2026-10-01, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Det är fortfarande de rödgröna som har majoritet.

Det är därför det arga fyllot som måste prövas först med en omröstning.

Norlén kan omöjligt vara så dum i huvudet att han ger uppdraget till Kristersson när den rödgröna sidan inte ens har testats än.
Då kan Kristersson bara upprepa det Magda gjorde, lämna tillbaka uppdraget och inte ta det till omröstning!
Citera
2026-10-01, 17:35
Medlem
knegiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Nej, talmannen kan inte bara dela ut sonderingsuppdrag till någon som inte vill ha det. Talmannen kan inte tvinga en partiledare till en sonderingsrunda. Begreppet "sonderingsrunda" finns inte i Regeringsformen eller i någon annan lag. Det är en konstitutionell praxis eller "verktyg" som Norlén själv beskrev det som.

Så vad betyder i så fall "sonderingsuppdrag"? Ingen kan väl ha monopol på sondering, oberoende av vad talmannen säger?

Citat:

En statsministeromröstning kan han däremot tvinga fram precis som du skrev.

Så talmannen skulle i morgon kunna säga "vi röstar om MA på måndag, och om det behövs röstar vi om UK på tisdag" ?
Citera
2026-10-01, 17:36
Medlem
Centerpartiet är det jag menar. Tänker ju och tycker som de borgeliga. Ursäkta min otydlighet.
Citera
2026-10-01, 17:37
Medlem
Höstbudgeten måste läggas fram senast den 12 november.

SD och L öppnar därför upp för en Tidö-budget om inte övriga partier får ihop sitt styre. Kristersson har inlett med att öppna för en "stram" budget utan speciella politiserade satsningar, men SD och L vill gå steget längre och sätta press på övriga partier.

"SD och L öppnar för att försöka driva igenom en Tidöbudget, enligt DI. – Från min sida är den dörren öppen, säger SD:s ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt till tidningen. Även L-ledaren Simona Mohamsson ser en gemensam budgetmotion med Tidöpartierna som en möjlighet.

Om det sker kan de rödgröna lägga fram egna alternativ, lägga ett gemensamt alternativ eller stoppa en Tidömotion genom att ställa sig bakom regeringens övergångsbudget, skriver DI."

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/sd-och-l-%C3%B6ppnar-f%C3%B6r-tid%C3%B6-budget-utan-ny-regering/ar-AA2dhxeQ?ocid=msedgntp&pc=U531&cvid=6abe5897332040 18bd15b6ac55428118&ei=13
Citera
2026-10-01, 17:38
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Talmannen kommer ge Ulf tio dagar att sondera precis som Maggan fick .
Citera
2026-10-01, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Nej, Centern kan svänga högerut för att undvika nyval.
Det är V som har inga alternativer.

C kommer aldrig släppa fram en
regering som är beroende av SD, vare sig den innehåller SD-ministrar eller ej.
Citera
2026-10-01, 17:39
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Det kan väl ändå inte bli Kristersson som får chansen?

Norlén vill ju snabba på det här så det vore slöseri med tid att försöka med Ulf eftersom det är en rödgrön majoritet. Nu får vi verkligen se om Norlén är en idiot eller inte.

Det är det där arga fyllot som ska ha sonderingsuppdraget och ingen annan.
Min gissning är att Norlén ger tillbaka sonderingsuppdraget till häxan surtant imorgon och sätter en tidsfrist på 2-3 veckor som avslutas med en skarp statsministeromröstning. Misslyckas den omröstningen går nog stafettpinnen över till Kristersson.
Senast redigerad av Libertarismus 2026-10-01 kl. 17:42.
Citera
2026-10-01, 17:39
Medlem
Centerpartiet är partiet jag menar. De tänker och tycker ju som "borgare". Ursäkta min otydlighet...
Citera
2026-10-01, 17:41
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Min gissning är att Norlén ger tillbaka sonderingsuppdraget till häxan surtant imorgon och sätter en tidsfrist på 2-3 veckor som avslutas med en skarp statsministeromröstning. Misslyckas den omröstning går nog stafettpinnen över till Kristersson.
Troligen något sådant för MA.
Dock tror jag inte Kristersson plockar upp någon stafettpinne så länge han inte har mandat så det räcker.
Citera
2026-10-01, 17:42
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Fast väljarnas dom kan även bli stor vid ett nyval, så det är inte helt enkelt.
Absolut och eftersom de gick till val med Magda som statsministerkanditat så lär de vara medvetna om att V på något sätt ingår i regeringsunderlaget.

Sen så kan jag tycka att V hamnar i en konstig situation när det främsta kravet tycks vara att ingå i en regering. Förmodligen skulle de få igenom mer av sin politik om de håller sig utanför. Det finns ju åtskilliga frågor utanför budgeten där V,C,Mp är mer nära varandra än S.
Citera
2026-10-01, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag har redan förklarat att det inte går att titta i en tabell och dra slutsatser.

Vem har sagt något om slutsatser? Är du bekant med ordet "indikationer"?

Bettingindustrin till exempel tjänar miljarder på att gissa/förutspå framtiden baserat på tidigare resultat, och att de gör det bättre än gemene man. Vad kan man nämna mer som är uppenbart? Meteorologi? Brottsförebyggande åtgärder? Procenten skidåkare vs icke-skidåkare på kumlaanstalen nästa år? Hastighetsgränser i trafiken vore ett kul område att skippa all hindsight - varför bygga fartbulor på gatan i kurvan utanför din dotters dagis bara för att femton ungar blivit ihjälkörda i liknande kurvor i skandinavien de senaste tjugo åren?
Citera
2026-10-01, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nessoz
C kommer aldrig släppa fram en
regering som är beroende av SD, vare sig den innehåller SD-ministrar eller ej.

Alla 25 centerpartisterna säkert NEJ.
Men kanske två av dem för att undvika nyval som riskerar att de inte bli omvalda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in