2026-10-02, 21:43
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Existerar fenomenet: objektifiering av andra människor ja eller nej Uven?
Är all denna vittnesupplysning om detta fenomen som främst kvinnor kommit in med de senaste kanske 100 åren, men även män de senaste kanske 20 åren, bara lögner tror du?
har vi haft en lång historia ex i filmvärlden där det klart och tydligt går att SE att kvinnor i filmvärlden just används som objekt för den manliga blicken, snarare än subjekt. Ja eller nej?
Finns rejält med forskning i saken...fråga vilken filmvetare som helst.

Och OM nu fenomenet existerar...varför ska det då inte ha ett ord? så det går prata om det?

Och begriper du inte själv hur förvirrat det blir skriva: "försök till bättre användning av objektifieringsbegreppet" Bättre användning? vad ska vi använda det till Uven? skrubba toaletterna med eller?

[quote]Nej, ansvaret behöver bevisligen fördelas bättre, så att fler barn kan få födas. För detta är det också viktigt att förmedla till både kvinnor och män hur verkligheten är beskaffad inte minst när det gäller respektive köns sexuella intressen.

japp, att män tar sin del i högre grad.
Sexuella intressen har inget med saken att skaffa. Man är inte "befriad" från ansvar över sina reproduktiva förmågor och barns existens bara för att man ev råkar vara mer eller mindre sexuellt intresserad. Lika lite som man alltså skulle vara MER ansvarig bara för att man äger livmoder kontra de som äger testiklar...BÅDA är LIKA ansvariga.

Citat:
vad är det som är så jäkla bra med ständigt folkökning Uven, jag fattar inte denna fixering vid att vi ska öka i antal hela tiden...Tom du måste ju fatta att det är en omöjlighet med ständig befolkningsökning...
och att vi redan idag är på en slags maxnivå, eftersom vi har enormt antal svältande människor, enligt röda korset ca 700 miljoner och där nästan 300 miljoner lever akut hunger dvs de hotas av död inom några dagar.
jag upprepar för många människor; leder till svält, konkurrens om resurser, att andra arter inte får livsutrymme, enorma risker för sjukdomsspridning och epidemier och ständiga konflikter.....men just ja, du verkar ju gilla krig.

jag tycker det vore bra om världens befolkning minskade sakta men säkert till kanske ett par miljarder och så håller vi oss där och satsar istället på att födda människor ska få värdiga och bra liv, speciellt deras barndomar, istället för din fixering vid kvantitet till kanonmat och vilja att plåga små barn och kvinnor.

Detta vore intressant att diskutera i en där för avsedd tråd.

Citat:
Och det får de flesta invandrare.

Sverige har under decennier givit ut medborgarskap till människor som man inte känner identiteten på, som inte kan särskilt mycket svenska och som har en ytterst grund utbildning.

[quote]Och? Varför ska HELA eller merparten av ansvaret för att befruktningar sker och att barn existerar ligga på kvinnor bara för att de är den som blir gravid? och bara åläggas män som ett krav OM de råkar vara gifta med modern? jag fattar inte den logiken alls.

Ansvaret för barn ska inte kopplas till äktenskap alls. Skapar en man ett barn som han sagt ja till, så bär han exakt samma ansvar som kvinnan att ta sina 50% av tiden, omsorgen och kostnaderna över detta barn, det är inte på nått som helst sätt mer kvinnans ansvar bara för att hon fött det.

Cirkelargument. Folk gifter sig i regel JUST för att man har en stabil relation som fungerar...då kan man inte påstå att äktenskapet är det som skapar stabiliteten.
Folk skiljer sig också för att man INTE har en stabil relation som INTE fungerar....så? skapar äktenskap ostabilitet? enligt ditt eget sätt att resonera?

Stabila, välfungerande relationer mellan 2 människor som samarbetar kring barn gemensamma eller ej,
finns överallt uven...heterosexuella, homosexuella, gifta eller inte gifta.
Det äktenskap gör är att underlätta juridiken, arvsregler etc...samt skapa ett formellt band...som vissa önskar sig och andra inte. Det ändrar inte på hur bra eller dåligt människor kan leva ihop.

Fast det är ju EXAKT vad du begär.
Du kräver att kvinnor ska TVINGAS till ensamt vårdnadsansvar för barn hon inte fått rätt att säga nej till som befruktningar. Pappan? han ska bara behöva betala lite underhållstöd en gång i månaden, honom kräver du inget föräldraansvar av.[quote]

Detta har vi som bekant en annan tråd för.

