Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Intressant att du tror det. Jag kanske har övertolkat min egen anekdotiska bevisföring i form av folk jag känner eller har stött på som jag vet röstar eller har röstat C.
Du kan spana in den här artikeln (bakom betalvägg):
https://www.svd.se/a/wraVw1/nyval-valjarna-nobbar-vill-se-kompromiss-visar-matning-fran-demoskop
De gjorde en opinionsundersökning bland folk som uppgav att de röstat på C. Man frågade dem vad de skulle föredra ifall de var tvungna att välja. 31% föredrog en S-ledd regering med ministrar från V, 24% föredrog en M-ledd regering som samarbetar med SD (men utan ministrar från SD), 18% föredrog ett extra val, 27% svarade tveksam/vet ej.
Citat:
Men om det nu stämmer det du säger att C lika gärna kan stötta högersidan och få lika besvikna väljare - varför gör de då inte bara det?
Oavsett om de börjar förhandla vänsterut med möjligheten att V får ministerposter, eller om de börjar förhandla högerut med möjligheten att SD får åtminstone indirekt inflytande över regeringen, så kommer de ha brutit mot ett av sina vallöften. Det sitter långt inne att göra det. Att släppa sina röda linjer mot V och SD är något som C kanske kommer göra som en sista utväg, inte som en första åtgärd.
När det brinner i knutarna och extravalet är nästa steg, då kanske de skulle göra något sånt. Inte innan den första av de fyra statsministeromröstningarna.