2026-09-30, 20:30
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Regel är uppsikt framåt, inte bakåt på sjön.
Skrivit det här sen dag ett.
Att fortsätta fastna på snipans ”skuld” i något bör vara meningslöst såväl som förmätet i detta läget när TR dömt och därtill formulerat domen på ett för lekman begripligt vis.

Uppsikt bakåt är under vissa omständigheter starkt rekommenderat.
Man kan rent av vara idiot om man inte tittar bakåt ibland, men juridiskt finns noll.
Lika noll som att det vore förbjudet att färdas/vistas i farled.

Så är det ju, men har det framkommit HUR han (och andra på båten, åtminstone ett barn var väl vaket i sittbrunnen?) har lyckats missa att det kommer ett fartyg bakifrån? Det är ju inte bara synen, det är ju hörseln? Dessa fartyg är inte direkt ljudlösa. Hörlurar? Hörselskydd? Lyckades verkligen snipan överrösta det större fartyget?

Det krävs bara några sekunders förvarning för att kunna undgå hela situationen. Det verkar så extremt märkligt alltihopa.

(obs, skyller fortfarande inte på fadern)
Citera
2026-09-30, 20:52
Medlem
Vilken sida hittar jag fupen? Har sökt som en galning men hittar ej så skulle vara jättetacksam för en sidhänvisning eller om någon kan länka. Tack! 🙏🏼
Citera
2026-09-30, 20:56
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ännu ett svin till människa som har mage att självbelåtet flinande och självrättfärdigt skylla på brottsoffret för att han blev påkörd. Du gör aldrig några misstag själv.

Nej, inget säger att han nödvändigtvis hade undvikit en olycka och det var inte han som orsakade olyckan.

Det var ett misstag och en brist vad gäller sjömanskap, men det gör inte att han delar ansvaret för olyckan med de verkligt ansvariga som orsakade den.

Det är anledningen till att åklagaren fullt logiskt konstaterade att han inte ansåg att pappan begått något brott som kunde leda till åtal. Han prövade alltså på det sättet själv frågan om pappan var brottslig, vilket är hans uppgift Hans slutsats baserade sig på att han inte kunde konstatera något brott och tillade att även om han hypotetiskt framledes skulle konstatera något mindre brott, så skulle han ge åtalsunderlåtelse, vilket är hans rätt.

Som alla vettiga människor förstått är pappan inte åtalad för att åklagaren inte anser han begått något brott, medan de verkligt ansvariga blev åtalade och dömda, vilket med all sannolikhet pappan inte skulle blivit.

Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Enbart om skeppskatten varit inblandad i framförseln av fartyget.

Var vänlig redogör för min logik. Jag har inte påstått något förutom att det inte finns något logiskt bärplan i ditt påstående. Om det fanns det hade du enkelt kunnat redogöra för det.

Du visar dock tydligt med ditt fåniga inlägg att ditt citerade påstående är framtaget rakt ur din röv.

ShijieMeng69, visst var mitt inlägg fånigt? Jag försökte skriva till en fånig person - nämligen du. När du har begrundat det kan du läsa vad HusvagnSvensson skrev ovan. MYCKET bra inlägg av HusvagnSvensson.
Citera
2026-09-30, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetstuff84
Vilken sida hittar jag fupen? Har sökt som en galning men hittar ej så skulle vara jättetacksam för en sidhänvisning eller om någon kan länka. Tack! 🙏🏼

Du kan inte sökt som en galning om du inte börjat tidigt i tråden.
Inlägg 2.
Citera
2026-09-30, 21:11
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Skälet till att snipans förare inte åtalades var för att han inte gjort nåt fel. Åklagaren sade att om förundersökningen skulle landa i att han gjort fel så skulle han få åtalseftergift (åtalsunderlåtelse). Men det blev aldrig aktuellt eftersom förundersökningen visade att föraren av snipan inte hade gjort sig skyldig till något brott. Åtalseftergift (eller åtalsunderlåtelse) innebär juridiskt att en åklagare väljer att inte väcka åtal trots att ett brott har begåtts (ofta vid ringa förseelser). I detta fall fanns det helt enkelt inget brott från snipans sida att efterge.

Många blandar ihop hans resonemang och tror att pappan inte åtalades trots att han gjort sig skyldig till brott. Det är fel.
Ok, tack för info.

Jag håller dock inte med om åklagarens resonemang och tycker FU brister gällande hans agerande. Jag när en misstanke att man inte ville lägga sten på börda och gled snabbt över hans del.
Det är dock bara min åsikt.

Jag hoppas dock att han tänker sig för innan han kör snipa i en farled i dåligt väder utan utsikt nästa gång …
Citera
2026-09-30, 21:12
Medlem
kitschis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Så är det ju, men har det framkommit HUR han (och andra på båten, åtminstone ett barn var väl vaket i sittbrunnen?) har lyckats missa att det kommer ett fartyg bakifrån? Det är ju inte bara synen, det är ju hörseln? Dessa fartyg är inte direkt ljudlösa. Hörlurar? Hörselskydd? Lyckades verkligen snipan överrösta det större fartyget?

Det krävs bara några sekunders förvarning för att kunna undgå hela situationen. Det verkar så extremt märkligt alltihopa.

Har du åkt i en snipa från 70-talet någon gång? Om du har det så vet du nog hur en sådan motor kan låta, så vindbrus, egna vågljud på det. Undrar också om din erfarenhet av att åka båt med småbarn, de låter och rör sig och måste passas oavbrutet. Finns många skäl till att missa att slänga en blick bakåt ibland, i detta fall med extremt tragisk utgång. Men fortfarande inget brott.
Citera
2026-09-30, 21:20
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ännu ett svin till människa som har mage att självbelåtet flinande och självrättfärdigt skylla på brottsoffret för att han blev påkörd. Du gör aldrig några misstag själv.

