2026-09-30, 19:41
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hur vet du att han inte känner någon ånger, jag tror att du har väldigt fel?
Det var det bästa du skrivit hittils❤️
Citera
2026-09-30, 19:45
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Att jmf en motorväg med en farled

Att jmf en EPA utan ljus med en snipa som HADE lanternor på

Att jmf en EPA på motorväg (kör nästan 4ggr långsammare) med en snipa som inte ens körde 2 ggr långsammare

Att jmf en EPA som vinglar fram å tillbaka på en motorväg med en snipa som håller rak kurs på en många hundra meter bred farled.

Ja, det visar ju på direkt okunskap å då är det förståeligt att du som lekman tycker det är ”märkligt att inte även snipans skeppare åtalas”
Som tur är sitter lite skarpare knivar i landets domstolar
En farled är en motorväg på sjön.
Och eftersom snipans skeppare inte är åtalad vet vi inte riktigt hur det var med lanternorna.
Vi vet att snipan saknade akterutkik, det är som att köra bil utan backspeglar.

Citat:
Hade din liknelse varit verklighetsförankrad så hade han förmodligen åtalats. Att det nu finns två domar som bygger på fakta är bättre.
Förmodligen finns det något skäl till varför han inte åtalades. Vet du får du gärna dela med dig.
Var det bara pga hans förlust låter det märkligt rent juridiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Potatisodlare göra sig icke besvär
Obegripligt inlägg.
Menar du att jag är bonde och inte förstår sjön kan jag säga att jag knappast gett mig ut i en tungt trafikerad farled med hela min familj i dåligt väder, bogserande min brors snipa som håller på att brinna upp, utan akterutkik.
Hur hade du gjort?

Och ja, det bröderna gjorde är jämförbart med att vingla över motorvägen med knappt kördugliga epor.
På motorvägen måste man också vara beredd på förare från öst med större fordon och bristande kompetens, precis som i detta fall.
Citera
2026-09-30, 19:53
Medlem
Bus-i-mitt-huss avatar
En fråga från en icke sjövan:

Hur fungerar det med fortsatt anställning för lotsen? Eller blir man avstängd under pågående utredning?
Ställer frågan ang kaptenen också? Eller är det varning som utdelas?
Citera
2026-09-30, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
En farled är en motorväg på sjön.
Och eftersom snipans skeppare inte är åtalad vet vi inte riktigt hur det var med lanternorna.
Vi vet att snipan saknade akterutkik, det är som att köra bil utan backspeglar.

Förmodligen finns det något skäl till varför han inte åtalades. Vet du får du gärna dela med dig.
Var det bara pga hans förlust låter det märkligt rent juridiskt.

Obegripligt inlägg.
Menar du att jag är bonde och inte förstår sjön kan jag säga att jag knappast gett mig ut i en tungt trafikerad farled med hela min familj i dåligt väder, bogserande min brors snipa som håller på att brinna upp, utan akterutkik.
Hur hade du gjort?

Och ja, det bröderna gjorde är jämförbart med att vingla över motorvägen med knappt kördugliga epor.
På motorvägen måste man också vara beredd på förare från öst med större fordon och bristande kompetens, precis som i detta fall.
Skälet till att snipans förare inte åtalades var för att han inte gjort nåt fel. Åklagaren sade att om förundersökningen skulle landa i att han gjort fel så skulle han få åtalseftergift (åtalsunderlåtelse). Men det blev aldrig aktuellt eftersom förundersökningen visade att föraren av snipan inte hade gjort sig skyldig till något brott. Åtalseftergift (eller åtalsunderlåtelse) innebär juridiskt att en åklagare väljer att inte väcka åtal trots att ett brott har begåtts (ofta vid ringa förseelser). I detta fall fanns det helt enkelt inget brott från snipans sida att efterge.

Många blandar ihop hans resonemang och tror att pappan inte åtalades trots att han gjort sig skyldig till brott. Det är fel.
Citera
2026-09-30, 19:55
Medlem
Någon som har domen att lägga upp?
Citera
2026-09-30, 20:01
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det kan man tycka, men som alla seglare borde även han visat gott sjömanskap, vilket han knappast gjort.

Vad jag förstår avstod åklagaren åtal pga den förlust som drabbat snipans kapten, vilket låter märkligt för mig.
Hans bristande sjömanskap var ju ett skäl till det som hände, hade han inte legat mitt i leden utan akterutkik och med bristfälliga lanternor hade ju hela familjen klarat sig. Han kunde gått utanför leden utan att gå på grund, till skillnad från fraktfartyget.

