2026-09-30, 20:42
Medlem
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Absolut kan det vara så. Nu var det dock inte min poäng. CP har fått sin sak prövad och friades, var är den oerhörda kritiken och förlöjligandet av spekulationerna i den tråden?

SE frustrerar också mig personligen då han blev en ersättning för vad som högst troligtvis, efter drygt 30 år, var ett PU som till slut var på rätt spår. Det vill säga PU under Dag Andersson.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oReplB/polisen-mordkommando-kan-ha-dodat-olof-palme

Citat:
– Vi är ganska överens om att om vi får identitet på de här personerna så tror vi att vi ska kunna begränsa hela utredningen till ett visst avsnitt, säger Dag Andersson.

Myndighetssekretessen stoppade honom från att köra WT-gruppen i botten, återstod gjorde en GM utan skyddsklass men med artros och en handledsväska (för liten för en sex-tums revolver).
Citera
2026-09-30, 20:43
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Gällande en stark "teori" så bör det enligt mig t.ex. finnas fler besvärande uppgifter och indicier.
I bästa fall någon form av bevis.

Jag har precis skrivit och förklarat en del av dina frågor för din meningsfrände Niklasgl87 i CA-tråden.
Min poäng var och är inte att försvara CA-hypotesen, utan mer visa på vilka dubbla måttstockar som han/ni kör med.
Går att börja här och vandra bakåt i den dialogen:
(FB) Tråden om Christer Andersson

Han precis som du drar ex. den klara slutsatsen att CA låg och sov, på vilka grunder då?
Hans egna uppgifter? Eftersom han inte är GM så ljuger han inte?
Hur vet du det?

Sånt är inget jag ens påstår när det kommer till SE. Jag anser att han inte har ett vattentätt alibi lika lite som CA. Vi vet inte här. Varför dubbla måttstockar, var min undran till Niklasgl87. En diskussion som raskt spårade ur, men där han slutligen började uttrycka det lite mildare som att CA sannolikt var hemma. Hur han kom fram till "sannolikt" blev dock aldrig klart för mig.

Ditt PS förstår jag inte riktigt vad du vill ha sagt med för det stämmer ju att det är så jag ser på saken. Och inte bara jag. Majoriteten bör nog vara överens om att de "tunga bevisen" saknas.
Du missförstod mig - jag menade aldrig att jag VET att CA var hemma och sov och sedan sålt revolvern.

Du skrev ju så här tidigare om SE-teorin:
"Problemet ligger i värderingen av uppgifterna och där i princip alla går att förklara ur ett vittnesperspektiv. Detta bör inte vara möjligt i en stark teori."

... och då menar jag att CA-teorin kan ännu enklare än SE-teorin motsägas av hans egen historia :

... att CA var hemma och sov mordnatten och sen sålt revolvern

och då kan man åter fråga dig varför inte du med jämna mellanrum går in i CA-tråden och irritera dig på att det är beklämmande med alla "anklagelser mot CA" och varför du inte där håller på och repeterar mantrat att det är en "svag teori" och att det är hemskt att Lookalike och andra "pekar ut en statsministermördare" ? och även blanda ihop de som "misstänker CA" med de som är "helt övertygade om CA som GM" och kritisera dem i en klump utan urskiljning likt du ofta gör med SE-skribenterna.
I stället för att bara låta folk spekulera fritt.

Jo för att det är DU som kör med dubbla måttstockar, inte jag, när det gäller den saken håller jag med NiklasGL, du gör aldrig det ...

Jag har aldrig påstått att det finns tunga bevis, men varför kritiserar du inte CA-teorin för den saken som du gjorde med SE-teorin ? eller andra teorier?
Senast redigerad av matsqq 2026-09-30 kl. 20:52.
Citera
2026-09-30, 21:25
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Försök inte tala om att du vill föra resonemang om din teori. Du har redan dömt SE och pusslar därefter, men dina egna fantasier som du bygger på andra och tredjehands uppgifter!
Tidningar och teckningar i nyhetssändningar.