Citat:
Tycker det fungerar som det gör idag. Är nog ytterligt få fäder som socialnämndens fadrerskapsutredningar inte får tag på idag, trots att mamman inte kan eller vill ge upplysningar om fadern.

Är DU som behöver "sätta dig in i" hur verkligheten fungerar, speciellt kvinnors....eftersom det är du här som har helt skeva föreställningar och krav på just kvinnor.

Jo, att ställa krav på kvinnor är som vanligt ett rött skynke för feministerna. Det är sedan gammalt.
Citera
2026-10-03, 19:59
Medlem
Citat:
Existerar fenomenet: objektifiering av andra människor ja eller nej Uven?
Är all denna vittnesupplysning om detta fenomen som främst kvinnor kommit in med de senaste kanske 100 åren, men även män de senaste kanske 20 åren, bara lögner tror du?
har vi haft en lång historia ex i filmvärlden där det klart och tydligt går att SE att kvinnor i filmvärlden just används som objekt för den manliga blicken, snarare än subjekt. Ja eller nej?
Finns rejält med forskning i saken...fråga vilken filmvetare som helst.

Och OM nu fenomenet existerar...varför ska det då inte ha ett ord? så det går prata om det?

Och begriper du inte själv hur förvirrat det blir skriva: "försök till bättre användning av objektifieringsbegreppet" Bättre användning? vad ska vi använda det till Uven? skrubba toaletterna med eller?

Har du jämt otur när du tänker? Det är ingen som säger att det inte är hjälpsamt med ett begrepp som beskriver ett visst fenomen eller företeelse. Men det du inte förstår är att ett begrepp kan ha alternativa (flera) definitioner och att folk kan använda ett begrepp på ett säreget sätt men det har du svårt att acceptera utan du vill forcera definitioner på människor. Du är alltså en form av språkpolis och språkdiktator. Det är bara löjligt. Men detta begriper inte du och anledningen att du inte begriper det är för att du aldrig har vågat närma dig den intellektuella världen.

Man upprepar samma sak med dig säkert 20 gånger och fortfarande så går det inte in. Vad är det som inte lirar?

Har du problem med att inte få vara språkpolis?
Citera
2026-10-04, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Detta vore intressant att diskutera i en där för avsedd tråd.

Objektfiering är vad tråden handlar om och det ratar du alltså som OT för att istället välja att diskutera:

Citat:
Sverige har under decennier givit ut medborgarskap till människor som man inte känner identiteten på, som inte kan särskilt mycket svenska och som har en ytterst grund utbildning.

vackert!

Citat:
Detta har vi som bekant en annan tråd för.

japp en tråd där du lika nogsamt undviker svara på mina argument.

Citat:
Jo, att ställa krav på kvinnor är som vanligt ett rött skynke för feministerna. Det är sedan gammalt.

Japp att ställa högre krav på kvinnor än på män eller omöjliga, icke realistiska eller ohumana krav, i ditt fall kulle jag tom hävda groteskt inhumana krav, är definitivt jävligt irriterande för feminismen som alltså är för att män och kvinnor ska behandlas som lika värda människor med så nära det är möjligt samma rättigheter och möjligheter i livet, och att samhället ska vara ett värdigt sådant för BÅDA könen.
Senast redigerad av Merapi 2026-10-04 kl. 10:09.
Citera
2026-10-04, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Jag håller absolut med dig om att en del i detta är att "reclaima" sin sexualitet, både för kvinnliga och manliga artister. Blir personligen väldigt provocerad när jag läser om hur tjej- och pojkbanden ägdes och utnyttjades av musikbolagen och envåldshärskarna inom branschen på 90-talet. Eller om K-pop artisterna idag.

Och det är jäkligt refreshing att unga kvinnliga artister styr sin artist-persona helt själva och ger fingret åt så som kvinnlig sexualitet/kvinnliga artister altid blev skildrade förr. Passiv och anpassad efter the male gaze.

Men. Jag tror det är mer komplext än så.

