2026-10-05, 15:46
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Förtur vet jag inte, men odlare och säljare har ju en unik kompetens som bör utnyttjas om inget annat.

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Först minskar brotten med +142000st(2025), och sen de närmaste två decennierna följer det mesta resterande som är i drog handeln ja.

Droghandel tar inte ansvar för andra brott
Om nu du blev sur nu, nu när droghandel göder denna brottslighet, så får droghandel ta ansvar.
Men i en legalisering så är den tiden över för detta

Det är en intressant sak, och skulle lösa många vidare brott och involvera de i drogmarknaden idag.
Det skulle bli expressfart på mindre antal brott med en sådan sak.

Tyvärr när jag hört det pratas om detta i legaliseringar och lättningar av lagar med cannabis.
Så har det inte skett, och borde ha gjort.
SÅ den tanken skulle lösa massor.
Men sen ett problem, wannabie gangsters som nu stället ska bli hövliga och trevliga, det låter som en riktig utmaning

Precis, tänker delsvis på deras kompetens och samtidigt ge dem en chans att komma in i samhället igen, så de slipper livnära sig på olaglig försäljning eller grövre brott, om sådan skulle vara fallet.

Tror mycket av "wannabe gangsters"-stilen beror på utanförskap och grupptryck, och alla kommer nog inte passa som "rakryggad försäljare".
Men det får tiden avgöra.
Citera
2026-10-05, 15:55
Medlem
Oavsätt om man gillar knark eller ej finns där en stor efterfrågan bland befolkningen.
Och under alla decennier oavsätt vad lagen säger får folk tag på det på ett eller annat sätt, man har hittat kokain rester i hälften av riksdagspartiernas toalletter så även våra politiker i riksdagen sitter i samma båt. Polisen, politiker & advokter väljer att inte utreda det som brott eftersom det kränker deras privatliv och kan skada riksdagens tillit vilket betyder att alla definitivit inte är lika inför lagen, avkriminalisering gör så alla åtminstone blir behandlade på samma sätt. Man väljer även att inte utreda om kriminaliseringen fungerar att utesluta ungdommar från att prova droger då man vet att fler barn tar droger än någonsin, i praktiken tar de även hand om droghandeln då dom inte besvaras med bestraffning. De flesta ungdomspartier är för en avkriminalisering men det kommer ta långt tid innan de sitter i riksdagen & tar bort kriminaliseringen, den kostar bara pengar och beviserligen förhindrar ingen från att ta droger. Samt prioriterar polisen dessa lättlösta brott för statistikens skull & utesluter andra brott som har riktiga offer.
Citera
2026-10-05, 16:10
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC
Precis, tänker delsvis på deras kompetens och samtidigt ge dem en chans att komma in i samhället igen, så de slipper livnära sig på olaglig försäljning eller grövre brott, om sådan skulle vara fallet.
Ja, så tänker jag också.
Citat:
Tror mycket av "wannabe gangsters"-stilen beror på utanförskap och grupptryck, och alla kommer nog inte passa som "rakryggad försäljare".
Så klart inte, på samma sätt som alla inte skulle passa som kallblodiga utpressare och rånare. Men det skulle i alla fall ge dom möjligheter att välja ett annat liv.
Citera
2026-10-05, 16:46
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC

Förstår din tanka och låter som en bra idé.

Men wannabe gangstern behöver avprogrammering och det tar lite tid att bli normala igen.
Citera
2026-10-05, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är inte så att knark kommer att bli billigt och något man bara får varje morgon i brevlådan för att det legaliseras. Man kommer fortfarande att få betala. Som med alkohol, tobak och energidrycker l i dag. Och drar man i sig för mycket knark så kan man inte ha ett arbete, och då får man bidrag, och det räcker inte till drogerna, och då måste man, vadå?

Och de stora, de som tidigare kunde köpa guldkedjor och Rolex vill fortfarande ha sina inkomster, de kommer finna nya vägar, kanske genom kidnappningar, utpressningar, romansbedrägerier eller liknande. Saker de redan nu sysslar med.

Men kriminaliteten försvinner om man legaliserar, hahahaha.
Ha ha ha du é kul du!
1.Det enda varor eller tjänster som är dyra/dyrare på den svarta marknaden är de som är belagda med restriktioner på olika nivåer. Knark är i det närmaste gratis att producera så även om man la moms och vinstskatt på dem skulle man kunna sälja det 70% billigare.
2 Kriminalitet kommer ALDRIG försvinna men den kommer att drastiskt minska med legalisering av droger.
3. De guld besmyckade individer du menar har i det flesta fallen hamnat i Kriminalitet pga av deras intresse för sinnesförändrande substanser.
4 mycket få människor vill vara efterlysta.
Frågor på det?
Senast redigerad av shallfin 2026-10-05 kl. 17:26.
Citera
2026-10-06, 07:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Jag var sarkastisk din jäkla trähatt!