Det du påstår vara min bestämda uppfattning är inte bara min utan majoriteten, av de som är insatta i mordet.
Nja, jag har inte "dömt" SE. Men jag tycker att det är en bra teori, och den bygger på ett (enligt mig) genomtänkt och vettigt resonemang:
"Signalementet är grunden för misstankarna"
https://www.svd.se/a/na8vk5/signalementet-ar-grunden-for-misstankarna
Sedan är det lite lustigt att du hela tiden kräver "bevis" för andras teorier, men när det gäller din egen teori så tycker du tydligen att det räcker med att hänvisa till majoriteten.
Citera
2026-09-30, 21:35
Medlem
TheTricksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Du missförstod mig - jag menade aldrig att jag VET att CA var hemma och sov och sedan sålt revolvern.

Du skrev ju så här tidigare om SE-teorin:
"Problemet ligger i värderingen av uppgifterna och där i princip alla går att förklara ur ett vittnesperspektiv. Detta bör inte vara möjligt i en stark teori."

... och då menar jag att CA-teorin kan ännu enklare än SE-teorin motsägas av hans egen historia :

... att CA var hemma och sov mordnatten och sen sålt revolvern

och då kan man åter fråga dig varför inte du med jämna mellanrum går in i CA-tråden och irritera dig på att det är beklämmande med alla "anklagelser mot CA" och varför du inte där håller på och repeterar mantrat att det är en "svag teori" och att det är hemskt att Lookalike och andra "pekar ut en statsministermördare" ? och även blanda ihop de som "misstänker CA" med de som är "helt övertygade om CA som GM" och kritisera dem i en klump utan urskiljning likt du ofta gör med SE-skribenterna.
I stället för att bara låta folk spekulera fritt.

Jo för att det är DU som kör med dubbla måttstockar, inte jag, när det gäller den saken håller jag med NiklasGL, du gör aldrig det ...

Jag har aldrig påstått att det finns tunga bevis, men varför kritiserar du inte CA-teorin för den saken som du gjorde med SE-teorin ? eller andra teorier?

Javisst, du har helt rätt! Vi är många från åskådarplats som bevittnar detta psykologiska syndrom som vi för enkelhetens skull kan kalla cyklopisk källkritik eller varför inte tunnelseende. Man kan ju bara försöka föreställa sig hur fruktansvärt nesligt det måste vara att ha varit professionellt engagerad i PU - och så plötsligt kastas strålkastarljuset på den här Stig Engström. Man får tyvärr utgå ifrån att många gamla pensionerade Palmeutredare gör sitt yttersta för att desavouera SE-anhängare. En fråga till tråden är hur diskussionerna kommer att se ut om 25 år i bevisfrågan, ceteris paribus med avseende på stödbevisning.
Citera
2026-09-30, 21:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
SE frustrerar också mig personligen då han blev en ersättning för vad som högst troligtvis, efter drygt 30 år, var ett PU som till slut var på rätt spår. Det vill säga PU under Dag Andersson.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oReplB/polisen-mordkommando-kan-ha-dodat-olof-palme

Myndighetssekretessen stoppade honom från att köra WT-gruppen i botten, återstod gjorde en GM utan skyddsklass men med artros och en handledsväska (för liten för en sex-tums revolver).

Den erfarna mordutredaren Hans Melander uttalar sig i artikeln:
Palmegruppens chef Hans Melander delar Dag Anderssons inställning att de oidentifierade personerna med walkie-talkies är högintressanta.

– Det vore oerhört intressant att veta vilka det här är och när man får fram det så kan man också kanske få fram vilken roll de har spelat. Sen vet vi ju inte om det är svaret på gåtan men det skulle kunna vara det.

Nära lösningen
Han förklarar att teorin är att en mordgrupp skulle ha hållit samband inför och efter mordet med hjälp av walkie-talkies.

– Man spekulerar ju i om det skulle kunna vara en grupp som på något sätt är här för att utföra det här dådet och att de håller samband med hjälp av walkie-talkies. Och det är klart, kommer du fram till vilken grupp det är så är du nära lösningen.

