver och inte kan acceptera saklighet och fakta som inte stödjer tron.

Man ska vara galet dryg mot dessa och aldrig ge något.
För det är många saker i en legalisering som är överväldigande positivt för samhället i stort, även om det kan ta lång tid att se de alla.
Men ingen ursäkt att det tar lång tid innan man ser alla positiva saker med en legalisering, som ett argument att göra inget.

Det som fascinerar mig är att de kämpar så svårt för skydda den illegala handeln och alla problem där.
Och de inte ens fattar att det är just det dom gör, men det är så indoktrinering fungerar.
Då det är inte tillåtet att lyfta huvudet och se annat än indoktrineringen.
Citera
2026-10-06, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ja, det är en svårt tragiskt användare, som inte kan ta in saklighet och fakta som stör narrativen i agendan.

Det är en bra fråga om h*n verkligen tror h*n är seriös och tror på det h*n skriver.
Eller bara ett sketet troll.
Men haft erfarenhet med användaren i Politik USA, och där gäller saklighet och fakta allra mest.
Så jag tror h*n tror på skräpet som h*n skriver och inte kan acceptera saklighet och fakta som inte stödjer tron.

Man ska vara galet dryg mot dessa och aldrig ge något.
För det är många saker i en legalisering som är överväldigande positivt för samhället i stort, även om det kan ta lång tid att se de alla.
Men ingen ursäkt att det tar lång tid innan man ser alla positiva saker med en legalisering, som ett argument att göra inget.

Det som fascinerar mig är att de kämpar så svårt för skydda den illegala handeln och alla problem där.
Och de inte ens fattar att det är just det dom gör, men det är så indoktrinering fungerar.
Då det är inte tillåtet att lyfta huvudet och se annat än indoktrineringen.
Precis då människan är fanatisk och vägrar lyssna på något annat än det som konfirmerar hans egna världsbild.

Så även om du kommer med saklig fakta och forskning så kommer den där människan aldrig ändra sin ståndpunkt, inte ens om det slår dom själva i ansiktet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in