Om du inte känner till vem jag är här på narkotikapolitikdelen så är du verkligen tappad.
Sarkastisk och säga grattis du hitta en, och när det är noll?
Tror inte du förstår sarkasm, för svaret som gavs sen berättar att det inte ens nära togs som sarkasm.

Utan som en B E K R Ä F T E L S E!
Och nu tror den användaren att du tycker detta.
En sak ska du lära dig om sarkasm, det är att den fungerar otroligt dåligt i skriven form.

Kanske du ska sluta med sarkasm och när det sen blir svar som berättar om medhåll att det var den första användaren hade hittat.

Citat:
Ursprungligen postat av stadatskrivbord
Klyban påstår ju bara att drogkriminaliteten skulle försvinna. Dvs alla som är kriminella pga droger skulle inte längre vara kriminella.

Sedan säger han att övrig brottslighet skulle minska över tid och att det skulle ta flera decennier.

Så antingen lästes aldrig inlägget eller så är läsförståelsen kanske inte på topp.

Och oavsett om någon enstaka person påstår någonting som ingen annan håller med om är troligt, vad spelar det för roll? Vad tillför det debatten?
Jag kan absolut förstå oron för att kidnappningar och rån skulle kunna öka när kriminella försöker tjäna pengar efter att de förlorat den största och enklaste inkomsten (narkotika) men det är inte ett rikligt argument för att fortsatt hålla det olagligt.

Jag tror som sagt att skulle narkotika inte längre associeras med kriminella så skulle det kanske bli mindre coolt bland unga med kriminalitet.
De flesta är inte samvetslösa psykopater och skulle inte tycka det var särskilt coolt med åldringsrån/bedrägerier eller kidnappningar och det skulle troligtvis bara anses som riktigt barnsligt att romantisera en kriminell livsstil.
När personligt innehav och konsumtionsförbudet försvinner och inte längre är olagligt, så finns inget brott längre.
Och den delen verkar en del ha stora problem med att ta in.

Och sen de sekundära brotten av droghandeln, de kommer ju inte försvinna över en natt precis och kommer ta decennier att fasas ut, sker allt eftersom pengarna minskar och att de måste ha personalminskning.

Inte heller kan droger ta ansvar för andra brott, men idag finns det kopplingen att det finansieras av droger.

Är direkt fascinerad att det finns de som inbillar sig att kriminella nätverk sitter och håller på brott de ska göra senare, och att detta är en anledning till inte legalisera.
Det är verkligen så man undrar vad som ticker i sina huvuden.

Eller inte klarar av att ta in faktan att vi har en enorm resurs inom rättsväsendet som frigörs vid en legalisering.
Och så går det prioritera våldsbrott istället.
Men sen dessa brott som kommer via gängen och inte är av droghandeln, dessa kommer också ta en tid att lösa, gissar på säkert 1-2 decennier även där.
För tyvärr blir väl det en reflux av de man sätter i fängelse och kommer ut igen efter ett tag.
Citera
2026-10-06, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Sarkastisk och säga grattis du hitta en, och när det är noll?
Tror inte du förstår sarkasm, för svaret som gavs sen berättar att det inte ens nära togs som sarkasm.

Utan som en B E K R Ä F T E L S E!
Och nu tror den användaren att du tycker detta.
En sak ska du lära dig om sarkasm, det är att den fungerar otroligt dåligt i skriven form.

Kanske du ska sluta med sarkasm och när det sen blir svar som berättar om medhåll att det var den första användaren hade hittat.

Jag förstår att du är autistisk och kan bara ta allt ordagrant hela tiden.
Men jag ber om ursäkt att mitt sätt att uttrycka mig på sårade dig då det inte alls var min mening.
Citera
2026-10-06, 10:44
Medlem
Ja herregud lugna ner dig lite Klyban.

Xacoon är en uppskattad debattör här och jag förstod exakt vad han menade med inlägget och varför han inte kontroll-läste inlägget.

Han menade det såklart som ”grattis om du nu lyckades hitta en som påstått det, men det spelar fortfarande ingen roll eftersom majoriteten här inte påstår att all kriminalitet skulle försvinna över en natt”.

