2026-10-05, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RomernasKung
Ja till en mittenregering. Inget jag personligen vill se men det kan ju resoneras så.

S + MP + C + KD + L ger 186 mandat.

Har lite svårt att se att KD gillar detta men är ingen expert på hur kristdemokrater tänker. För egen del skulle jag hellre ta ett nackskott än att samarbeta med S, MP, C.

L kan omöjligen byta sida igen och de kom dessutom in på moderata och sverigedemokratiska stödröster. Det finns inga möjligheter för en mittenregering med nuvarande mandatfördelning.
Citera
2026-10-05, 16:53
Medlem
Hur kommer ens MP in i diskussioner kring mittenregering?!
Citera
2026-10-05, 16:54
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
L kan omöjligen byta sida igen och de kom dessutom in på moderata och sverigedemokratiska stödröster. Det finns inga möjligheter för en mittenregering med nuvarande mandatfördelning.

Jodå. Dom kan göra ologiska manövrar. Kanske straffar det sig men mandatmässigt är det möjligt. För att svara på om det är realistiskt får man försöka sätta sig in i hur dessa partier resonerar. Bara för att man inte önskar sig utfall betyder inte att det är omöjligt.
Citera
2026-10-05, 16:55
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Kärnkraften blev olönsam för vänstersidan införde en effektskatt på den. Om regeringen skulle införa en straffskatt på grekisk yoghurt på 300 kr litern skulle naturligtvis ingen köpa grekisk yoghurt längre och regeringen skulle hävda att grekisk yoghurt var olönsam och det är därför den inte finns i Sverige längre.

Representanter för Vattenfall har själva sagt att de inte skulle lagt ner Ringhals utan effektskatten.
.
?
Ringhals är väl inte nedlagt??
Bara decimerat pga kapitalistiska orsaker…
Citera
2026-10-05, 16:59
Medlem
Citat:
Jodå. Dom kan göra ologiska manövrar. Kanske straffar det sig men mandatmässigt är det möjligt. För att svara på om det är realistiskt får man försöka sätta sig in i hur dessa partier resonerar. Bara för att man inte önskar sig utfall betyder inte att det är omöjligt.

Jag håller med om att man får skilja på önskade och oöskade utfall samt sannolika och möjliga utfall. Men jag tror inte L under Simona Mohamson kommer byta sida. Hon har gått all in på närmandet till SD och jag har svårt att se vad ur hennes perspektiv hon skulle ha att vinna på en 180-graders sväng. Ser du något som talar för det?
Citera
2026-10-05, 17:01
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Jag hoppas på en blågul seger vid ett extra val.
Hela Sverige behöver en riktig regering och det kan bevisligen högra blocket lösa.
Folk som arbetar har fått mer kvar i plånboken.
Men röstade en majoritet av svenska folket för kaos.
Citera
2026-10-05, 17:02
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Jag håller med om att man får skilja på önskade och oöskade utfall samt sannolika och möjliga utfall. Men jag tror inte L under Simona Mohamson kommer byta sida. Hon har gått all in på närmandet till SD och jag har svårt att se vad ur hennes perspektiv hon skulle ha att vinna på en 180-graders sväng. Ser du något som talar för det?

Det är inte en 180 om hon deltar i någon teoretisk mitten. Hon säger nej till SD då men även nej till V. Att hon kan samarbeta med SD innebär inte att det är ristat i sten att så kommer ske.
Citera
2026-10-05, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evellina
Hur kommer ens MP in i diskussioner kring mittenregering?!
Att dom ens finns med som regeringsparti oavsett konstellation..
Citera
2026-10-05, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Företagen är vad C säger sig värna om men det är inte företagare som är deras väljare, utan kvinnor som hatar SD. Följaktligen måste de hålla sig borta från SD om de ska få röster.

Jag tycker det är mycket svårt att sia om vad som kommer att hända, givet att C och V har målat in sig så hårt i sina hörn. Ingen av dem vill säkert heller gå till extraval. Om inte V hade krävt plats i regeringen hade det säkert kunnat tecknas nån överenskommelse. V har ett kongressbeslut på att de ska sitta i regering, de är dessutom andra största parti på den rödgröna sidan. Det torde tala för att det är C som får backa, men då förlorar de sitt mantra med mittenpolitik, att ”hålla rent på ytterkanterna”. Situationen är så låst pga att både Cs och Vs existensberättigande på nåt sätt ligger i potten.
Borgerliga kvinnor som tidigare hatat SD tror jag kan titta bakåt 4 år och upptäcka att Tidös dagsaktuella politik de senaste 4 åren inte är så hemsk. Tror att beröringsskräcken håller på att släppa även inom C. Rötterna är en sak, den dagsaktuella politiken en annan.

Bevisbördan är på ETR att påvisa vad i politiken de senaste 4 åren är så hemskt att det motiverar en vänstergir från C.
Senast redigerad av lont 2026-10-05 kl. 17:19.
Citera
2026-10-05, 17:20
Medlem
Ringqvist fick i Agenda igår frågan om hon kunde tänka sig gå till extra val för att få igenom sin röda linje gentemot V. Hon gav inget direkt svar men sade att det vore ett ”misslyckande” om de rödgröna inte kom överens. Jag tolkar det som ett nej.
Citera
2026-10-05, 17:21
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ja till en mittenregering. Inget jag personligen vill se men det kan ju resoneras så.

S + MP + C + KD + L ger 186 mandat.

Har lite svårt att se att KD gillar detta men är ingen expert på hur kristdemokrater tänker. För egen del skulle jag hellre ta ett nackskott än att samarbeta med S, MP, C.
För att inte tala om MP, som säger hårt nej till att samarbeta med KD.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wr0lGd/amanda-lind-fragas-ut-i-radio-aftonbladet
Citera
2026-10-05, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norkam
Ringqvist fick i Agenda igår frågan om hon kunde tänka sig gå till extra val för att få igenom sin röda linje gentemot V. Hon gav inget direkt svar men sade att det vore ett ”misslyckande” om de rödgröna inte kom överens. Jag tolkar det som ett nej.
Thand har börjat röra sig höger ut
https://www.expressen.se/nyheter/politik/centerpartiet-fortsatter-samtalen-till-hoger-naturligt/
Enligt källor i både C och de borgerliga partierna M, KD och L, pågår samtal på en rad olika nivåer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in