2026-10-01, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Större delen av hemtentor handlar om ämnen där det kvittar om man använder internet/andra källor för att söka svar, då det är din egen analys som är det relevanta.

Med det sagt så uppmuntrar ju otroligt många arbetsgivare till användning av "ai" idag, så har, svårt att se hur det gör nån skillnad. Nivån på dessa verktyg är så överjävla dålig att det är praktiskt taget omöjligt att krypa under den.
Problemet är ju att det inte är din egen analys,
det är mest sannolikt någon annans.
Citera
2026-10-01, 22:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Problemet är ju att det inte är din egen analys,
det är mest sannolikt någon annans.

Exakt, vad är problemet?
Citera
2026-10-01, 22:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Vore bättre om det blev så igen.

Vi har ju haft svenska försvarsministrar som inte ens gjort värnplikt.

Tänk Hultqvist, äääääh, öööööh, åååååh, bra försvar!
Citera
2026-10-02, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille10
Exakt, vad är problemet?
Du undrar vad problemet är med fusk på tentor och hela utbildningar.

När läkaren Mohamed ska operera din blindtarm är det en fördel om det är hen som lärt sig operera och inte bara hens kusin eller annan random bulvan.
Citera
2026-10-02, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille10
Tänk Hultqvist, äääääh, öööööh, åååååh, bra försvar!
Ja jösses, från en flyktingfamilj utan manlig förebild, politiker från 15 års ålder, aldrig haft ett riktigt jobb, klarade inte av värnplikten och skäms för det, och blir försvarsminister.
Citera
2026-10-02, 06:39
Medlem
A.I. hos elever ,såväl ungdomar som vuxna, är något som tagit arbetslusten ur mig och en dag dag kommer få mig att sluta. Eller börja på universitet när reglerna verkar hårdare.

Jobbar själv inom gy/vux och många elever har jag signalerar till rektor. I bästa fall får de ett samtal med rektor (har dock hört på teoretiska gy program att elever blivit avstängda en vecka eller så). Dvs. Inget kännbart straff. Alla gör det. Ingen tycker det är pinsamt. Vi lärare förväntas lägga oceaner av tid på att muntligt kontrollera om Ana, Abdul, Fredrik eller Noora skrivit uppgiften själv.
Jag har tom haft elever som sista vuxterminen försökt validera sin APL (praktik) genom att lämna in ett a4 AI genererad text i jagform där beskrivning av arbetsuppgifterna finns. Vid kontrollfrågor på de mest basic sakerna man lär sig termin 1 , svarade eleven antingen helt goddag yxskaft eller jag kommer inte ihåg " . Det är fruktansvärt att jobba som lärare idag och behöva ta dessa samtal med vuxna människor, eller nästan vuxna i gy ålder om väldigt snart förväntas arbeta säkert och vara arbetsföra. De är inte arbetsföra med en mobil ihanden och första bästa google-svar.

Det är dessa som sen ljuger i hemtjänsten om besök de INTE) utfört, arbetsuppgifter de (INTE) utfört, medicinfel, brister i omvårdnad, ger lim i ögonlocket istället för ögondroppar , kattmat till lunch osv.

Och jag som lärare blir många gånger antydd att ha något emot utländska elever. Trots att jag har samma arbetssätt mot svenska.

Sen upptäcker man ju AI fusk och annat fusk lättare om någon helt mirakulöst kan skriva perfekt svenska, meningsuppbyggnad etc, och muntligt knappt kan föra ett vardagligt samtal.. då drar man ju öronen åt sig som lärare. Några har dessutom förmågan att nöta in texten i huvudet inkl rätt grammatik, och skriva den på prov etc. Mkt svårt att komma åt utan det där muntliga samtalet. "Berätta lite, vad är det här för något? Hur gör man det?" Det vet de oftast inte.
Citera
2026-10-02, 07:06
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Vad ska de som bara fuskar göra sedan i arbetslivet? På högre utbildningar bör man kunna det man sysslar med.

Ptja, som resterande kollegiet och använda AI, förmodar jag?
Citera
2026-10-02, 08:02
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrapad
Tycker det är sjukt att man inte gör någonting över huvudtaget för att stävja ai-fusk.
Det är bara såna här pinsamt uppenbara fall som alls åker fast.
Sverige leker som vanligt bror duktig fastän man egenligen står helt handfallen.
Ett land i eskalerande förfall.

Tror du det här är ett Sverige-specifikt problem?
Citera
2026-10-02, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Vad ska de som bara fuskar göra sedan i arbetslivet? På högre utbildningar bör man kunna det man sysslar med.
Du menar alla indier som kommer hit i 10-tusentals, vi anställer då vi inte törs testa dom eller ifrågasätta dom tyvärr!
Citera
2026-10-02, 09:56
Medlem
Hrass avatar
Om examensbeviset inte blir värt mer än pappret det är tryckt på, kommer arbetstester på intervjuer skjuta i höjden snart, tror ni?

Det blir som McDonalds fast istället för 15-åriga tjejer tar man in 15 st. civilingenjörer åt gången som får förnedra sig själva med olika lekar som HR kommer uppfinna.

Nej, krossa fuskarna innan det går för långt. Vad hände med att bli utkastad från en utbildning? Inte bara lite semester.
Citera
2026-10-02, 12:53
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
Du menar alla indier som kommer hit i 10-tusentals, vi anställer då vi inte törs testa dom eller ifrågasätta dom tyvärr!
Tror du att länder med högpresterande elever, fuskar mer än svenskar? Du tror att koreaner kanske skulle ha högre betyg än svenskar för att de fuskar mer?

Du vet om att vi alltid har haft länder där människor varit särskilt kvalificerade. Schweiz är ett klockland baserat på att människor flydde dit från Frankrike under reformationen och hade hanverksskickligheter för att bygga klockur samtidigt som det var billigare att anställa folk på landsbygden i Schweiz i jämförelse mot vad det kostade med arbetskraft i London och Paris.

Vet du hur jag vet det här? Jag vet skillnaden mellan att använda AI som verktyg vid studier och öka min inlärning mot att använda AI för att fuska. Jag har alltså ADHD, är omedicinerad, sjukskriven men vill göra prövningar i kurser jag fått underkänt baserat på att jag avbrutit dem pga min ADHD.

Kan jag hantera verktyg korrekt, ska tamejfan andra också kunna göra ddt.

Stor skillnad på att använda tekninen för att förbättra sina egna kunskaper mot att vara för lat för att plugga. Jag möter ständigt människor som jsg märker, har slarvat sig igenom skolan och som fungerar sä.re än vad jag gör trots att de haft bättre förutsättningar med en kumulativ kunskapsgrund jag som hemmasittare saknar och utan att ha en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning vilket ADHD innebär, dvs kraftig försvåring av att arbetsminnet är kortare, mindre uthålligt och koncentrationen därmed brister.

Svenskars kunskapsnivåer efter utbildning, är ett skämt.
Citera
2026-10-02, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Först och främst så får du inte ha mobilen med dig på salstentan. Så fort du går in i salen, det första du ombeds göra är att lämna din mobil och smartwatch i väskan eller jackan. Ska du på toa så kan tentavakten följa med dig.
Öronsnäcka skulle upptäckas direkt. Smarta glasögon däremot kan vara svårare för de kan vara byggda på ett sätt att bara du ser vad som visas, inte vakten.

Jag har läst vid SOL så jag vet hur det ser ut.

Ja, fuskande studenter följer ju regler... Glömde det...

Arbetar på ett universitet, så jag har bra koll på hur studenter fuskar och vad de åker fast för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in