Citat:
Ursprungligen postat av
Rumpkorven
Ja, men vad fan. Ska man tillåta att någon som marknadsför sig som skattefritt ska vara dyrare än när det inte är skattefritt?
Är något skattefritt så bör det givetvis vara OK att marknadsföra det som skattefritt. Att folk är korkade bör inte påverka.
Priset handlar om tillgång och efterfrågan. I slutet av EU-taxfree ska Stenas båtar till Fredrikshamn ha varit några av världens största taxfreebutiker. Prissättningen på sprit var ganska enkel, en liter för lika mycket som Bolaget tar för 70 cl. På flygplatser är det svårare då kunderna reser till olika destinationer, och då riktig taxfree inte är tillåtet för alla passagerare, men liksom på Stenabåtarna är man ute på ett litet äventyr och är tillfälligt fast på en plats.
Bögjuice köper jag ytterst sällan, men ibland behöver jag fylla på någon sprit hemma, då brukar jag kloka priset på Bolaget, spana lite på utresan och sedan jämföra med platsen för besöket (förutsatt att jag ska checka in väska). Handlar det om att ta hem dryck så är det oftast smidigare att köpa på flygplatsen.