2026-09-30, 22:22
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Inget märkligt.
Läst uppgifter om att fartyget gick på batteridrift.
Detta är ett hybridfartyg.

Åh fy fan, ja det var precis nåt sånt jag ville ha reda på, tack!!!

Citat:
Man kan absolut vända sig mot att gå i en farled under dessa omständigheter, och/men det är ren ostraffbar okunskap.

Ja skuldfrågan var ju klar i princip från början, tycker jag, så jag har inte varit så intresserad av denna tråd. Men nu blev jag klokare
Citera
2026-09-30, 22:30
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Om det är denna regel ”Regel 5 – Utkik
På fartyg ska man ständigt hålla noggrann utkik med syn, hörsel och alla
andra tillgängliga och under rådande omständigheter och förhållanden
användbara medel så att man kan göra en fullständig bedömning av situationen och risken för kollision.” du refererar till, så borde ju pappan inte följt den regeln eftersom då skulle kollisionen inte skett. Fullständig bedömning borde innebära utkik horisonten runt.

Om småbåtar inte ska följa några regler så kan inte större fartyg åka i svenska vatten.

Det gäller inte fritidsbåtar under viss längd. Snipan klassar ej in, den är för liten.
Vi pratar om yrkestrafik utan krav på skepparexamen (och vidare) nu.
Man kan inte och kommer aldrig kunna ställa förnuft till juridisk svars på sjön.

Fritidsbåtar under skepparexamen följer bara en regel - promillehalt.
Därutöver finns ingenting juridiskt, men jag kan föreställa mig att sikt framåt jobbats fram pga sportbåtar/vattenskoter-olyckor och dylikt.
Sikt framåt har jag läst till på senare krävs juridiskt, utan att helt läst in på juridiken bakom.

Yrkestrafik på andra sidan skepparexamen, är däremot ålagda att följa desto mer regler inkl utkik med tillhörande kommunikation samt radarkoll, och här har framförallt lotsen skitit i blå skåpet då denne ej brytt sig om detta.

Båtar under en viss längd kvalar ej in under regelverk, och denna snipa hör dit.
Citera
2026-09-30, 22:55
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Upp med handen alla som aldrig någonsin gjort ett misstag som hade kunnat sluta riktigt illa.

Alla med handen uppe kan nu spy galla över oss andra….till dagen kommer när du orsakar en trafikolycka eller liknande där någon omkommer.
Var alla som upptäckt och undvikit sina misstag uppmärksamma, i kontroll och i tid, eller förberedda då de aldrig hände?
De flesta hamnar inte i dessa situationer.
Tror du det är tur?

Citat:
Jag vet inte om Flashback har någon officiell synpunkt, men jag delar HusvagnSvenssons uppfattning dels om juridiken men även angående dig.
Och trots detta vet du ingenting om varken juridik eller mig.

De allra flesta människor klarar av att köra bil, båt, skidor, skoter, whatever och följa de regler som gäller och undvika olyckor.
Det åker förmodligen hundratals fritidsbåtar på olycksplatsen som inte har stängt kapell, dålig motor eller dålig utsikt varje dag, som inte blir påkörda av en båt stor som en skyskrapa de inte såg förrän den var en meter bort.

Har de tur, allihopa?

Varför är det så viktigt att en ouppmärksam hobbyskeppare i en dålig båt på fel plats ska slippa ansvar?
Är det för att sätta åt den ryske kaptenen? Eller finns det andra skäl?
Citera
2026-09-30, 22:58
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

Fritidsbåtar under skepparexamen följer bara en regel - promillehalt.
Därutöver finns ingenting juridiskt, men jag kan föreställa mig att sikt framåt jobbats fram pga sportbåtar/vattenskoter-olyckor och dylikt.
Sikt framåt har jag läst till på senare krävs juridiskt, utan att helt läst in på juridiken bakom.

Självklart lyder även fritidsbåtar under de lagar och regler som gäller till sjöss.
Citera
2026-09-30, 23:00
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Åh fy fan, ja det var precis nåt sånt jag ville ha reda på, tack!!!

Ja skuldfrågan var ju klar i princip från början, tycker jag, så jag har inte varit så intresserad av denna tråd. Men nu blev jag klokare

Ett skrov som skvalpar lite lätt är nog bland det mest naturliga som örat kan ta in därtill - jag är 100% säker att alla som varit på sjön iaf lite grann skulle säga att det ljudet är verkligen i periferin pga hur människan är konstruerad.
Fartyget Misje i 12 knop på hybriddrift är inget annat än helt tyst i örat på en människa nykter såsom onykter helt säkert.
Det är inget annat än lätt skvalp i 12 knop och ej uppfattningsbart.

En brummig stor diesel med avgasljud är en helt annan femma. 50-300m hade kunnat tjänats in i varsko, i min rätt lekmannamässiga men ändå insatta personliga erfarenhet då jag upplevt rätt många fartyg på olika vis.

På fritidsnivå, ur snipans perspektiv:
Jag har legat och fiskat i farled, dragit vattenskidor i farled, varit högt över promillehalt i farled, haft motorstopp i farled, bogserat i farled, kört +60knop i farled, upplevt fartyg dygnets alla timmar i just den jävla farled denna olycka skett i.
Stenungsund, Farholmarna, Askeröarna, Tjörnbron.
Berörd farled alltså.
I över 30år.