Rent krasst tror jag många av de här tjejerna, Sabrina Carpenter, Zara Larsson, Miley Cyrus, osv osv klär och framställer sig porrigt, avklätt, suggestivt, utmanande - för att slå/bryta igenom bruset/mördande konkurrens, få visningar, spridning, bli omskrivna få ännu mera spridning, osv osv. Sabrina Carpenter hade troligen inte varit hälften så omtalad om hon inte uppträdde och framställde sig som en porrstjärna. Lady Gaga klädde sig i en kotlett-klänning, osv osv osv. Hade Zara Larsson valt att uttrycka sin sexualitet i byxor och t-shirt så hade hon troligen inte blivit lika mycket fotograferad och klickad på. Vilket i dagens läge innebär mindre spridning.

Blir lite fundersam också över att de här tjejerna alltid väljer att uttrycka sin sexualitet exakt så som musikbolagen hade sexualiserat dem.

Sen är det ju också så, tror jag nämnde det tidigare, att de har en hel industri bakom sig som ska betalt. Ljus- och ljudtekniker, scenarbetare, chaufförer, osv osv osv. Vilket återigen leder tillbaka till att de behöver fixa mesta möjliga spridning, både för att slå igenom och för att hålla sig på toppen.

Min absolut största kritik består dock i att de ÄR förebilder för tusentals flickor och tjejer. Speciellt popartister. Det är ju inte jazz, deathmetal eller industrisynth vi talar om här. Enligt mig har de ett ansvar, ett stort ansvar och jag köper inte att varje generation artister bara "råkar" uttrycka sin sexualitet och självbestämmande på exakt samma sätt om och om igen. De följer ju uppenbarligen en hypersexualiserad mall/trend och för varje gång behöver de dra upp det ett snäpp högre, eller lägre om man så vill för att bryta igenom och fortsatt generera spridning/klick/streams.

Ja säkert, precis som manliga artister gjort hela tiden för att synas..
men? frågan är fortsatt varför denna upprördhet när kvinnor gör det, men inte alls när män gör det?
Och vad blir det för värld om det ska vara socialt "förbjudet" för kvinnor att använda sig av sexualitet i sitt artisteri...men fullt möjligt för män?
Citera
2026-10-04, 12:40
Medlem
Citat:

Rent krasst tror jag många av de här tjejerna, Sabrina Carpenter, Zara Larsson, Miley Cyrus, osv osv klär och framställer sig porrigt, avklätt, suggestivt, utmanande - för att slå/bryta igenom bruset/mördande konkurrens, få visningar, spridning, bli omskrivna få ännu mera spridning, osv osv. Sabrina Carpenter hade troligen inte varit hälften så omtalad om hon inte uppträdde och framställde sig som en porrstjärna. Lady Gaga klädde sig i en kotlett-klänning, osv osv osv. Hade Zara Larsson valt att uttrycka sin sexualitet i byxor och t-shirt så hade hon troligen inte blivit lika mycket fotograferad och klickad på. Vilket i dagens läge innebär mindre spridning.
Ursäkta, men hur "uppträder och framställer" Ssbrina Carpenter "sig själv som en porrstjärna"? Min tolkning av hennes upoträdanden är att de är uppenbart satiriska och egentligen narras med den uttjatade "pinuppaestetiken" i media.

Framställandet av sig själv som en "sexsymbol" upplever jag som direkt självironiskt och kanske ligger däri något tragiskt då själva skämtet bygger på självförlöjligande underskattning ("haha, lol, jag vet att jag inte är sexig och det är därför det blir kul om jag, av alla, tappar handduken") där hon inte ser sin egen skönhet.

Hon har lite "awkward girl"-estetik snarare än "gudomlig sexsymbol".
Senast redigerad av sardellini 2026-10-04 kl. 12:43.
Citera
2026-10-04, 13:38
Medlem
Citat:
Ja säkert, precis som manliga artister gjort hela tiden för att synas..
men? frågan är fortsatt varför denna upprördhet när kvinnor gör det, men inte alls när män gör det?
Och vad blir det för värld om det ska vara socialt "förbjudet" för kvinnor att använda sig av sexualitet i sitt artisteri...men fullt möjligt för män?

Ett klargörande, jag är inte emot sexuella uttryck eller nakenhet per se. Tvärtom.

Jag vill inte förbjuda ett smack gällande detta.

Jag ställde inte heller manliga popstjärnor mot kvinnliga popstjärnor.