Ännu ett svin till människa som har mage att självbelåtet flinande och självrättfärdigt skylla på brottsoffret för att han blev påkörd. Du gör aldrig några misstag själv.

Nej, inget säger att han nödvändigtvis hade undvikit en olycka och det var inte han som orsakade olyckan.

Det var ett misstag och en brist vad gäller sjömanskap, men det gör inte att han delar ansvaret för olyckan med de verkligt ansvariga som orsakade den.

Det är anledningen till att åklagaren fullt logiskt konstaterade att han inte ansåg att pappan begått något brott som kunde leda till åtal. Han prövade alltså på det sättet själv frågan om pappan var brottslig, vilket är hans uppgift Hans slutsats baserade sig på att han inte kunde konstatera något brott och tillade att även om han hypotetiskt framledes skulle konstatera något mindre brott, så skulle han ge åtalsunderlåtelse, vilket är hans rätt.

Som alla vettiga människor förstått är pappan inte åtalad för att åklagaren inte anser han begått något brott, medan de verkligt ansvariga blev åtalade och dömda, vilket med all sannolikhet pappan inte skulle blivit.
Citera
2026-09-30, 20:03
Medlem
Citat:
Hur vet du att han inte känner någon ånger, jag tror att du har väldigt fel?

Vem vet. Ok han uttrycker iaf ingen ånger....

Att inte ha full utkik samt koll på radarn när befälhavaren sitter vid datorn utstrålar en total nonchalans inför att "råka" döda någon..
Citera
2026-09-30, 20:06
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Ingenting om vad du här skriver eller vad domstolen skrev leder logiskt till ditt tidigare påstende.

"Lotsen och kaptenen på MV är skyldiga på alla punkter, det utesluter alla andra inblandade."

Med din logik kan även skeppskatten på Misje Verde vara skyldig.
Citera
2026-09-30, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Med din logik kan även skeppskatten på Misje Verde vara skyldig.

Enbart om skeppskatten varit inblandad i framförseln av fartyget.

Var vänlig redogör för min logik. Jag har inte påstått något förutom att det inte finns något logiskt bärplan i ditt påstående. Om det fanns det hade du enkelt kunnat redogöra för det.

Du visar dock tydligt med ditt fåniga inlägg att ditt citerade påstående är framtaget rakt ur din röv.
Senast redigerad av ShijieMeng69 2026-09-30 kl. 20:16.
Citera
2026-09-30, 20:16
Medlem
Helt rätt att bägge dömdes men tyngden bör ha legat mer på lotsen, han kom alltför lindrigt undan.
Citera
2026-09-30, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Vem vet. Ok han uttrycker iaf ingen ånger....

Att inte ha full utkik samt koll på radarn när befälhavaren sitter vid datorn utstrålar en total nonchalans inför att "råka" döda någon..
Jag tror att han är en alldeles vanlig småbarnsfar som mår mycket dåligt av det som hänt. Att hävda att han inte känner någon ånger baserat på nåt man läst är inte riktigt schysst. Hans misstag fick extremt tragiska konsekvenser. Alla vi människor gör misstag i livet, men de flesta av oss har sån tur att konsekvenserna knappt märks. För lotsens del föll alla dåliga förutsättningar på plats och livet kommer aldrig att bli som förr.

Låt honom vara, han har straffats nog.
Citera
2026-09-30, 20:21
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
Skulden hos befälhavaren på snipan prövades aldrig då han inte var åtalad.

Bara för att de båda åtalade dömdes betyder det inte att snipans befälhavare står utan straffrättslig skuld då det inte prövades.

Fritidsbåtens förare fick sin skuld prövad av åklagaren, vilket är hans uppgift. Det är inte mindre värt än att få den prövad av domstol, då åklagaren fungerar som första instans för att sortera bort de fall där det inte ens finns bevis nog för att pröva bevisen i domstol.

Han står alltså till skillnad från lotsen och kaptenen utan straffrättslig skuld och så lär det förbli för hans del då någon annan åklagare näppeligen kommer att överpröva beslutet.

Lotsen och kaptenen kan fortfande frikännas i högre instans. I så fall är de / skall betraktas som oskyldiga till brott liksom pappan är i nuläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in