2026-09-30, 22:13
Medlem
WordWarriors avatar
Som jag nämnt tidigare. Utan sexuellt marknadsvärde och objektifiering så är kvinnor bara en sämre version av män. Kvinnor drar aktivt nytta av och skapar sin egen objektifiering av vinstsyfte. Deras fertilitet, ungdom och skönhet är deras enda kapital. När de bränt detta kapital så blir de feminister och röstar extremvänster. Kvinnor föder ju inte ens barn längre. Deras huvudsakliga funktion. Varför ska vi respektera dem?
Citera
2026-09-30, 23:02
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Kvinnor vill ha sex med en människa och inte med en man som enbart avkönar sig på ett objekt.

Nyckelordet påstår jag är "enbart". Jag påstår inte att det är enbart, utan en viktig komponent av flera.

Sedan får jag väl erkänna att vad/vem kvinnor vill ha sex med inte varken är helt uppenbart eller så lätt att generalisera kring. Det betyder att jag inte fullt ut begriper mig på kvinnor.
Citera
2026-09-30, 23:07
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Så kort sagt kan man säga att du vill skruva tillbaka tiden till när män försörjde familjen och var plånboken i familjen, med rätt lite insyn i sina barns liv? Och sen står kvinnor för resten?

Varför tror du att de flesta nordiska män idag vill vara mer delaktiga i sina barns liv mer än som plånböcker?

Varför tror du att äldre generationers män önskar att de hade jobbat mindre och varit mer med sina barn/familjer istället?

Blir det liksom lite själsligt ensamt till slut när man ägnar sitt liv åt att jobba ihop vinst och överskott åt något/någon annat/annan? Istället för att gå ner i arbetstid så att man kan vara mer med sina barn och lära känna sina barn under de viktigaste åren av sina barns liv och vara en "riktig" förälder för sina barn och en ansvarsfull förälder och partner?

Nej, det där är bara feministiska fördomar.

Jag som far har varit/är fortfarande påtagligt engagerad och vill det gärna. Det är samtidigt både ett ansvar och en slags belöning. Som far har jag tagit ansvar för mångahanda verksamheter, t ex byta blöjor, bygga Lego, läsa tonvis med böcker som godnattsagor och som underhållning, borsta tänderna/kontroller tandborstningen, hjälpa till med läxor, anordna "sommarskolor" för att förbereda nästa årkurs osv osv.

Men, det är mäns syn på kvinnor utifrån ett sexuellt perspektiv som tråden främst är ägnad åt.
Citera
2026-09-30, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Som jag nämnt tidigare. Utan sexuellt marknadsvärde och objektifiering så är kvinnor bara en sämre version av män. Kvinnor drar aktivt nytta av och skapar sin egen objektifiering av vinstsyfte. Deras fertilitet, ungdom och skönhet är deras enda kapital. När de bränt detta kapital så blir de feminister och röstar extremvänster. Kvinnor föder ju inte ens barn längre. Deras huvudsakliga funktion. Varför ska vi respektera dem?

Majoriteten kvinnor världen över föder fortfarande barn jo. Bara färre än innan.

Japp, objektifieringen av kvinnor som främst kommer från manligt håll är det lättaste sättet för kvinnor att tjäna pengar, få uppmärksamhet och spridning på.

Stämmer inte att äldre kvinnor röstar vänster mer än unga kvinnor. Det är tvärtom faktiskt.

Du är lika påläst som vanligt märker jag.

Hur går det med flytten till Ryssland där männen har det så bra på grund av att de ryska kvinnorna är "feminina och vet sin plats"?

* Ryssland har det högsta skilsmässoantalet i världen
* Medellivslängden för ryska män är 68 år

Senast redigerad av gum69mo 2026-09-30 kl. 23:19.
Citera
2026-09-30, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Nej, det där är bara feministiska fördomar.

Jag som far har varit/är fortfarande påtagligt engagerad och vill det gärna. Det är samtidigt både ett ansvar och en slags belöning. Som far har jag tagit ansvar för mångahanda verksamheter, t ex byta blöjor, bygga Lego, läsa tonvis med böcker som godnattsagor och som underhållning, borsta tänderna/kontroller tandborstningen, hjälpa till med läxor, anordna "sommarskolor" för att förbereda nästa årkurs osv osv.

Men, det är mäns syn på kvinnor utifrån ett sexuellt perspektiv som tråden främst är ägnad åt.

Nej, det är inte några feministiska fördomar.

Du skrev bland annat:

"Det sammanhänger med det grundläggande faktum att det är kvinnorna som föder barn. Men, visst skulle jag gärna se att kvinnor tar större ansvar för barn. Män också, men inte identiska ansvar av skäl jag tidigare förklarat."

