2026-10-03, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Ännu bättre skulle det vara om de trycker grönt på Ulf bara för att reta Maggan och sen sa till henne att du sa ju att vi tillhörde något slags nytt block nu där M ingick så vi får väl prova det då när du är som du är.

Tycker helt klart att Nooshi missade ett gyllene tillfälle att trolla vidare där - hon borde givetvis ha sagt "Som ni hörde på presskonferensen så sade Magdalena att hon skickar sonderingsuppdraget vidare till mig och V och uppmanade mig att prata med M och Ulf - så nu har jag bjudit in honom på en fika. Jag vet inte riktigt om det är förenligt med konstitutionen att skicka ett sonderingsuppdrag från talmannen vidare till tredje person, men det kan ni i pressen reda ut ihop med Magdalena och övriga partier medan jag snackar med Uffe om samma sak och lite annat."
Citera
2026-10-03, 10:11
Medlem
Hoppas V, MP, S och C kan komma överens! (Framförallt kraftigt sanktionerad ozempicbehanzling av sjukligt feta vänsterpartister.)
Citera
2026-10-03, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirdman
Ja, vissa missförtroendeomröstningar kommer nog att äga rum, kommer nog få vänstern att fallera totalt.

Nej, jag tror de inte själva vet hur de skall kunna samarbeta. Partierna på Magdalenas sida har helt olika politik. Centern har en borgerlig politik, skulle få igenom sin politik bättre med att samarbeta med Tidö.

Vänsterpartiet och Miljöpartiet är för extrema, Socialdemokraterna kommer aldrig att låta Vänsterpartiet att ingå i en regering. Skulle Magda låta Vänsterpartiet ingå i en regering så kommer Socialdemokraterna förlora väljare. Centerpartiet kommer inte acceptera V i en regering, skulle de göra det så kommer deras väljare förmodligen flytta över till Tidö. Jag ser inget hopp för denna sida att regera, ett instabilare styre finns nog inte. Skall Centerpartiet då rösta för en S-budget, när de hellre vill se en mer borgerlig politik?

Det enda jag ser framför mig är ett extraval. Alternativt att Centerpartiet tar bort sina röda linjer mot Sverigedemokraterna, då skulle vi nog kunna se Tidö regera ett tag framöver.

Jag gissar (och hoppas) på att Centern ansluter sig till M, KD, L. SD släpper kravet på ministerposter och nöjer sig med att vara stödparti. V skulle aldrig vika ned sig för ”Sveriges bästa”. Deras prestige och maktbegär är för stort.
Citera
2026-10-03, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conny63
Är den nån som förstår hur dessa partier skall kunna samarbeta? för mig är det otänkbart med deras politik . Vilka minister poster skall fördelas . Jag får inte ihop det i rödgröna röran .

Nä det är det nog få som förstår…?
Citera
2026-10-03, 11:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixelsexuell
Tycker helt klart att Nooshi missade ett gyllene tillfälle att trolla vidare där - hon borde givetvis ha sagt "Som ni hörde på presskonferensen så sade Magdalena att hon skickar sonderingsuppdraget vidare till mig och V och uppmanade mig att prata med M och Ulf - så nu har jag bjudit in honom på en fika. Jag vet inte riktigt om det är förenligt med konstitutionen att skicka ett sonderingsuppdrag från talmannen vidare till tredje person, men det kan ni i pressen reda ut ihop med Magdalena och övriga partier medan jag snackar med Uffe om samma sak och lite annat."

Sonderingarna är inte i grundlagen, det är bara ett arbetssätt. Så ja Nooshi kan förhandla med vem hon vill när som helst. Talmannen skall tala med de olika partierna och sedan föreslå den som har bäst möjlighet att bilda regering för omröstning i kammaren. Sonderigsuppdragen är bara ett sätt för att hjälpa obeslutsamma partier. Talmannen kan helt strunta i det.
Citera
2026-10-03, 11:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Är den nån som förstår hur dessa partier skall kunna samarbeta? för mig är det otänkbart med deras politik . Vilka minister poster skall fördelas . Jag får inte ihop det i rödgröna röran.

Det var ju så 2014-2022 under Stefan och Andersson. De fick inte igenom budgetar utan regerade på M-budgetar, de blev avsatta, L hoppade av samarbete, MP lämnade regeringen. Det var kaos i 8 år. Vi har redan facit för detta strul.
Citera
2026-10-03, 11:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Jag tycker C skall låta sina riksdagsledamöter rösta fritt efter vad de föredrar. De som hatar V och SD lika mycket röstar rött till alla kandidater. De som hatar islamvänstern mest röstar för Kristersson och de som hatar SD mest röstar för Magdalena.

Eller så lägger de ner partiet och så får ledamöterna välja vilket parti de går med i istället. De kommer ju gå mest till M, L, S och MP.

Ett parti som bara är emot alla och som vill utpressa alla för att få igenom sina grejer fast de har extremt få väljare bakom sig är samhällsskadligt. Förut var MP det partiet men de har ju valt sida nu.
Citera
2026-10-03, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tycker C skall låta sina riksdagsledamöter rösta fritt efter vad de föredrar. De som hatar V och SD lika mycket röstar rött till alla kandidater. De som hatar islamvänstern mest röstar för Kristersson och de som hatar SD mest röstar för Magdalena.

Eller så lägger de ner partiet och så får ledamöterna välja vilket parti de går med i istället. De kommer ju gå mest till M, L, S och MP.

Ett parti som bara är emot alla och som vill utpressa alla för att få igenom sina grejer fast de har extremt få väljare bakom sig är samhällsskadligt. Förut var MP det partiet men de har ju valt sida nu.
Hoppas på slutna omröstningar.
"Centrifug partiet" kommer skicka sina väljare mot kanterna vid extra val så dom har mest att förlora.
Citera
2026-10-03, 11:36
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Är den nån som förstår hur dessa partier skall kunna samarbeta? för mig är det otänkbart med deras politik . Vilka minister poster skall fördelas . Jag får inte ihop det i rödgröna röran .
Ptja, kunde den blåbruna gyttret, kan säkert den rödgröna röran.
Citera
2026-10-03, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Ptja, kunde den blåbruna gyttret, kan säkert den rödgröna röran.
De har klarat av att hela tiden regera med en egen budget. När lyckades de rödgröna med det senast?
Citera
2026-10-03, 11:54
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
.
Skattepengar
Och de kommmr från vem då?
Citera
2026-10-03, 11:59
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det var ju så 2014-2022 under Stefan och Andersson. De fick inte igenom budgetar utan regerade på M-budgetar, de blev avsatta, L hoppade av samarbete, MP lämnade regeringen. Det var kaos i 8 år. Vi har redan facit för detta strul.
Det var långt värre än vad du beskriver, av ren skräck fick Före Detta alliansen reda på att Sd skulle bifalla deras förslag, så röstade FD alliansen på S förslag istället. Helt djävla otroligt. Starka krafter tog Batra i örat och krävde att M samtalar med SD. Krävde, Tvingade, så blev det också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in