Citat:
Ursprungligen postat av
MrTomte
Om du vill tro på hämnd får du göra det.
Du skrev att du ansåg att Maggan varken agerat balanserat eller ansvarsfullt både före och efter valet och att talmannen belönat henne pga det. Jag förstår fortfarande inte vad du menar med att Maggan agerat obalanserat och ansvarslöst och jag förstår inte vad för slags belöning hon skulle ha fått av talmannen och jag förstår framför allt inte kopplingen mellan dem dvs hur Norléns "belöning" följde av Maggans agerande. Jag har frågat dig 3 gånger nu utan att få något vettigt svar. Därför utgår jag ifrån att jag inte heller kommer att få något svar och då är det bara waste of time att fortsätta ställa frågan.
Jag har svarat dig flertalet gånger men du väljer att ”inte förstå”. Därför ska jag nu vara övertydlig.
Ansvarslöst
innan valet: att inte ha tagit ansvar för och rett ut det trassel som hennes tilltänkta regeringsunderlag bestod av. Du har själv sagt att alla kunde se att en regeringsbildning bestående av S, V, C och MP skulle bli ”svår”. Vad gjorde Hagdalena? Hon duckade. Det är inte ansvarsfullt. Att det fanns en marginell chans att frågan inte skulle bli aktuell (om Vs mandat skulle bli irrelevanta) ursäktar inte hennes handlande. Det fanns en stor risk att den här situationen skulle uppstå och att då vara inaktiv är
oursäktligt.
Ansvarslös
efter valet: att acceptera ett sonderingsuppdrag utan att
omedelbart gå till förhandling med samtliga parter. Hennes taktik var att utsätta V för press, genom att isolera dem och enbart prata med C och MP. De tre skulle snacka ihop sig och sedan utmåla V som den part som måste flytta på sina röda linjer. När V vägrade acceptera den roll de fick av Hagdalena - och visade med talmansvalet att vi kan gå vår egen väg om du inte accepterar oss på lika villkor som de andra - då blev Haggan sur och agerade känslomässigt med att avsäga sig sonderingsuppdraget med hänvisning till att V hade blivit moderater. Spya på den 🤮. Helt ansvarslöst och obalanserat och det fick hon också en indirekt uppsträckning av talmannen för.
Hur talmannen belönade henne: hon fick ytterligare tid att sondera, trots att hon avbrutit sitt tidigare sonderingsuppdrag på löjlig grund. Utan att redovisa vad hennes uppdrag gått ut på - ifall hon i förhandlingar med sitt tilltänkta regeringsunderlag hade lyckats säkra tillräckligt med stöd för att kunna gå till votering. Istället redovisade hon trotsigt att eftersom V blivit moderater i och med talsmansomröstningen så kunde Uffe ta över sonderingsuppdraget. Hur barnslig får man vara? Talmannen borde låtit det gå till omedelbar omröstning om Hagdalena, men han valde att belöna hennes omogna beteende med ytterligare tid att förhandla.
Så, nu har du fått övertydlighet från min sida.