Men jag får väl lov att ifrågasätta att barn och unga blir sexualiserade alldeles för tidigt och jag får väl lov att ifrågasätta vad de blir exponerade för? Vi lever väl inte nåt medeltida samhälle med en massa "blasfemi"-lagar och "heliga kor" som det är förbjudet att kritisera?
Citera
2026-10-04, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sardellini
Ursäkta, men hur "uppträder och framställer" Ssbrina Carpenter "sig själv som en porrstjärna"? Min tolkning av hennes upoträdanden är att de är uppenbart satiriska och egentligen narras med den uttjatade "pinuppaestetiken" i media.

Framställandet av sig själv som en "sexsymbol" upplever jag som direkt självironiskt och kanske ligger däri något tragiskt då själva skämtet bygger på självförlöjligande underskattning ("haha, lol, jag vet att jag inte är sexig och det är därför det blir kul om jag, av alla, tappar handduken") där hon inte ser sin egen skönhet.

Hon har lite "awkward girl"-estetik snarare än "gudomlig sexsymbol".

Jag hänger inte riktigt med ska jag villigt erkänna.

Du menar att hon är självironisk och lider av en skev kroppsuppfattning?

Jag tror snarare att hon vet exakt vad hon håller på med och varför.
Senast redigerad av gum69mo 2026-10-04 kl. 13:53.
Citera
2026-10-04, 14:35
Medlem
Citat:
Jag hänger inte riktigt med ska jag villigt erkänna.

Du menar att hon är självironisk och lider av en skev kroppsuppfattning?

Jag tror snarare att hon vet exakt vad hon håller på med och varför.
"Håller på med" och "håller på med". Jag anser att Sabrina är ett dåligt exempel på "översexualisering" då både hon själv och hennes varumärke inte precis är i samma kategori som supersexsymbolsdivor som Beyonce eller Nicki Minaj.

Sabrina har en mer oskyldig och "flickig" estetik där det är "fnitter och glitter" som går före "sexy n I know it"-dans.

Det finns absolut en hel del sarkasm och självironi i hennes uppträdanden -- ta hennes "handukssignum" som exempel: det är en uppenbar pinuppapastiche och "tihi" snarare än ett "kom och ta mig."
Senast redigerad av sardellini 2026-10-04 kl. 14:47.
Citera
2026-10-04, 14:54
Medlem
Citat:
"Håller på med" och "håller på med". Jag anser att Sabrina är ett dåligt exempel på "översexualisering" då både hon själv och hennes varumärke inte precis är i samma kategori som supersexsymbolsdivor som Beyonce eller Nicki Minaj.

Sabrina har en mer oskyldig och "flickig" estetik där det är "fnitter och glitter" som går före "sexy n I know it"-dans.

Det finns absolut en hel del sarkasm och självironi i hennes uppträdanden -- ta hennes "handukssignum" som exempel: det är en uppenbar pinuppapastiche och "tihi" snarare än ett "kom och ta mig."

Den största genren på de stora porrsajterna är på just det temat.

Som sagt, hon vet exakt vad hon håller på med.
Citera
2026-10-04, 14:59
Medlem
Citat:
Den största genren på de stora porrsajterna är på just det temat.

Som sagt, hon vet exakt vad hon håller på med.
Då har vi olika åsikt. Porr har jag dålig koll på, men du kanske bara projicerar här.

... Det är dock okej. Hon är trots allt jättesöt.
Citera
2026-10-04, 15:18
Medlem
Citat:
Då har vi olika åsikt. Porr har jag dålig koll på, men du kanske bara projicerar här.

... Det är dock okej. Hon är trots allt jättesöt.

Nahh, jag är bara inte naiv.
Senast redigerad av gum69mo 2026-10-04 kl. 15:25.
Citera
2026-10-04, 16:35
Medlem
Citat:
Ett klargörande, jag är inte emot sexuella uttryck eller nakenhet per se. Tvärtom.

Jag vill inte förbjuda ett smack gällande detta.

Jag ställde inte heller manliga popstjärnor mot kvinnliga popstjärnor.

Men jag får väl lov att ifrågasätta att barn och unga blir sexualiserade alldeles för tidigt och jag får väl lov att ifrågasätta vad de blir exponerade för? Vi lever väl inte nåt medeltida samhälle med en massa "blasfemi"-lagar och "heliga kor" som det är förbjudet att kritisera?

Ja det får du absolut göra, och som redan skrivit jag håller med dig.
Men nu var det just kvinnliga artister du kritiserade för detta, eller hur.
Och återigen jag förstår inte varför man gör zdenba åtskillnad mellan könen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in