2026-09-30, 22:45
Medlem
Flashshits avatar
Allt löser sig till det bästa om C bara lägger ner sina röster vid val av statsminister.
Om de trycker gult så blir det 173-151 till Tidö.
Det vore också det klokaste ur Centers synpunkt, deras politik ligger betydligt närmare Tidö än Socialodemokraterna och de övriga kommunisterna. Speciellt Centerns ekonomiska politik.
Citera
2026-09-30, 22:46
Medlem
Sunimods avatar
Allt enbart en parodi.
Trams om massa hopplösa dårars här o, partibildningen.
Nej vi hoppas dårarna ska få ordning på skiten.
Glöm det, Dov gott smås stackare.
Citera
2026-09-30, 22:47
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mostcomebackfomo
Talmannens enda
Och därmed enda vägen i detta läge? (UK har avgått)
Citera
2026-09-30, 22:47
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Min gissning är att Norlén kommer meddela nu på torsdag eller fredag att häxan surtant får tillbaka sonderingsuppdraget och att en skarp statsministeromröstning kommer ske om två-tre veckor.

Ja det vore väldigt välkommet! Återstår bara att se om de lyckats gjort V mer fogliga fram till dess
Citera
2026-09-30, 22:48
Medlem
9zs avatar
Kan de välja statsminister på momangen för jag vill inte se Ida Gabrielsson något mer? Nä, knuffa in vänstertrollet in i grottan igen!
Citera
2026-09-30, 22:48
Medlem
Madagascars avatar
Kommer Norlén på fredag meddela att det blir votering om Magda som statsminister nästa vecka?
Citera
2026-09-30, 22:49
Medlem
v.D.-182s avatar
Citat:
” Fast alla kan väl se att det var ett taktiskt beslut av S att inte låsa sig till någon konstellation innan valet? ”

Såhär skrev du ju! Alla kunde se!

Du ville bara att media skulle avgöra valet till din favör så du bara kunde fortsätta pilla dig i naveln. Nån Anna får lösa problemen.

Ja... men alla är ju inte varken tillräckligt intresserade eller insatta för att titta. Hur många väljare tror du är intresserade av partiernas politiska spel? Därav bör man uppmärksamma den genomsnittliga svennebanan att S lovar saker de inte kan hålla.

Trollar du eller? lol.
Citera
2026-09-30, 22:51
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Allt löser sig till det bästa om C bara lägger ner sina röster vid val av statsminister.
Om de trycker gult så blir det 173-151 till Tidö.
Det vore också det klokaste ur Centers synpunkt, deras politik ligger betydligt närmare Tidö än Socialodemokraterna och de övriga kommunisterna. Speciellt Centerns ekonomiska politik.

Med SD i regeringen? Nä, den gubben gick inte. Centern är stenhårda när det kommer till sin enfaldighet
Citera
2026-09-30, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bildburgare
En linje är väl en linje, oavsett varför den uppstått menar jag. Om det i praktiken innebär detsamma, att det omöjliggör samarbete. Sen är det ju upp till var och en att bedöma om man anser bevekelsegrunderna vara vettiga...

Det finns dussintals möjliga konstellationer eller mer för ett regeringsunderlag. Men du har absolut helt rätt i att C underkänner både Tidö och sossarnas underlag.

Personligen tycker jag självklart att Tidö 2.0 ska innebära SD utanför regering men med inflytande och C på tunga ministerposter i utbyte mot att de lämnar de sjunkande sossarna och V åt sitt öde. Att C är kvar därute till vänster är konstgjord andning åt döda hästar.

Jo absolut. Mig veterligen så har dock varken moderater eller vänsterpartister något emot att samarbeta om det skulle dyka upp en fråga där de tycker lika.

Jag kan förstå centerns perspektiv att det finns massa möjliga regeringsalternativ i mitten. Men när inget annat parti tycker så måste man ju anpassa sig till verkligheten tycker jag.

Visst är det så. Men om man utgår ifrån sakpolitik så behöver man inga röda linjer. Att helt enkelt göra upp med de partier som tycker mest lika i de frågor man bedömer som viktigast känns för mig det mest naturliga.

Jag ser också gärna att SD avstår ministerposter om det kan rädda oss från ett vänsterstyre. Centern är körda vad de än gör eftersom de gått till val på att stoppa de två realistiska regeringsalternativen. Ska bli spännande att se var de landar.
Citera
2026-09-30, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v.D.-182
Ja... men alla är ju inte varken tillräckligt intresserade eller insatta för att titta. Hur många väljare tror du är intresserade av partiernas politiska spel? Därav bör man uppmärksamma den genomsnittliga svennebanan att S lovar saker de inte kan hålla.

Trollar du eller? lol.

Ok så media ska söka upp folk i hemmet och hamra in DITT budskap i huvudet?

Lilla myra, acceptera att du inte är mer än så. Men fortsätt gärna gråt över hur media misshandlat dig, blir nog bra.
Citera
2026-09-30, 22:57
Medlem
v.D.-182s avatar
Citat:
Ok så media ska söka upp folk i hemmet och hamra in DITT budskap i huvudet?

Lilla myra, acceptera att du inte är mer än så. Men fortsätt gärna gråt över hur media misshandlat dig, blir nog bra.

Hett tips: Dra ut sladden till din router och ta läkemedlen som din psykiatriker har förskrivit dig. Blir nog bäst så.
Citera
2026-09-30, 22:57
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Med SD i regeringen? Nä, den gubben gick inte. Centern är stenhårda när det kommer till sin enfaldighet

Det är ju just det som är det fina i kråksången.
Om de lägger ner sina röster åt båda håll så har de ej valt sida, det blir ingen svekdebatt från något håll och de kan behålla ansiktet. Betydligt mer än när Lööf svek borgerligheten, vilket hon fortfarande inte har ätit upp sin sko för vilket hon lovade att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in