2026-10-04, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Centern kunde lätt ha haft 10-15% av folkets röster om de inte hade haft sina röda linjer.
Personligen så fattar jag inte varför folk röstar på Centerpartiet. Det mest meningslösa partiet tillsammans med Liberalerna.
Citera
2026-10-04, 23:15
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagomtillalla
Börjar kännas som att valet för C, som innebär minst prestigeförlust, är att ställa realpolitiska krav med hot om att fälla regeringen, i utbyte mot att lägga ner rösterna för en SVMp-regering samt att stödja dens budget. I princip omvända vad som hände med januariavtalet, minus förudmjukelseklausulerna.

Då hänger det istället på om S släpper in V i värmen.

Det betyder ju samtidigt att C släpper fram V i regering. Då kan de lika gärna sitta med själva också, för sveket är detsamma.

Deras enda alternativ är att stödja en S+MP regering, förutsatt att V går med på det om C också hålls utanför.
Citera
2026-10-04, 23:18
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/31JVbM/thand-ringqvist-roda-linjen-har-inte-bleknat

Vet inte hur man ska tolka Ygeman och Hirvonen här. Börjar både S och MP inse att en regeringsbildning blir omöjlig om C fortsätter med sina röda linjer?

Politiker är lite långsamma ibland, men jo, enkel mattematik säger att så länge både V och C håller på sina röda linjer så finns ingen möjlig Regeringskombination idag, såvida man inte bildar DÖ2, och M allierar sig med S, eller både KD och L går ihop med S, C och MP.
Citera
2026-10-04, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
L har mer än 2% annars hade dom inte kommit in i riksdagen. Det borde inte vara så svårt förstå
Dom hade 2% innan man började få stödröster.

Förstod du inte det?
Citera
2026-10-04, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vänsterpartiet kommer att öka om det blir nyval. Garanterat.

Tror du? Jag kanske rör mig i borgerliga kretsar, men jag upplever en stark irritation på V från många håll.
Citera
2026-10-04, 23:31
Medlem
baron-brazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norkam
Elisabeth säger alltså att 75% av väljarna röstat för mittenpolitik. Är detta ett giltigt skäl för deras röda linjer?

Det är ju bara rent skitsnack.
Hon försöker distansera M,KD & L från SD.
Hon tror att hon är slug men är egentligen bara en medelmåttig rikemanskärring som gör karriär på skattemedel.

S & C är de enda mittenpartierna.
Dom skramlar ihop 35% av rösterna.

Vänsterpartierna, d.v.s V & MP skramlar ihop lite över 14% av rösterna.

Medan högerpartierna L,KD,M & SD får ihop 48%>

Så majoriteten av Sveriges befolkning är uppenbart för en högerpolitik.

Att apjäveln i Centern hävdar något annat är bara kvalificerat skitsnack.
Citera
2026-10-04, 23:33
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Man ska ta med att C röstade ofta på S-förslag under 2014-2022 så man kan räkna de som vänsterorienterat numera.

Nej inte nu längre.
Citat:
Centerpartiet röstar oftare med Tidöpartierna än med oppositionspartierna i riksdagen – och är mer överens med SD än med S.

Det visar en ny kartläggning från SVT.

Trots det ligger den röda linjen mot SD fast.

– Vi står väldigt långt ifrån Sverigedemokraterna, säger Elisabeth Thand Ringqvist.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/c-rostar-oftare-med-sd-an-s
Citera
2026-10-04, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Dom hade 2% innan man började få stödröster.

Förstod du inte det?
Hur känns det att rösta C och få vänsterpolitik? Jag hade känt mig extremt korkad
Citera
2026-10-04, 23:47
Avstängd
Jag trodde seriöst SD-hat hörde till 2006-2010.

SD är väl rätt blåa, därav man förstår bidragsvänsterns aversion mot SD. den är ju i grunden fördelningspolitiskt grundad. Vore intressant o se hur Thand-kärringen skulle reagera ifall man sa "its ok to be white" till henne.
Citera
2026-10-05, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av We-Are-Doomed
Jag trodde seriöst SD-hat hörde till 2006-2010.

SD är väl rätt blåa, därav man förstår bidragsvänsterns aversion mot SD. den är ju i grunden fördelningspolitiskt grundad. Vore intressant o se hur Thand-kärringen skulle reagera ifall man sa "its ok to be white" till henne.

S gick dåligt 2022 för man var så anti-sd.

Man gick ännu sämre 2026 för man var fortsatt anti-sd.

Man blir straffad om man inte följer folkviljan. Ändå rimligt, i en demokrati
Citera
2026-10-05, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Det betyder ju samtidigt att C släpper fram V i regering. Då kan de lika gärna sitta med själva också, för sveket är detsamma.
C kommer ha lättare att få genom ekonomisk högerpolitik i budgeten om de är utanför regeringen än sitter i den. Är de utanför så kan de bara hota med att rösta på sin egna budget om inte S+MP+V presenterar en budget som C finner acceptabel. Då vinner en M+SD+KD(+L)-budget, och det kommer C i så fall inte vara allt för ledsen över.

Så kan C inte agera om de sitter med i regeringen för en regering som inte kan enas om en budget spricker. Då sitter C i samma båt som S+MP+V och det kommer tvinga C till att kompromissa i budgeten med V+MP som tillsammans är dubbelt så stora som C och som vill driva en extrem ekonomisk vänsterpolitik. Därav att V och MP lär vilja ha med C i regeringen också hellre än att bilda bara en S+MP-V-regering, trots att de ogillar mycket av C:s politik.
Citera
2026-10-05, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av We-Are-Doomed
Det kommer alltid finnas folk som röstar på mikropariter

Ja, men den här gången med 60 000 bortkastade röster var för mycket.
OU visade innan valet att de båda två landsförrädare Kasselstrand och Allard hade noll chans att komma in och fortfarande det fanns 60 000 efterblivna som röstade på dem.

Fullständiga idioter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in