2026-09-30, 19:05
Medlem
Vad många verkar att ha missat är vad IMY mer sade i sitt tal:

”We are continuing our review of our legal opinion on personal data concerning
criminal offenses. We have submitted a request to the European Data Protection
Board, the EDPB, for clarification regarding which data regarding criminal offenses
fall under Article 10. The reason is that we have seen divergence in how Article 10
is interpreted in different member states.”
Citera
2026-09-30, 19:09
Medlem
Svar från IMY (23/9) angående när tillsyn kan vara klar:

”Hej,

Tack för att du återigen kontaktar Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).

Det går inte att säga något datum för när tillsynerna kommer att vara klara. Det rör sig om rättsligt komplexa frågor som varit föremål för diskussion under lång tid och oavsett utgång kommer besluten få stor betydelse framöver.

Därför kommer besluten att tas på högsta nivå, av generaldirektören. Det innebär också att det ställs stora krav på att vi gör en grundlig utredning och landar rätt i juridiken.

Tillsynen är ett prioriterat arbete på myndigheten. IMY lägger mycket resurser på att få detta klart så snart som möjligt. Så fort utredningen är klar och beslut fattats kommer myndigheten gå ut med ett pressmeddelande.

Vänliga hälsningar,

Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)
08-657 61 00, www.imy.se

IMY arbetar för att skydda alla dina personuppgifter, till exempel om hälsa och ekonomi, så att de hanteras korrekt och inte hamnar i orätta händer.
Så här behandlar vi personuppgifter”
Citera
2026-09-30, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chesterflash
Absolut, men han borde ju veta ungefär när det kommer att komma. Att han sträcker sig så långt som till "höstens slut" i sitt uttalande istället för "inom en månad" tyder på att det inte kommer komma inom minst en månad. Så tolkar jag det i alla fall.

Kan vara så. Vi har iallafall fått det bekräftat att det kommen under hösten. Har vi väntat alla dessa år, så kan vi vänta en månad till. Hoppas bara de håller det de säger.
Citera
2026-09-30, 19:57
Medlem
chesterflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bionik

Board, the EDPB, for clarification regarding which data regarding criminal offenses
fall under Article 10. The reason is that we have seen divergence in how Article 10

Det har nämnts och diskuterades en del några sidor tillbaka. Tror någon hävdade att det inte har att göra med deras tillsyner mot Lexbase/Krimfup, men jag är inte själv insatt i vad olika artiklar betyder.
Citera
2026-10-01, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chesterflash
Det har nämnts och diskuterades en del några sidor tillbaka. Tror någon hävdade att det inte har att göra med deras tillsyner mot Lexbase/Krimfup, men jag är inte själv insatt i vad olika artiklar betyder.

Helt korrekt så har det inte med det alls att göra utan de vill ha ett klargörande om vilka brottsuppgifter som går under artikel 10 och få det enhetligt bland medlemsländerna i EU.

Jag kommer inte ihåg exakt vad det var men har för mig det bland annat talades om brottsuppgifter där ingen dom har givits än (kan ha totalt fel rätta mig isåfall).

Länk: https://www.imy.se/nyheter/imy-begar-klargorande-om-vilka-brottsuppgifter-som-omfattas-av-artikel-10/
Citera
2026-10-01, 09:03
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bionik

Verkar som dom glömmer att i Sverige är utgivningsbevis = gdpr gäller ej. Dom snöar in på art 10, medan jag vill påstå det gäller hela förordningen.
Citera
2026-10-01, 11:36
Medlem
Har nu fått både svar från Attunda och IMY gällande hur länge det tar innan ett beslut kommer. Attunda hade handlingstid på 9-13 månader efter det besked de fick från EU domstolen. Så räkna med slutet av 2027.

IMY skrev att ett beslut kan komma någon gång under våren nästa år.
Citera
2026-10-01, 13:12
Medlem
https://www.svt.se/kultur/39-nya-stamningar-och-anmalningar-mot-rattsdatabaserna
Citat:
Efter SVT:s granskning av rättsdatabaserna Lexbase, Mr Koll och Krimfup har 39 nya stämningar och anmälningar riktats mot tjänsterna.

Lexbase har också uppdaterat sina regler för borttagning, där man nu skriver att personer kan tas bort om det finns ”begränsat allmänintresse”.
Citera
2026-10-01, 14:43
Medlem
Går också alldeles utmärkt att stämma lexbase/verifiera och övriga parasiter via förenklat tvistemål om de ignorerar eller nekar registerutdrag enligt Artikel 15 om ni har kontaktat dom för att bekräfta att de har eran information. De måste inte sitta på några personuppgifter överhuvudtaget det räcker att dom nekar dig rätten så har du bevis för en automatisk vinst.
Citera
2026-10-01, 19:55
Medlem
chesterflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longjack1234
Har nu fått både svar från Attunda och IMY gällande hur länge det tar innan ett beslut kommer. Attunda hade handlingstid på 9-13 månader efter det besked de fick från EU domstolen. Så räkna med slutet av 2027.

IMY skrev att ett beslut kan komma någon gång under våren nästa år.

Har du möjlighet att klistra in de exakta svaren du fick?

Det vore intressant att se då IMYs kommentar går emot vad deras företrädare sa på scen i veckan (om beslut i höst) och då det är ett mer detaljerat svar än svaret som en annan person nyligen fick och delade här i tråden...
Citera
2026-10-02, 00:03
Medlem
Jag undrar hur det går för krimfup, de skrev väl i sitt svar till IMY att deras nya hemsida och tjänst skulle vara i drift senast 26 september. Verkar gå mindre bra med det för den kriminella klanen
Citera
2026-10-02, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.svt.se/kultur/39-nya-stamningar-och-anmalningar-mot-rattsdatabaserna

Går åt helt rätt håll!

En rolig grej, Alexander Ernstberger förekommer inte på Lexbase, vad jag hittar. Konstigt kan tyckas, det var verkligen ett brott som fick medial uppmärksamhet. Att Gunnar själv suttit med i Allra styrelsen spelade nog ingen roll i det fallet....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in