Igår, 21:44
Medlem
Rumpkorvens avatar
Är folk dumma i huvudet? Eller varför köper folk godis och parfymer i tax freen på flygplatser? Det är ju skitdyrt. Köp i valfri annan butik så är det billigare. Vad i helvete?
Citera
Igår, 21:51
Medlem
För att folk handlar på känsla istället för logik.
Flygplatskänslan får en att handla.
Ungefär som när folk ska flyga "måste" de dricka alkohol 06:00 på morgonen. Tror inte de dricker alkohol hemma så tidigt.
Citera
Igår, 21:54
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Ja det undrar jag med. Helt orimligt.
Citera
Igår, 21:54
Medlem
triptykens avatar
Tillgång och efterfrågan. En känsla av "resa" där man vagt minns att det är billigare.
Citera
Igår, 21:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det enda som kan vara billigare är väl spriten då man får literflaskor istället för 70cl.
Parfym och godis är nästan alltid dyrare på flygplatsen och spriten orkar man sällan släpa på.

Är det på utresa så är det oftast mycket billigare att köpa det i landet man ska till.
Citera
Igår, 22:01
Medlem
På semestern är man inte lika priskänslig, man vill "lyxa"
Citera
Igår, 22:03
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
På semestern är man inte lika priskänslig, man vill "lyxa"
Ja, men vad fan. Ska man tillåta att någon som marknadsför sig som skattefritt ska vara dyrare än när det inte är skattefritt?
Citera
Igår, 22:11
Medlem
Tratten52s avatar
Jag tänkte köpa ett par nya lurar på Arlanda för några veckor sedan. Jag kollade först på nätet och det visade sig att dom var dubbelt så dyra. Elgiganten halva priset. För länge sedan så fick man en liter Gin för en hundring på Arlanda nu över 2 hundra. Dom har ju en ständig ström med folk som måste gå igenom butiken, så någon idiot köper garanterat.
Citera
Igår, 22:17
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Är folk dumma i huvudet? Eller varför köper folk godis och parfymer i tax freen på flygplatser? Det är ju skitdyrt. Köp i valfri annan butik så är det billigare. Vad i helvete?

Skitdyrt jämfört med vad?

Antar att du bara reser inom EU.
Citera
Igår, 22:21
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Ja, men vad fan. Ska man tillåta att någon som marknadsför sig som skattefritt ska vara dyrare än när det inte är skattefritt?
Är något skattefritt så bör det givetvis vara OK att marknadsföra det som skattefritt. Att folk är korkade bör inte påverka.
Priset handlar om tillgång och efterfrågan. I slutet av EU-taxfree ska Stenas båtar till Fredrikshamn ha varit några av världens största taxfreebutiker. Prissättningen på sprit var ganska enkel, en liter för lika mycket som Bolaget tar för 70 cl. På flygplatser är det svårare då kunderna reser till olika destinationer, och då riktig taxfree inte är tillåtet för alla passagerare, men liksom på Stenabåtarna är man ute på ett litet äventyr och är tillfälligt fast på en plats.
Bögjuice köper jag ytterst sällan, men ibland behöver jag fylla på någon sprit hemma, då brukar jag kloka priset på Bolaget, spana lite på utresan och sedan jämföra med platsen för besöket (förutsatt att jag ska checka in väska). Handlar det om att ta hem dryck så är det oftast smidigare att köpa på flygplatsen.
Citera
Igår, 22:26
Medlem
Det är väldigt sällan man kan göra något fynd på tax free nu för tiden.
I Spanien och Italien får man tag på samma varor till samma pris i vanliga butiker.
Senast jag gjorde ett "kap" så flög jag från Budapest i april förra året. Fick tag på ok blender whisky på literflaskor för 170 kr.
Citera
Igår, 22:39
Medlem
Varenda butik i Sverige skulle man kunna skriva är taxfree för tex. Engelsmän (för köp över 200kr). Förstår inte vad det är som ska diskuteras? Är det varför terminal C:s tax-free är dyrare än den som finns på terminal B på "samma" flygplats, eller är tråden ett tyst/haltande argumentera för att växlingskurser är roten till allt ont och att alla borde ha samma valuta?
Senast redigerad av Taxlawattorney Igår kl. 22:41.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in