Citat:
Ursprungligen postat av
bildburgare
En linje är väl en linje, oavsett varför den uppstått menar jag. Om det i praktiken innebär detsamma, att det omöjliggör samarbete. Sen är det ju upp till var och en att bedöma om man anser bevekelsegrunderna vara vettiga...
Det finns dussintals möjliga konstellationer eller mer för ett regeringsunderlag. Men du har absolut helt rätt i att C underkänner både Tidö och sossarnas underlag.
Personligen tycker jag självklart att Tidö 2.0 ska innebära SD utanför regering men med inflytande och C på tunga ministerposter i utbyte mot att de lämnar de sjunkande sossarna och V åt sitt öde. Att C är kvar därute till vänster är konstgjord andning åt döda hästar.
Jo absolut. Mig veterligen så har dock varken moderater eller vänsterpartister något emot att samarbeta om det skulle dyka upp en fråga där de tycker lika.
Jag kan förstå centerns perspektiv att det finns massa möjliga regeringsalternativ i mitten. Men när inget annat parti tycker så måste man ju anpassa sig till verkligheten tycker jag.
Visst är det så. Men om man utgår ifrån sakpolitik så behöver man inga röda linjer. Att helt enkelt göra upp med de partier som tycker mest lika i de frågor man bedömer som viktigast känns för mig det mest naturliga.
Jag ser också gärna att SD avstår ministerposter om det kan rädda oss från ett vänsterstyre. Centern är körda vad de än gör eftersom de gått till val på att stoppa de två realistiska regeringsalternativen. Ska bli spännande att se var de landar.