2026-10-03, 08:28
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
På riktigt, är du verkligen så socialt handikappad som du framställer dig?

Det är i princip endast du som inte förstår att inget intresse föreligger om sexuella inviter konstant avvisas.
'
59 gången. Vad mer än att följa med hem till honom har hon sagt nej till. Du har tillgång till FUP så nu har du chansen att visa detta. Vad svarade hon när han frågade henne?

Med ditt resonemang kan man ju säga att det är självklart att hon deltog frivilligt eftersom hon inte sade nej till att följa med till korridoren, hon sade inte nej till att stå i kö till toaletten, hon sade inte nej till hans sexuella invit utanför toaletten, hon sade inte nej till att följa med in på toaletten, hon sade inte nej när han tog av henne kläderna, hon sade inte nej till någonting som hände inne på toaletten, detta trots konstanta möjligheter/tillfällen till att göra det. Tillagt till detta så har hon inte heller fysiskt gjort någonting för att visa att hon inte ville detta.
Citera
2026-10-03, 08:45
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Visst har jag det, du har fått massor av argument. Att du inte förstår/inte vill förstå är en annan sak.

Och du har ju med all önskvärd tydlighet påvisat att det inte bara är samtyckeslagen du har åsikter om. Du försvarar ju även våldtäktsmän som med uppsåt våldtagit.

Nu har du någonting att bevisa igen. Var har jag gjort det? Menar du fallet där tjejen såg äldre ut och uppgav sig att vara äldre än hon var?
Citera
2026-10-03, 08:46
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nej Jocke, du är din vana trogen att totalvägra att svara på frågor.

Vad menar du med gråzon?

Att du inte förstår vad som brukligt menas med gråzon i sådana här sammanhang är ditt problem.
Jag har gett dig ett svar nu är det din tur.

Nu kan du som säger att det är solklart vad ett fysiskt nej är tala om det. Ge oss en klar definition som ingen kan missförstå och som skulle kunna användas som praxis i rättssalarna.
Citera
2026-10-03, 08:48
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Återigen påvisar du att du saknar normala spärrar. Få människor skulle resonera som dig att ett nej till att följa med någon hem för sex betyder ja till nått annat.

Är det ställt utom rimligt tvivel att det inte kan innebära ja till något annat? Det är frågan du bör ställa dig.
Citera
2026-10-03, 09:28
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Jag personligen tror att det fetade nedanstående är anledningen till att samtyckeslagen infördes och att man insåg för att kunna uppfylla detta var man tvungna att utvidga våldtäktsbegreppet, tillåta lägre beviskrav i våldtäktsmål samt skriva lagen så luddig så att det oftare kan gå ett "resonera" sig till fällande dom. Som extra hängsle lade man till oaktsam våldtäkt.

Citat:
'I brottmål är det åklagaren som har bevisbördan för samtliga omständigheter
som måste föreligga för att den tilltalade skall kunna fällas till ansvar.
Bevisbördan omfattar både objektiva och subjektiva rekvisit. Detta är en
viktig princip då man vill motverka att oriktiga straffdomar meddelas. På
detta sätt är det upp till åklagaren att bevisa den tilltalades skuld, den
tilltalade behöver således inte bevisa någonting. Det är ett starkt
samhällsintresse som ligger bakom orden ”Hellre må tio skyldiga gå fria än
en oskyldig bli fälld”. Straffrättskipningen får inte skapa otrygghet för
medborgarna. Om den tilltalade har bevisbördan, kan det ju hända, att en
oskyldig fälls till ansvar, just därför att han inte lyckas prestera tillräcklig
bevisning för sin oskuld.

Åklagaren skall dessutom svara för utredningen i målet, det vill säga för
bevisningen och dess eventuella brister. Här har åklagaren objektivitetsplikt.
Detta innebär att han är skyldig att även beakta de omständigheter som är
till den misstänktes fördel. Åtal får som huvudregel bara väckas om
åklagaren på goda grunder kan förvänta sig en fällande dom.
Åklagaren
har lyckats bevisa den tilltalades skuld om rätten är villig att godta hans
gärningstes. Om rätten däremot är tveksam till beviskravets uppfyllande,
skall de använda sig av principen ”in dubio pro reo” (vid tvivel för den
tilltalade). Rätten skall då hellre fria än fälla för att så långt som möjligt
hindra att någon oskyldig fälls till ansvar.
Citera
2026-10-03, 09:35
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Återigen påvisar du att du saknar normala spärrar. Få människor skulle resonera som dig att ett nej till att följa med någon hem för sex betyder ja till nått annat.

Återigen refererar du till mig, jag är inte åtalad för någonting. Och återigen skriver du felaktigt fast det har jag redan skrivit till dig i ytterligare ett inlägg. Denna formulering är ytterligare en sak som du fortfarande trots massor av svar och inlägg fortfarande inte verkar förstå trots tydligt exempel som du fått.

