2026-10-01, 17:58
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Talmannen kommer ge Ulf tio dagar att sondera precis som Maggan fick .
Kanske.

Jag hoppas dock han imorgon sätter ett datum för votering om Magsa.

Sonderingsuppdrag är väl informellt, nästan meningslöst? (Åtminstone när ingen vill ha Sonderingsuppdraget.)
Citera
2026-10-01, 18:05
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Nooshi är inte dum. Hon är vänsterextremist, men hon är inte dum och kommer inte nappa på nån bullshitpost

Nej det är ju det som är låsningen. S vet att ger de V löfte om ministerposter så kommer mandatfrågan upp och V kommer att kräva minst lika många poster som C. Något som C aldrig kommer att gå med på.
Citera
2026-10-01, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Alla 25 centerpartisterna säkert NEJ.
Men kanske två av dem för att undvika nyval som riskerar att de inte bli omvalda.

Känns givet att om Ulf får fjärde omröstningen att två ledamöter i något av partierna kommer släppa fram för att behålla sitt jobb i fyra år (men inte mer…)

Finns nog många som kryssades in som är rädda att inte bli det vid omval. Inte bara i C
Citera
2026-10-01, 18:17
Medlem
Vilka partier är det som kräver ministerposter?

Som jag uppfattat så gör dessa det.

De mest krävande och kompromisslösa:

* Moderaterna
* Västerpartiet
* Socaldemokraterna
* Sverigedemokraterna

De kanske mer flexibla (jag har inte hört några krav men de har troligen de):

* Kristdemokraterna
* Liberalerna

De kanske mest flexibla och kompromissvilliga:

* Centerpartiet
* Miljöpartiet

Jag är alltså lite osäker på de sista 4 partierna. Om någon är helt säker får ni gärna klargöra ministerpost-kraven.
Citera
2026-10-01, 18:18
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Det är fortfarande de rödgröna som har majoritet.

Det är därför det arga fyllot som måste prövas först med en omröstning.

Norlén kan omöjligt vara så dum i huvudet att han ger uppdraget till Kristersson när den rödgröna sidan inte ens har testats än.

Är det för att det är fyra omröstningar som ingen vill vara först. för då får de inte den sista där det finns lite press på de andra partierna? Maggan, Uffe, Maggan, Uffe?
Citera
2026-10-01, 18:19
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Är det för att det är fyra omröstningar som ingen vill vara först. för då får de inte den sista där det finns lite press på de andra partierna? Maggan, Uffe, Maggan, Uffe?

Ja.
Citera
2026-10-01, 18:20
Medlem
Carrocks avatar
Jag har svårt att tro att V stöd till Andreas Norlén i sig är det verkliga skälet till att Magdalena Andersson lämnar tillbaka sonderingsuppdraget. Motiveringen om att det plötsligt skulle ha uppstått en ”ny konstellation” mellan V och M känns ganska konstruerad.

V har varit tydliga med att de fortfarande vill se Magdalena Andersson som statsminister. Att de samtidigt röstar på Norlén därför att de anser honom bäst lämpad och erfaren som talman innebär knappast att V och M plötsligt utgör ett politiskt regeringsalternativ.

Min kvalificerade gissning är därför att det här snarare handlar om förhandlingstaktik. S har svårt att få ihop sitt regeringsunderlag, framför allt när V kräver verkligt inflytande samtidigt som andra partier har svårt att acceptera V roll. Genom att lämna tillbaka sonderingsuppdraget kan S flytta pressen från sig själva till V: ”Ni valde att gå er egen väg – då får ni också ta ansvar för situationen.”

Det kan vara ett sätt att sätta V under offentlig press och tvinga fram eftergifter utan att S själva behöver vara de som öppet säger nej till V. Dessutom flyttas ansvaret för den låsta regeringsbildningen bort från S.
Citera
2026-10-01, 18:21
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Vilka partier är det som kräver ministerposter?

Som jag uppfattat så gör dessa det.

De mest krävande och kompromisslösa:

* Moderaterna
* Västerpartiet
* Socaldemokraterna
* Sverigedemokraterna

De kanske mer flexibla (jag har inte hört några krav men de har troligen de):

* Kristdemokraterna
* Liberalerna

De kanske mest flexibla och kompromissvilliga:

* Centerpartiet
* Miljöpartiet

Jag är alltså lite osäker på de sista 4 partierna. Om någon är helt säker får ni gärna klargöra ministerpost-kraven.

Just nu skulle jag hävda att det är

Sossarna
Moderaterna
Vänstern
Centern
Mupparna
De Kristne
Socialliberalerna
Sveademokraterna
Citera
2026-10-01, 18:24
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Jag har svårt att tro att V stöd till Andreas Norlén i sig är det verkliga skälet till att Magdalena Andersson lämnar tillbaka sonderingsuppdraget. Motiveringen om att det plötsligt skulle ha uppstått en ”ny konstellation” mellan V och M känns ganska konstruerad.

Minst sagt! Nog är de lacka, hade de fått en S talman så hade de antagligen varit garanterade sista Statsministeromröstningen.
Citera
2026-10-01, 18:25
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Att de samtidigt röstar på Norlén därför att de anser honom bäst lämpad och erfaren som talman innebär knappast att V och M plötsligt utgör ett politiskt regeringsalternativ.

Det lär inte ha varit därför de röstade på Norlén. Det var hundra procent för att sätta press på S.
Citera
2026-10-01, 18:25
Medlem
Världsrekordet är tydligen över 500 dagar, och Sverige skall ju alltid vara bäst/värst, så...

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-tog-det-541-dagar-att-bilda-regering
Citera
2026-10-01, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Kan även bli för tredje alternativet mittenregering som förordas av C samt det finns inget "schema!".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in