Vad var din poäng? Kvinnor tar redan huvudansvaret för barnen.
Senast redigerad av gum69mo 2026-09-30 kl. 23:17.
Citera
2026-09-30, 23:18
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Majoriteten kvinnor världen över föder fortfarande barn jo. Bara färre än innan.

Japp, objektifieringen av kvinnor som främst kommer från manligt är det lättaste sättet för kvinnor att tjäna pengar, få uppmärksamhet och spridning på.

Stämmer inte att äldre kvinnor röstar vänster mer än unga kvinnor. Det är tvärtom faktiskt.

Du är lika påläst som vanligt märker jag.

Hur går det med flytten till Ryssland där männen har det så bra på grund av att de ryska kvinnorna är "feminina och vet sin plats"?

* Ryssland har det högsta skilsmässoantalet i världen
* Medellivslängden för ryska män är 68 år

Shit vad triggad du blev...

Etniskt västerländska kvinnor i västvärlden föder bevisligen så få barn att det ligger 40 % under replacement rate. De kommer alltså att dö ut och ersättas av andra folkslag. Detta är 100 % emot evolutionär strategi. Dina siffror från Ryssland är från 1993. Ryssland är idag mer sexuellt fritt för heterosexuella män än EU. De vill inte heller karva i barnens könsorgan. Undrar du fortfarande varför riktiga högerpartier går starkt framåt inom EU?
Citera
2026-09-30, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Shit vad triggad du blev...

Etniskt västerländska kvinnor i västvärlden föder bevisligen så få barn att det ligger 40 % under replacement rate. De kommer alltså att dö ut och ersättas av andra folkslag. Detta är 100 % emot evolutionär strategi. Dina siffror från Ryssland är från 1993. Ryssland är idag mer sexuellt fritt för heterosexuella män än EU. De vill inte heller karva i barnens könsorgan. Undrar du fortfarande varför riktiga högerpartier går starkt framåt inom EU?

Blev inte dugg triggad. Däremot blev jag jäkligt road på din bekostnad.

Ja västerländska män och kvinnor skaffar "för få" barn idag. Tänker dock inte sia om framtiden med tanke på Al och massa andra variabler.

Sen flyttade du målstolparna rejält som vanligt. Det där var inte alls vad jag svarade eller syftade på. Återgå till trådens ämne.
Citera
2026-09-30, 23:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Nej, det är inte några feministiska fördomar.

Du skrev bland annat:

"Det sammanhänger med det grundläggande faktum att det är kvinnorna som föder barn. Men, visst skulle jag gärna se att kvinnor tar större ansvar för barn. Män också, men inte identiska ansvar av skäl jag tidigare förklarat."

Vad var din poäng? Kvinnor tar redan huvudansvaret för barnen.

Min poäng är enkel: kvinnor tar idag för litet ansvar för sina barn, bl a genom att för tidigt lämna bort dem till barndaghem. Svenska kvinnor föder överlag för få barn, splittrar i för hög grad sina familjer och vill inte i erforderlig utsträckning umgås med de barn de får.
Citera
2026-09-30, 23:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag orkar inte denna diskussion....du vägrar ta in vad begreppet står för, och då blir ju kommunikation om saken omöjlig. (Vilket också är poängen med alla denna vägran att acceptera begrepp som på något sätt kommer från "vänster" eller feminism eller antirasism eller....)

Jag presenterar en mera verklighetsnära förklaring av ett begrepp som vänstern försökt ta patent på.

Citat:
Nej det sammanfaller med idéen om att män inte ska behöv ta ansvar för barn.
En idé som du alltså håller med om, bra du erkänner det i vart fall.

Som jag förklarat, så behöver båda könen ta sitt ansvar, men detta ansvar bör inte/kan inte vara identiskt, utan bygger på arbetsfördelning.

Citat:
Hur klarade sig samhällen förr i världen utan kyrkor, präster som vigde, vigselattest och guldringar runt fingrar? Ett under att vi finns idag ens hörredu.

Det var samhällen som klarade sig betydligt sämre. Konstruerande av samhällsnyttiga och stabilda institutioner, som t ex äktenskapet, har visat sig vara synnerligen gynnsamt.

Citat:
Skola till alla infördes för att människor behöver grundläggande kunskaper för att klara sig samt kunna bidra till samhället och inte för att rösta.

Att "kunna bidra till samhället" omfattar även att kunna bidra till samhället som demokratisk medborgare. Det är många saker vi behöver kunna för att bli fungerande medborgare.