Så han menade ingenting illa mot dig och jag tror ni gör bäst i att släppa detta för det är ingenting värt att tjafsa om här!
Citera
2026-10-06, 14:33
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Jag förstår att du är autistisk och kan bara ta allt ordagrant hela tiden.
Men jag ber om ursäkt att mitt sätt att uttrycka mig på sårade dig då det inte alls var min mening.
Du skulle skrivit istället, grattis du hittade ingen.
Så hade du i alla fall inte givit användaren medhåll att oj det fanns en.
Citat:
Ursprungligen postat av stadatskrivbord
Ja herregud lugna ner dig lite Klyban.

Xacoon är en uppskattad debattör här och jag förstod exakt vad han menade med inlägget och varför han inte kontroll-läste inlägget.

Han menade det såklart som ”grattis om du nu lyckades hitta en som påstått det, men det spelar fortfarande ingen roll eftersom majoriteten här inte påstår att all kriminalitet skulle försvinna över en natt”.

Så han menade ingenting illa mot dig och jag tror ni gör bäst i att släppa detta för det är ingenting värt att tjafsa om här!
Felet uppstår när användaren får det bekräftat att hen tittade knappt och hittade en direkt som påstod just det.

Och man bör vara korrekt mot såna här personer som påstår saker som detta.
För det är ju ingen vidare bra sarkasm och det flyger miltals över huvudet på den som säger legalisering gör allt bara värre med brott om vi gör.

Denna uppskattade del hittar jag inte här som debattör, bara svår aggressivitet och inte förstår problemet med att sarkasma att oj, du hittade en, fast det är noll.
Såna som den användaren ska man tråka ned med saklighet och fakta, så att de springer gömmer sig istället och drar sig för att komma tillbaka och ljuger och desinformerar mer.
Citera
2026-10-06, 14:37
Medlem
Det blir väl inte färre langare om man utökar de som säljer
Illegal försäljning kommer alltid att finnas
De byter bara typ av droger och laglig försäljning kommer, i så fall, att vara begränsad till ett fåtal
I medicinskt syfte, alltså inte för vem som helst
Senast redigerad av Max1494 2026-10-06 kl. 14:40.
Citera
2026-10-06, 14:44
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Det blir väl inte färre langare om man utökar de som säljer
Va?
Citat:
Illegal försäljning kommer alltid att finnas
Det är därför man bör se till att konkurrera med den illegala marknaden. Vilket i fallet cannabis inte ens är svårt.
Citat:
De byter bara typ av droger och laglig försäljning kommer, i så fall, att vara begränsad till ett fåtal
Byter? Du måste förstå att 95% eller mer av alla som säljer droger, dom säljer redan alla droger som det finns efterfrågan på. Och vad menar du med 'begränsad till ett fåtal'? Ett fåtal vad? Vilka är det som kommer att vara begränsade?

Grejen är ju att det är grundläggande marknadsekonomi. Om ett företag förlorar 50% av sina inkomster, så kan dom inte fortsätta ha lika stora utgifter. Det kommer finnas mindre pengar till att så att säga avlöna folk.
Citera
2026-10-06, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Va?

Det är därför man bör se till att konkurrera med den illegala marknaden. Vilket i fallet cannabis inte ens är svårt.

Byter? Du måste förstå att 95% eller mer av alla som säljer droger, dom säljer redan alla droger som det finns efterfrågan på. Och vad menar du med 'begränsad till ett fåtal'? Ett fåtal vad? Vilka är det som kommer att vara begränsade?

Grejen är ju att det är grundläggande marknadsekonomi. Om ett företag förlorar 50% av sina inkomster, så kan dom inte fortsätta ha lika stora utgifter. Det kommer finnas mindre pengar till att så att säga avlöna folk.

Jag utgår ifrån att du bara menar Cannabis
Eftersom heroin, amfetamin, kokain mm skadar människor väldigt snabbt och allvarligt
Sånt kommer aldrig att få ett godkännande, finns inte en chans på miljonen
Inom EU försöker man tom stoppa vanliga cigaretter och snusförsäljning
Hur ska sen staten konkurrera med skatt och arbetsgivaravgifter som medför laglig försäljning ?

Dessutom kommer det aldrig att släppas helt fritt för alla
Det skulle kanske kunna säljas som smärtstillande för gamla svårt sjuka
Men även där är det nog mycket tveksamt.
Vi får inte ens köpa starköl på ICA idag
Därför är detta bara fantasier
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in