Citat:
Ursprungligen postat av
bergsturk
Åh fy fan, ja det var precis nåt sånt jag ville ha reda på, tack!!!
Ja skuldfrågan var ju klar i princip från början, tycker jag, så jag har inte varit så intresserad av denna tråd. Men nu blev jag klokare

Ett skrov som skvalpar lite lätt är nog bland det mest naturliga som örat kan ta in därtill - jag är 100% säker att alla som varit på sjön iaf lite grann skulle säga att det ljudet är verkligen i periferin pga hur människan är konstruerad.
Fartyget Misje i 12 knop på hybriddrift är inget annat än helt tyst i örat på en människa nykter såsom onykter helt säkert.
Det är inget annat än lätt skvalp i 12 knop och ej uppfattningsbart.
En brummig stor diesel med avgasljud är en helt annan femma. 50-300m hade kunnat tjänats in i varsko, i min rätt lekmannamässiga men ändå insatta personliga erfarenhet då jag upplevt rätt många fartyg på olika vis.
På fritidsnivå, ur snipans perspektiv:
Jag har legat och fiskat i farled, dragit vattenskidor i farled, varit högt över promillehalt i farled, haft motorstopp i farled, bogserat i farled, kört +60knop i farled, upplevt fartyg dygnets alla timmar i just den jävla farled denna olycka skett i.
Stenungsund, Farholmarna, Askeröarna, Tjörnbron.
Berörd farled alltså.
I över 30år.
Då vet man att fartygen finns där hela tiden, många krökar och kurvor att överraskas av, och fartygen är nuförtiden tysta.
Det har ökat….. intresset av att vara uppmärksam bakåt & åt riktning man ej ens blickar då man ligger och slöfiskar.
Dock ej vedertaget än.
Ej nog heller efter denna olycka. Fartygen lär fortsätta tuta och signalera på 100 meters avstånd rätt många år till innan ändringen sker.