Citat:
INGEN av könen vet vad som händer i deras kroppar. Vi är inte födda med mikroskop riktade inåt, så vi kan ha exakt koll på om/ när en befruktning sker ex. eller om ens spermier just där och då är livsdugliga...
Men återigen försöker du skjuta ansvaret på kvinnor...Kvinnor SKA veta exakt var alla hennes ca 500 ägg befinner sig i utvecklingen...och vems spermier som befruktat henne och exakt tidpunkt, fast hon kanske haft sex med 2 killar med några dagars mellanrum, alltså en total omöjlighet för henne att veta.

Om en kvinna nu har ett mycket livligt sexliv, så får hon varsko varje man om att han potentiellt har bidragit till en graviditet, och att ytterligare information anländer efter nedkomsten.

Citat:
Återigen medvetna förvrängningar av begrepp...."lösaktig" betyder i regel promiskuös dvs någon som har sex med många partners, och har använts, självklart! så gott som endast om kvinnor...eftersom den tradition som du står för enkom fokuserar på kvinnors ansvar och aldrig mäns.

Att ha ett sexliv innan man gift sig är inte samma som "lösaktig"....jag förstår att du tycker det då det gäller kvinnor, men nej.

Det beror på hur man har ett sexliv innan man gifter sig. Har man sex i en fast relation, så är det mindre problematiskt. Och jag använder begreppet könlöst. För lösaktiga män återfinns, som ytterligare precision, uttrycket löpkuk.

Citat:
Män är fortsatt skapare av barn, vare sig de vet om det eller inte, Det går faktiskt inte att skapa barn utan män, således bär män precis samma ANSVAR för att barn existerar som kvinnor.

Frågan här är huruvida samhället sen tar detta faktum på allvar, eller om de som du, tycker att män ska slippa ansvar för konsekvenserna av sex så mycket som möjligt, och bara tvingas till det för de barn de fått med en kvinna de gift sig med.......för det är bekvämast så för män, för OM män skulle behöva ta ansvar för konsekvenserna av sex, så skulle de ju inte kunna vara lika "lösaktiga" som män så ofta tycker de ska ha rätt att vara, men inte kvinnor...de där människorna som de vill vara lösaktiga med.

Det blir ofta väldigt jobbigt med den patriarkala logiken.

Det är svårare för män att ta ett ansvar som man inte vet om att man har. Du behöver beakta att genom att det inte är män som blir gravida (vad än MP och V påstår), så är förutsättningarna påtagligt olika.

Citat:
Underhållskrav är inte ditt politiska förslag....det finns redan.
Men låt mig gissa att du inte gillar den lagen?....kvinnor borde inte bara TVINGAS föda barn de inte vill ha, PÅTVINGAS ensamt vårdnadsansvar och det UTAN ekonomiskt stötta från samhället utan du vill säkert även att de ska göra detta utan all form av ek. bidrag från fadern i fråga....
skulle inte förvåna mig ett skit.

För haha!!!!! barn utveckla i kvinnors kroppar...så bra! då kan vi ju skjuta allt av ansvar och olika kostnader för mänsklig reproduktion på endast kvinnor. Jättebekvämt.

Naturligtvis inte. Men, som kvinnor har en juridisk särställning i dessa frågor, så hamnar män lätt i en underordna position.

Jag tror emellertid att vi håller på att avvika från trådämnet som jag förstår som mera har fokus på mäns sexobjektsyn och mindre på konsekvenser av sexuella relationer.
Citera
2026-09-30, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Min poäng är enkel: kvinnor tar idag för litet ansvar för sina barn, bl a genom att för tidigt lämna bort dem till barndaghem. Svenska kvinnor föder överlag för få barn, splittrar i för hög grad sina familjer och vill inte i erforderlig utsträckning umgås med de barn de får.

Kvinnor idag tar fortsatt huvudansvaret för barnen. Går ner i arbetstid tex under småbarnsåren för att barnen inte ska behöva vara för länge på dagis och fritids. Män verkar inte kunna bry sig mindre.

Om du vill förlänga föräldraledigheten så go ahead. Men då behöver vi ersätta kvinnor ekonomiskt mycket mer än vi gör idag.

Män vill inte umgås med sina barn i erforderlig utsträckning. Kvinnor tar allt de kan få och har råd med.

Svenska kvinnor och män skaffar det antalet barn de har tid, energi och råd med.

Många kvinnor begär ut skilsmässa eftersom de inte får den hjälpen och stödet de skulle behöva för få det att gå runt. Syftar inte på ekonomiskt stöd.