Nej, inget säger att han nödvändigtvis hade undvikit en olycka och det var inte han som orsakade olyckan.

Det var ett misstag och en brist vad gäller sjömanskap, men det gör inte att han delar ansvaret för olyckan med de verkligt ansvariga som orsakade den.

Det är anledningen till att åklagaren fullt logiskt konstaterade att han inte ansåg att pappan begått något brott som kunde leda till åtal. Han prövade alltså på det sättet själv frågan om pappan var brottslig, vilket är hans uppgift Hans slutsats baserade sig på att han inte kunde konstatera något brott och tillade att även om han hypotetiskt framledes skulle konstatera något mindre brott, så skulle han ge åtalsunderlåtelse, vilket är hans rätt.

Som alla vettiga människor förstått är pappan inte åtalad för att åklagaren inte anser han begått något brott, medan de verkligt ansvariga blev åtalade och dömda, vilket med all sannolikhet pappan inte skulle blivit.
Hårda ord, från en moderator dessutom.
’Svin till människa’ för att jag inte delar din juridiska uppfattning?
Moget …
Du brukar vara vettigare än detta. Är det Fladhbacks officiella synpunkt eller bara din?

När har jag varit ’självbelåtet flinande’ bara för att jag inte delar din eller åklagarens uppfattning om den inkompetente kaptenen på snipan?

Som du själv skriver åtalades inte pappan huvudsakligen för att åklagaren ändå tänkte ge åtalsunderlåtelse om så skett, dvs inte för att han inte gjort fel, utan för att det var synd om honom.

Och jag hoppas fritidsskeppare framgent håller styrbord i farleden, uppsikt bakåt och koll på omgivningen, särskilt i dåligt väder och tät trafik.

Inte kör som en EPA på motorvägen.
Citera
2026-09-30, 21:29
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Fritidsbåtens förare fick sin skuld prövad av åklagaren, vilket är hans uppgift. Det är inte mindre värt än att få den prövad av domstol, då åklagaren fungerar som första instans för att sortera bort de fall där det inte ens finns bevis nog för att pröva bevisen i domstol.

Åklagaren sade redan från start att eventuell skuld hos snipans kapten skulle leda till åtalsunderlåtelse pga hans förlust, hur noga tror du han sen utredde en eventuell skuld han redan bestämt sig för att inte åtala för?

Kronan ville inte blanda in fritidsskepparen i detta, oklart varför.
Citera
2026-09-30, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Ok, tack för info.

Jag håller dock inte med om åklagarens resonemang och tycker FU brister gällande hans agerande. Jag när en misstanke att man inte ville lägga sten på börda och gled snabbt över hans del.
Det är dock bara min åsikt.

Jag hoppas dock att han tänker sig för innan han kör snipa i en farled i dåligt väder utan utsikt nästa gång …
Jag skulle bli väldigt förvånad om vare sig han eller sonen någonsin kommer att åka snipa igen, eller vad tror du? Din förhoppning är ganska osmaklig.
Citera
2026-09-30, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Vem vet. Ok han uttrycker iaf ingen ånger....

Att inte ha full utkik samt koll på radarn när befälhavaren sitter vid datorn utstrålar en total nonchalans inför att "råka" döda någon..
Upp med handen alla som aldrig någonsin gjort ett misstag som hade kunnat sluta riktigt illa.

Alla med handen uppe kan nu spy galla över oss andra….till dagen kommer när du orsakar en trafikolycka eller liknande där någon omkommer.
Citera
2026-09-30, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Hårda ord, från en moderator dessutom.
’Svin till människa’ för att jag inte delar din juridiska uppfattning?
Moget …
Du brukar vara vettigare än detta. Är det Fladhbacks officiella synpunkt eller bara din?

När har jag varit ’självbelåtet flinande’ bara för att jag inte delar din eller åklagarens uppfattning om den inkompetente kaptenen på snipan?

Som du själv skriver åtalades inte pappan huvudsakligen för att åklagaren ändå tänkte ge åtalsunderlåtelse om så skett, dvs inte för att han inte gjort fel, utan för att det var synd om honom.

Och jag hoppas fritidsskeppare framgent håller styrbord i farleden, uppsikt bakåt och koll på omgivningen, särskilt i dåligt väder och tät trafik.

Inte kör som en EPA på motorvägen.
Jag vet inte om Flashback har någon officiell synpunkt, men jag delar HusvagnSvenssons uppfattning dels om juridiken men även angående dig.
Citera
2026-09-30, 22:18
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk

Inget märkligt.
Läst uppgifter om att fartyget gick på batteridrift.
Detta är ett hybridfartyg.
12 knop ger nog inget svall som väsnas något vidare än lätt skvalp heller, omöjligt att höra förrän det är helt inpå.
Också läst att pappan fattade läget ett par sekunder innan sug uppstod, och börjat gira direkt - det går nog inte att förvänta sig mer pga Misje Verde i princip går ljudlöst på sin hybriddrift i denna fart.
Skvalpet är liksom bara inom några meters hörbara tillstånd.

Det är dels mörkt, och dels kraftigt begränsad sikt bak pga kapell.
Regnig kväll uppges. Inget konstigt att blocka bakåt då.
Man kan absolut vända sig mot att gå i en farled under dessa omständigheter, och/men det är ren ostraffbar okunskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in