2026-10-05, 19:38
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Är folk dumma i huvudet? Eller varför köper folk godis och parfymer i tax freen på flygplatser? Det är ju skitdyrt. Köp i valfri annan butik så är det billigare. Vad i helvete?
Folk som flyger har mer pengar att betala med. Dessutom kan de skryta med att de köpt på taxfree när det är grannparty.
Citera
2026-10-05, 20:43
Medlem
Tror vi har rett ut det där i en annan tråd , det handlar mest om att visa upp sitt varumärke, Chanel, Gucci o.sv enormt med folk som går förbi varje dag utan att handla.. men det är värt det ändå.
Citera
2026-10-05, 20:57
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Så du menar olika flygrutter har olika taxfrees? Eller menar du på vägen hem?
De taxfree jag varit i är ändå så enormt dyra att med eller utan skatt ändå imte spelar roll, det är långt billigare att bara köpa det innan flygplatsen.

Jag menar det jag skrev. Ska inte gå att misstolkas.
Citera
2026-10-05, 23:35
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DittMuppHelvete
De har sprit på literflaska. Man kan komma undan med en liter billig sprit. Men verkligen inte alltid.

AI:

Vidare :

De flesta japanska whiskeys går att få billgare på systemet i Sverige än på taxfree i Tokyo.

Detta vet jag eftersom jag reser den sträckan väldigt regelbundet i självaste verkligheten.
Ja, men det går väl ännu billigare i en japansk livsmedelsaffär, vilket är det du behöver jämföra med för att avgöra hur lurad du blir.
Citera
2026-10-05, 23:40
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Ja, men det går väl ännu billigare i en japansk livsmedelsaffär, vilket är det du behöver jämföra med för att avgöra hur lurad du blir.

Ja det finns en del superbra dealar även om det faktiskt tas alkoholskatt och konsumtionsskatt på sprit, men det kan du inte ta på flyget.
Citera
2026-10-06, 10:11
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ja det finns en del superbra dealar även om det faktiskt tas alkoholskatt och konsumtionsskatt på sprit, men det kan du inte ta på flyget.
Varför skulle man inte kunna ta med det på flyget? I den incheckade resväskan går det väl bra?
Citera
2026-10-06, 10:14
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Åhléns/NK är dyrare alla dagar i veckan.
Citera
2026-10-06, 10:33
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Varför skulle man inte kunna ta med det på flyget? I den incheckade resväskan går det väl bra?

Ändrar det tullens införselregler menar du?

Deklarerar du den inte kan du åka på ringa smugglingsbrott och dvs få skit i belastningsregistret. Jag reser rätt mycket och vill inte ha sånt i mitt register när jag korsar gränser.

Deklarerar du den så är det svenskt skatt som gäller, det finns inga pengar att tjäna på det. Systembolaget tar in det ändå oftast billigare om man vet vad man vill ha.

Det som man inte hittar i EU från Japan är olika sorter exklusivt risvin, inte sprit. Det får man åka dit och dricka. Det är ändå sånt som är mest romantiskt att svepa på plats.
Senast redigerad av DittMuppHelvete 2026-10-06 kl. 10:47.
Citera
2026-10-06, 18:27
Medlem
har aldrig köpt nått på tax free
jo en gång köpte en limpa marlboro till grann kärringen
på flygplatsen i bangkok kostade ca 150 kr för runt 15 år sen
Citera
2026-10-06, 20:18
Moderator
Neksnors avatar
Citat:

Deklarerar du den inte kan du åka på ringa smugglingsbrott och dvs få skit i belastningsregistret. Jag reser rätt mycket och vill inte ha sånt i mitt register när jag korsar gränser.

Deklarerar du den så är det svenskt skatt som gäller, det finns inga pengar att tjäna på det. Systembolaget tar in det ändå oftast billigare om man vet vad man vill ha.

Det som man inte hittar i EU från Japan är olika sorter exklusivt risvin, inte sprit. Det får man åka dit och dricka. Det är ändå sånt som är mest romantiskt att svepa på plats.
Från Japan, med flera länder, får man väl ta in en liter sprit utan att tullen bryr sig oavsett hur den är köpt och skattad? Jag har inte varit i Japan, med det borde inte vara omöjligt att hitta någon udda spritsort i japansk butik som inte hittas billigare på flygplats, oavsett taxfree.
Citera
2026-10-06, 21:02
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Från Japan, med flera länder, får man väl ta in en liter sprit utan att tullen bryr sig oavsett hur den är köpt och skattad? Jag har inte varit i Japan, med det borde inte vara omöjligt att hitta någon udda spritsort i japansk butik som inte hittas billigare på flygplats, oavsett taxfree.

Ja detta stämmer. En liter.

Men på taxfree på Narita eller Haneda hittar du inte udda grejer till bra pris. Det är samma ripoff som vattnet på Arlanda.

Sen har Systembolaget rätt ofta det mesta som beställningsvara och då till ett bättre pris.

Är man riktig nörd så håller man koll på dryckesauktionerna på Bukowskis, nu i september gick en flaska Yamazaki Peated Malt Spanish Oak & Distiller's Reserve för 2001 SEK dvs 200 kr under utropspris.

Med tanke på whiskybristen i världen kommer du aldrig komma billigare undan och systemet har extremt duktiga inköpare.

Nu fick ni ett bra tips, ni behöver inte ens lyfta på röven, de har onlineauktioner regelbundet.

redigering: jag dricker inte själv annat än enstaka tillfällen sen många år, men det är mycket uppskattade presenter. Så jag försöker hålla koll.
Senast redigerad av DittMuppHelvete 2026-10-06 kl. 21:29.
Citera
2026-10-07, 00:08
Medlem
Necriss avatar
Citat:

1 liter är väl ok, ingen skatt eller deklaration behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in