Det är väldigt hög tid att män steppar upp. Går ner i arbetstid, tar ut halva föräldraledigheten, osv. För både sin egen men framförallt för barnens skull.
Citera
2026-10-01, 00:07
Medlem
Citat:
Hon är ju inte mindre bra än ex. Madonna eller Beyoncé eller dito.
Mig veterligen så äger hon sitt egna varumärke och bestämmer helt själv hur hon ska uttrycka sig.
Och ja att visa att man äger sin egen sexualitet är väl lika feministiskt som att visa att man äger alla andra förmågor som ingår i att vara just en hel människa.

Jag förstår inte oförmågan att se sexualitet eller nakenhet uttryckt av kvinnliga artister som nått "icke feminsiitskt" när män som gör exakt samma fortsatt får gå helt fria från slutshaming.

Så du menar att Sydney Sweeney agerade feministiskt när hon gjorde sin omtalade reklamkampanj nyligen? Jag vill minnas att du kallade hennes beslut att göra den kampanjen för "ett uselt val" och hävdade att det var något som hon förtjänade kritik för.

(FB) Varför anser feminister att det är ett "power move" att uppträda i underkläder?

Citat:
Det får vi hoppas att hon har.
men hon har alltså inte BESTÄMT temat i filmen eller producerat den. Hon har bara gjort ett jobb.
Hon kan självklart kritiseras för at thon gjort ett sånt uselt val.
Men huvudkritiken är alltså inte mot Sweeney utan mot de som ligger bakom.

Så skrev du alltså för bara 2 veckor sedan i en annan tråd. Så, hur ska du ha det? Varför är det inte ett uselt val utan snarare feministiskt när Zara Larsson använder sin kropp för att anspela på sex?
Senast redigerad av Joe88 2026-10-01 kl. 00:10.
Citera
2026-10-01, 00:20
Medlem
Citat:
Sorry, men hon är inte ens i närheten av Madonna. Beyonce är bara creepy.

Det finns inget feministiskt med Zara Larsson. Hon följer bara samma musikindustri-mall som många unga tjejer gjort innan henne.

Men kan du inte se att unga kvinnliga artister som Zara Larsson är resultatet av samma patriarkala kultur som överlag också slutshame:ar kvinnor enormt mycket mer än killar och män? Man kan ju inte vara så naiv att man bara rycker på axlarna och "Zara Larsson klär minsann av sig för sin egen skull så det så"

Tycker du hon är en bra förebild för flickor och unga tjejer?

Citat:
På vilket sätt är hon "inte i närheten"? madonna om någon klär ju av sig rejält, har gjort musikvideor etc där hon anspelar hela tiden på sex så? vad är skillnaden?

Jag tycker du har fel, ZL har länge deklarerat feministisk ståndpunkter, det gör henne självklart "feministisk".
Och menar du verkligen att feminister typ ska ha en helt egen musikstil? eller vad menar du egentligen?
Återigen ZL äger sitt eget varumärke och skivbolag och hon skriver även mycket av in egen musik..och hon har lyckats väldigt bra i branschen....hur sjutton kan det inte vara "feminsiitskt" att ha gjort en bra karriär på egna villkor?

Det är inte min musiksmak, men jag tycker hon förtjänar respekt för det hon gör.

Citat:
Nej jag menar inte att feminister ska ha en egen musikstil. Det är inte alls det jag pratar om. Absolut, det är en enorm framgång att unga artister numera äger sin musik och har större självbestämmande över sitt utövande.

Men att det skulle vara feministiskt eller empowering att medverka i översexualiseringen och exploateringen av kvinnokroppen är bara bs. Det är gammalt som gatan och har inget med feminism eller ägarskap av sin egen sexualitet att göra. Då kan vi ju lika gärna väcka liv i den gamla myten om "den glada horan" igen. Sex, nakenhet och utseende säljer - speciellt för unga kvinnor. Så har det alltid varit med eller utan feminism. Jag ser det därför inte som feministiskt eller som en bra förebild för ännu en generation flickor och unga tjejer.

Ber om ursäkt för att jag blandade in talang i det hela, det var klumpigt och onödigt. Bevisligen har hon ju talang.

Står dock stenhårt fast vid det andra. Kommer aldrig kunna se det som nåt feministiskt eller empowering att klä sig och bete sig helt för att tillfredsställa och efterleva the male gaze.

Tycker det är skrämmande att flickor konditioneras så hårt och så tidigt - hur de ska klä sig, röra sig, bete sig - att de i vuxen ålder tror att det är något som kommit från dem själva och att det skulle ha med feminism och empowering att göra.

Sen är jag absolut inte emot nakenhet, sex, osv. Men ibland behöver man hålla två tankar i huvudet samtidigt.
Senast redigerad av gum69mo 2026-10-01 kl. 00:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in