Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Jag orkar inte denna diskussion....du vägrar ta in vad begreppet står för, och då blir ju kommunikation om saken omöjlig. (Vilket också är poängen med alla denna vägran att acceptera begrepp som på något sätt kommer från "vänster" eller feminism eller antirasism eller....)
Jag presenterar en mera verklighetsnära förklaring av ett begrepp som vänstern försökt ta patent på.
Citat:
Nej det sammanfaller med idéen om att män inte ska behöv ta ansvar för barn.
En idé som du alltså håller med om, bra du erkänner det i vart fall.
Som jag förklarat, så behöver båda könen ta sitt ansvar, men detta ansvar bör inte/kan inte vara identiskt, utan bygger på arbetsfördelning.
Citat:
Hur klarade sig samhällen förr i världen utan kyrkor, präster som vigde, vigselattest och guldringar runt fingrar? Ett under att vi finns idag ens hörredu.
Det var samhällen som klarade sig betydligt sämre. Konstruerande av samhällsnyttiga och stabilda institutioner, som t ex äktenskapet, har visat sig vara synnerligen gynnsamt.
Citat:
Skola till alla infördes för att människor behöver grundläggande kunskaper för att klara sig samt kunna bidra till samhället och inte för att rösta.
Att "kunna bidra till samhället" omfattar även att kunna bidra till samhället som demokratisk medborgare. Det är många saker vi behöver kunna för att bli fungerande medborgare.
Citat:
INGEN av könen vet vad som händer i deras kroppar. Vi är inte födda med mikroskop riktade inåt, så vi kan ha exakt koll på om/ när en befruktning sker ex. eller om ens spermier just där och då är livsdugliga...
Men återigen försöker du skjuta ansvaret på kvinnor...Kvinnor SKA veta exakt var alla hennes ca 500 ägg befinner sig i utvecklingen...och vems spermier som befruktat henne och exakt tidpunkt, fast hon kanske haft sex med 2 killar med några dagars mellanrum, alltså en total omöjlighet för henne att veta.
Om en kvinna nu har ett mycket livligt sexliv, så får hon varsko varje man om att han potentiellt har bidragit till en graviditet, och att ytterligare information anländer efter nedkomsten.
Citat:
Återigen medvetna förvrängningar av begrepp...."lösaktig" betyder i regel promiskuös dvs någon som har sex med många partners, och har använts, självklart! så gott som endast om kvinnor...eftersom den tradition som du står för enkom fokuserar på kvinnors ansvar och aldrig mäns.
Att ha ett sexliv innan man gift sig är inte samma som "lösaktig"....jag förstår att du tycker det då det gäller kvinnor, men nej.
Det beror på hur man har ett sexliv innan man gifter sig. Har man sex i en fast relation, så är det mindre problematiskt. Och jag använder begreppet könlöst. För lösaktiga män återfinns, som ytterligare precision, uttrycket löpkuk.
Citat:
Män är fortsatt skapare av barn, vare sig de vet om det eller inte, Det går faktiskt inte att skapa barn utan män, således bär män precis samma ANSVAR för att barn existerar som kvinnor.
Frågan här är huruvida samhället sen tar detta faktum på allvar, eller om de som du, tycker att män ska slippa ansvar för konsekvenserna av sex så mycket som möjligt, och bara tvingas till det för de barn de fått med en kvinna de gift sig med.......för det är bekvämast så för män, för OM män skulle behöva ta ansvar för konsekvenserna av sex, så skulle de ju inte kunna vara lika "lösaktiga" som män så ofta tycker de ska ha rätt att vara, men inte kvinnor...de där människorna som de vill vara lösaktiga med.
Det blir ofta väldigt jobbigt med den patriarkala logiken.
Det är svårare för män att ta ett ansvar som man inte vet om att man har. Du behöver beakta att genom att det inte är män som blir gravida (vad än MP och V påstår), så är förutsättningarna påtagligt olika.
Citat:
Underhållskrav är inte ditt politiska förslag....det finns redan.
Men låt mig gissa att du inte gillar den lagen?....kvinnor borde inte bara TVINGAS föda barn de inte vill ha, PÅTVINGAS ensamt vårdnadsansvar och det UTAN ekonomiskt stötta från samhället utan du vill säkert även att de ska göra detta utan all form av ek. bidrag från fadern i fråga....
skulle inte förvåna mig ett skit.
För haha!!!!! barn utveckla i kvinnors kroppar...så bra! då kan vi ju skjuta allt av ansvar och olika kostnader för mänsklig reproduktion på endast kvinnor. Jättebekvämt.
Naturligtvis inte. Men, som kvinnor har en juridisk särställning i dessa frågor, så hamnar män lätt i en underordna position.
Jag tror emellertid att vi håller på att avvika från trådämnet som jag förstår som mera har fokus på mäns sexobjektsyn och mindre på konsekvenser av sexuella relationer.