Då vet man att fartygen finns där hela tiden, många krökar och kurvor att överraskas av, och fartygen är nuförtiden tysta.
Det har ökat….. intresset av att vara uppmärksam bakåt & åt riktning man ej ens blickar då man ligger och slöfiskar.
Dock ej vedertaget än.
Ej nog heller efter denna olycka. Fartygen lär fortsätta tuta och signalera på 100 meters avstånd rätt många år till innan ändringen sker.
Citera
2026-09-30, 23:00
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Självklart lyder även fritidsbåtar under de lagar och regler som gäller till sjöss.

Nej, och ja.
Beroende på vad du frågar efter?
Citera
2026-09-30, 23:11
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Nej, och ja.
Beroende på vad du frågar efter?
Sjöreglerna gäller alla som är på sjön, en roddbåt, kanot, segelbåt, snipa eller fraktfartyg.
Samma väjningsregler, samma skyldighet att hålla uppsikt och avstånd.
Precis som på vägarna.

Eller tror du lokalisar i en halvtrasig motorbåt seglar under andra regler?
Citera
2026-10-01, 01:54
Medlem
Citat:
Jag tror att han är en alldeles vanlig småbarnsfar som mår mycket dåligt av det som hänt. Att hävda att han inte känner någon ånger baserat på nåt man läst är inte riktigt schysst. Hans misstag fick extremt tragiska konsekvenser. Alla vi människor gör misstag i livet, men de flesta av oss har sån tur att konsekvenserna knappt märks. För lotsens del föll alla dåliga förutsättningar på plats och livet kommer aldrig att bli som förr.

Låt honom vara, han har straffats nog.

Radarn verkar ha varit obevakad under mycket lång tid.. Likaså verkar utkik ha saknats under lång tid.

Många fler hade kunnat dödats utan att de märkt någonting överhuvudtaget😢💔 en mor och dotter är två lik för mycket...
Citera
2026-10-01, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Vad är det för datorspelslekar du syftar på?
Jag menar att lotsen framförde fartyget med datorspelsmentalitet. Han var säkerligen en skicklig navigatör men när man likgiltigt framför ett fartyg, väl medveten om att befälhavaren har noll fokus på utkik och passerande båtar, utan ansvarskänsla för andras säkerhet, det kallar jag datorspelsmentalitet.

Experter kanske kallar det narcisstiska och grandiosa drag.
Citera
2026-10-01, 02:35
Medlem
Citat:
Inget märkligt.
Läst uppgifter om att fartyget gick på batteridrift.
Detta är ett hybridfartyg.
12 knop ger nog inget svall som väsnas något vidare än lätt skvalp heller, omöjligt att höra förrän det är helt inpå.
Också läst att pappan fattade läget ett par sekunder innan sug uppstod, och börjat gira direkt - det går nog inte att förvänta sig mer pga Misje Verde i princip går ljudlöst på sin hybriddrift i denna fart.
Skvalpet är liksom bara inom några meters hörbara tillstånd.

Det är dels mörkt, och dels kraftigt begränsad sikt bak pga kapell.
Regnig kväll uppges. Inget konstigt att blocka bakåt då.
Man kan absolut vända sig mot att gå i en farled under dessa omständigheter, och/men det är ren ostraffbar okunskap.
Nu framfördes Misje Verde under normalt maskineri i direktdrift vid olyckan. Deras batteripack är till för hamnmanövrar och shave-off vid accelerationer. De har inte kapacitet att köra timvis i 12 knop. Det handlade tråden av för lite drygt 6000 meddelanden sedan... försök att söka.
Citera
2026-10-01, 02:49
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Jag menar att lotsen framförde fartyget med datorspelsmentalitet. Han var säkerligen en skicklig navigatör men när man likgiltigt framför ett fartyg, väl medveten om att befälhavaren har noll fokus på utkik och passerande båtar, utan ansvarskänsla för andras säkerhet, det kallar jag datorspelsmentalitet.

Experter kanske kallar det narcisstiska och grandiosa drag.

Lite väl amatörpsykologiskt resonemang va?
Man kan handla slentrianmässigt utan diagnos.
Citera
2026-10-01, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samuellittle
Lär bli intressanta löneförhandlingar för Sjöfartsverket framgent nu när lotsarnas ansvar likställs med befälhavarnas då de är ombord....
Domstolen säger ju inte att ansvaret likställs, men det hanterar att lotsens ansvar ökar när han framför fartyget medveten om att befälhavaren inte har någon uppmärksamhet och att utkik saknas. Hårdra det, om befälhavaren hade lämnat bryggan för att hämta mat - borde lotsen ha varit ansvarsfri?

Att lotsar framför fartyg är ju inte nytt och heller inte fel. Men då de tillåter att vakthavande inte deltar i arbetet, ja då ökar deras egna ansvar. Lotsföreskrifterna påpekar lotsens skyldighet till bridge resource mgmt.

Intressant är en liknande debatt i Kanada för ett tiotal år sedan. Efter deras Pilotage act 2019, så införde deras lotsväsende

* Obligatorisk Bridge Resource Mgmt for Pilots,
* Standardisering av Pilot-Master exchange (checklista kring fartyg, rutt och roller) och

...samtidigt förtydligades föreskrifterna kring ansvar när lotsen har "conning".

Förhoppningsvis får lotsarna på Sjöfartverket snart en ny ledning som tar tag i detta debaclet.

Värt att ta upp med ledningen på Sjöfartverket - finns nog något att lära härifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in