Citat:
Alltså jag ska vara ärlig med dig om det nu handlar om miljonbelopp så skulle jag ta kontakt med en skattejurist för att hitta alternativ med att flytta till ett annat EU land som har 0% skatt på krypto.
Tack för svar! Tror du att den här metoden fungerar även med större summor eller när kan det börja bli problem om man säljer skins för krypto varje vecka? Är det mest att banken kan fråga efter underlag efter typ 100k och att man då skickar screenshots/dokumentation och kan fortsätta så länge man redovisar och betalar skatt? Det handlar om miljonbelopp i krypto i mitt fall.
Du kan i vissa fall bli tvungen att vara skriven i landet och bo där under mer än 180 dagar per år samt hålla krypton du vill avyttra i 12 månader men det positiva här är ju att du slipper i princip all skatt. Sedan vet jag ju inte om din situation skulle tillåta detta med exakt hur du har det på det privata planet.
Visst du kan köra på CS vägen har själv tagit ut 300-400k på detta sätt dock på över 12 års tid. Då för att jag faktiskt har spelat väldigt mycket. När jag väl har sålt har jag sålt P2P till svenskar på facebook grupper men ibland till företag som CSKejsaren, SkinSauna osv. Du kan köpa skinsen genom en marknadsplats som skins.com eller csfloat helt med crypto.
Har som sagt aldrig fått en fråga från banken över dessa transaktioner har dock sett i några av dessa grupper innan att banken i vissa få fall har sagt åt folk att sluta köpa/sälja skins alternativt öppna företag och gör det den lagliga "skattepliktiga vägen" men väldigt sällan har det hänt. Har i dessa fall aldrig hört om att banken gåt till skatteverket med dessa uppgifter utan snarare bara banken som varnat. Sedan i ditt fall så kan det ju hända då det ändå handlar om miljonbelopp.
Så mitt tips är. Ska du leva på dessa pengar och behöver dom snabbt för att överleva? Undersök en flytt. Klarar du dig bra eller jobbar normalt och dessa pengar bara är någon form utav extra inkomst? Ja då kan du nog sälja skins för 50k imorgon helt utan frågor. Skulle du dock sälja 50k i månaden 3-4 månader i rad ja då ska du nog vara beredd på frågor vart pengarna kommer ifrån. Väljer du cs vägen så skulle jag nog sälja sporadiskt typ 5k en månad, 40k en sedan 3-4 månader helt utan en försäljning osv. osv.