Citat:
Ursprungligen postat av
mikaels
Det kan man tycka, men som alla seglare borde även han visat gott sjömanskap, vilket han knappast gjort.
Vad jag förstår avstod åklagaren åtal pga den förlust som drabbat snipans kapten, vilket låter märkligt för mig.
Hans bristande sjömanskap var ju ett skäl till det som hände, hade han inte legat mitt i leden utan akterutkik och med bristfälliga lanternor hade ju hela familjen klarat sig. Han kunde gått utanför leden utan att gå på grund, till skillnad från fraktfartyget.
Ännu ett svin till människa som har mage att självbelåtet flinande och självrättfärdigt skylla på brottsoffret för att han blev påkörd. Du gör aldrig några misstag själv.
Nej, inget säger att han nödvändigtvis hade undvikit en olycka och det var inte han som orsakade olyckan.
Det var ett misstag och en brist vad gäller sjömanskap, men det gör inte att han delar ansvaret för olyckan med de verkligt ansvariga som orsakade den.
Det är anledningen till att åklagaren fullt logiskt konstaterade att han inte ansåg att pappan begått något brott som kunde leda till åtal. Han prövade alltså på det sättet själv frågan om pappan var brottslig, vilket är hans uppgift Hans slutsats baserade sig på att han inte kunde konstatera något brott och tillade att även
om han hypotetiskt framledes skulle konstatera något mindre brott, så skulle han ge åtalsunderlåtelse, vilket är hans rätt.
Som alla vettiga människor förstått är pappan inte åtalad för att åklagaren inte anser han begått något brott, medan de verkligt ansvariga blev åtalade och dömda, vilket med all sannolikhet pappan inte skulle blivit.