Om en tjej säger nej till analsex är det då enligt dig helt orimligt att hon kan tänka sig att ha någon annan typ av sex?

Saknar man normala spärrar om man tänker att hon kan tänka sig vaginalt/oralt sex fastän hon tackat nej till analsex?
Citera
2026-10-03, 10:02
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Spelar du dum?

Det skulle vara intressant att höra vad du skulle tycka om ifall killar börjar anamma att ringa till ett par kompisar efter att de haft sex med en tjej och berätta om det och att det var samtyckt.

Låt säga att en tjej och en kille har haft sex och det har inte förekommit något hot, våld eller utsatt situation. Killen ringer till ett par kompisar samma kväll och berättar att han haft sex med tjej X och han berättar att hon sagt ja till vaginalt sex. Han berättar lite om hur sexet gick till och att hon varit deltagande i sexet. Kompisarna vittnar om att han verkat vara normal och tyckt att sexet var bra.

Tjejen har också ringt ett par kompisar men hennes historia skiljer sig då hon säger att hon inte deltog frivilligt och inte har gett samtycke. Hon säger att hon inte sade nej men låg passiv. Kompisarna vittnar om att hon lät dämpad när hon ringde och berättade detta dagen efter de haft sex.

Vem har bevisbördan i fallet? Vad ska bevisas? Hur ska det bevisas?

Detta är ett ord mot ord fall. Enbart muntlig bevisning finns.
Citera
2026-10-03, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det skulle vara intressant att höra vad du skulle tycka om ifall killar börjar anamma att ringa till ett par kompisar efter att de haft sex med en tjej och berätta om det och att det var samtyckt.

Låt säga att en tjej och en kille har haft sex och det har inte förekommit något hot, våld eller utsatt situation. Killen ringer till ett par kompisar samma kväll och berättar att han haft sex med tjej X och han berättar att hon sagt ja till vaginalt sex. Han berättar lite om hur sexet gick till och att hon varit deltagande i sexet. Kompisarna vittnar om att han verkat vara normal och tyckt att sexet var bra.

Tjejen har också ringt ett par kompisar men hennes historia skiljer sig då hon säger att hon inte deltog frivilligt och inte har gett samtycke. Hon säger att hon inte sade nej men låg passiv. Kompisarna vittnar om att hon lät dämpad när hon ringde och berättade detta dagen efter de haft sex.

Detta är ett ord mot ord fall. Enbart muntlig bevisning finns.

Du, jag fick ett sånt jävla ryck en gång. Jag rånade 3 banker på en och samma dag. Sen ringde jag till några vänner och berättade lugnt och sansat att det inte var jag.

Citera
2026-10-03, 10:17
Medlem
Citat:
Återigen refererar du till mig, jag är inte åtalad för någonting. Och återigen skriver du felaktigt fast det har jag redan skrivit till dig i ytterligare ett inlägg. Denna formulering är ytterligare en sak som du fortfarande trots massor av svar och inlägg fortfarande inte verkar förstå trots tydligt exempel som du fått.

Om en tjej säger nej till analsex är det då enligt dig helt orimligt att hon kan tänka sig att ha någon annan typ av sex?

Saknar man normala spärrar om man tänker att hon kan tänka sig vaginalt/oralt sex fastän hon tackat nej till analsex?

Tackar hon "ja" till annan typ av sex så tackar hon "ja" till annan typ av sex.

Ja = ja
Citera
2026-10-03, 14:35
Medlem
Hur är det, ni som är pålästa? Har denna ”samtyckeslag” minskat våldtäkter? Menar: hjälpt att förhindra dessa brott?

Gissar att antalet anmälda våldtäkter gått upp eftersom många fler vågar anmäla.

Tänker på ett utryck jag hört om straff förr i tiden, när det var skampålar på torget mm.

”Enom till straff, androm till varnagel”

Nutida moderna strafftänket är väl både typ vedergällning mot brottslingen, varning till andra att undvika brott samt en stor dos rehabilitering och vård för att man skall komma ut som en skötsam medborgare.

På senare år så känner jag att detta med varnagel/varning till andra att undvika brott har fått mycket större betydelse, tänker tex på 13 åringar som kan få fängelse.

Blir en potentiell våldtäktsperson avskräckt att begå brott? Blir en dömd våldtäktsperson rehabiliterad under fängelse tiden?
Citera
2026-10-03, 15:14
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Nu har du någonting att bevisa igen. Var har jag gjort det? Menar du fallet där tjejen såg äldre ut och uppgav sig att vara äldre än hon var?
I all diskussion gällande Visbyfallet tex.
Citera
2026-10-03, 16:02
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Tackar hon "ja" till annan typ av sex så tackar hon "ja" till annan typ av sex.

Ja = ja

Jag vet inte vad du ville ha sagt med det här inlägget men jag kan säga att enligt lagen har du fel om det där är vad du tänker och tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in