2026-10-01, 18:04
Medlem
Fishy75s avatar
Blev road när jag läste nyheterna i morse och fick se detta.
Är det verkligen såhär illa hos studenterna att de behöver ha en kurs i att duscha?

Citat:
Som en del i en utbildning för datastudenter på Linköpings universitet har man nu implementerat en kurs i social kompetens som fått öknamnet ”duschkursen”. Civilingenjörsstudenter som läser antingen datateknik eller mjukvaruteknik vid Linköpings universitet måste numera läsa en kurs som heter ingenjörsprofessionalism som en del av sin utbildning.

Kursen har fått öknamnet ”duschkursen” då den bland annat tar upp hur man som ingenjör ska hantera hygienfrågor hos sig själv och kollegor. Den handlar om färdigheter som behövs när man arbetar i grupp med andra, säger Aseel Berglund, examinator för kursen och biträdande professor i datalogi vid Linköpings universitet.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/duschkurs-vacker-kritik-fardigheter-som-behovs
Senast redigerad av Fishy75 2026-10-01 kl. 18:17.
Citera
2026-10-01, 18:10
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishy75
Blev måttligt road när jag läste nyheterna i morse och fick se detta.
Är det verkligen såhär illa hos studenterna att de behöver ha en kurs i att duscha?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/duschkurs-vacker-kritik-fardigheter-som-behovs

Detta är en av flera utbildningar som lockar den typiske incel-snubben. Det innebär underförstått autistiska drag där daglig dusch, deo och parfym inte är en självklarhet.
Citera
2026-10-01, 18:12
Medlem
triptykens avatar
Dom av oss som jobbat nära folk med CS-utbildningar i bagaget tackar för kursen som kan lösa en samling problem. Har en gång vart med att behöva sätta en snubbe ner på tu man hand och förklara att han måste bli bättre på att duscha och tvätta sina kläder... det var nåt unikt
Citera
2026-10-01, 18:14
Medlem
”Jag kan men vill inte”
Citera
2026-10-01, 18:16
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerKatt
”Jag kan men vill inte”

Och det här är varför sprinklersystemet i datalabbet slås på varje dag klockan tre.
Citera
2026-10-01, 18:17
Moderator
tobess avatar
Nu är det ju svårt att veta hur pass på dagisnivå kursen är, men åtminstone om man går efter kursbeskrivningen verkar öknamnet inte ha mycket att göra med verkligheten.

https://www.ida.liu.se/~TDDD99/info/courseinfo.sv.shtml

Skummade igenom kursinnehållet och kan inte se något om personlig hygien, så det verkar nu åtminstone inte vara något huvudtema.
Citera
2026-10-01, 18:27
Medlem
One2Manys avatar
(FB) Vad gör man om en kollega luktar svett? – Experten reder ut.

Tråd finns
Citera
2026-10-01, 18:33
Medlem
crowtits avatar
Jag vet inte med universitetsstudenter, men det skiljer ju bara ett par år mellan dem och gymnasieelever. Vi har många praktikanter, 16-19 år, på min arbetsplats som luktar olidligt av svett, och går man in på toaletten efter dem luktar det fiskrenseri. Men de är uppväxta med "stopp, min kropp" och jag antar att det går ut över hygienen också.
Citera
2026-10-01, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Och det här är varför sprinklersystemet i datalabbet slås på varje dag klockan tre.

Är vi kollegor?
Citera
2026-10-01, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crowtit
Jag vet inte med universitetsstudenter, men det skiljer ju bara ett par år mellan dem och gymnasieelever. Vi har många praktikanter, 16-19 år, på min arbetsplats som luktar olidligt av svett, och går man in på toaletten efter dem luktar det fiskrenseri. Men de är uppväxta med "stopp, min kropp" och jag antar att det går ut över hygienen också.

Haha, jag får ibland en känsla av att jag är för "på" min 13-åring om vikten av intimhygien, dusch, deo och att byta tröja dagligen - men här känner jag mig plötsligt stärkt i min gärning! 🤣 Tack för det.
Citera
2026-10-01, 19:36
Medlem
Om man tittar lite närmare på kursplanen så är det vettiga grejer överlag. Det här med vikten av personlig hygien är en mikroskopisk del som har blåsts upp rejält i media.
Citera
2026-10-01, 20:13
Medlem
Jordgubbes avatar
Den här tråden startades igår, men fick diskret ny rubrik, så egentligen är det här samma tråd som den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in