Aftonbladet har tidigare skrivit om att försvarsorganisationen Stay Behind enligt vittnen opererat i området. Varken Hans Melander eller Dag Andersson vill kommentera det närmare eller bekräfta om personer från grupperingen har förhörts.

– Stay Behind har nämnts i sammanhanget. Sedan kan inte jag stå här och värdera hur troligt det är eller inte, säger Hans Melander.
Det är alltid intressant när erfarna mordutredare delar med sig om sina synpunkter.
Citera
2026-09-30, 22:00
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Gott, men varför kan inte oron mer handla att polisen går på fel signalement?
Och förväxlingen utifrån det överhörda vittnets uppgifter som han uppfattar stämmer in mer på honom själv än Lisbeths signalement på GM?

Lämnat Skandia i GM-kläder? Rätt slarvigt uttryckt.
Vad hade han på sig egentligen?
Och på vilket sätt är detta mer rimligt än hans agerande ur ett vittnesperspektiv?

Ps. Förväxling både före och efter skotten? Vad avser du då?
Om han är GM så var han ju klädd exakt som GM, han kunde ju inte veta vem som sett vad och vilka signalement som skulle komma att träffa honom, bättre då att snabbt som attan ge sin egen version om att han varit på platsen och sprungit in i gränden etc.
Citera
2026-09-30, 23:12
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheTrickster
Javisst, du har helt rätt! Vi är många från åskådarplats som bevittnar detta psykologiska syndrom som vi för enkelhetens skull kan kalla cyklopisk källkritik eller varför inte tunnelseende. Man kan ju bara försöka föreställa sig hur fruktansvärt nesligt det måste vara att ha varit professionellt engagerad i PU - och så plötsligt kastas strålkastarljuset på den här Stig Engström. Man får tyvärr utgå ifrån att många gamla pensionerade Palmeutredare gör sitt yttersta för att desavouera SE-anhängare. En fråga till tråden är hur diskussionerna kommer att se ut om 25 år i bevisfrågan, ceteris paribus med avseende på stödbevisning.

"Cyklopisk källkritik eller varför inte tunnelseende."

Kul att se uppfinningsrikedomen i SEkten.

Att personalen byttes ut 2016 mot oerfarna utredare (som gick i mellanstadiet 1986) gjorde "Skandiamannen" möjlig.

"Spåret" är en mediaprodukt från början till slut. Stig Engström förtalades av den rabiata dåren Sven Anér 1991. "Spåret" väcktes till liv av 25-öresjournalisten Thomas Pettersson 25 år senare.
Citera
2026-09-30, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Den erfarna mordutredaren Hans Melander uttalar sig i artikeln:
Palmegruppens chef Hans Melander delar Dag Anderssons inställning att de oidentifierade personerna med walkie-talkies är högintressanta.

– Det vore oerhört intressant att veta vilka det här är och när man får fram det så kan man också kanske få fram vilken roll de har spelat. Sen vet vi ju inte om det är svaret på gåtan men det skulle kunna vara det.

Nära lösningen
Han förklarar att teorin är att en mordgrupp skulle ha hållit samband inför och efter mordet med hjälp av walkie-talkies.

– Man spekulerar ju i om det skulle kunna vara en grupp som på något sätt är här för att utföra det här dådet och att de håller samband med hjälp av walkie-talkies. Och det är klart, kommer du fram till vilken grupp det är så är du nära lösningen.

Aftonbladet har tidigare skrivit om att försvarsorganisationen Stay Behind enligt vittnen opererat i området. Varken Hans Melander eller Dag Andersson vill kommentera det närmare eller bekräfta om personer från grupperingen har förhörts.

– Stay Behind har nämnts i sammanhanget. Sedan kan inte jag stå här och värdera hur troligt det är eller inte, säger Hans Melander.
Det är alltid intressant när erfarna mordutredare delar med sig om sina synpunkter.

Stej bihaind.. tunga saker..

Kanske Engström var stej bihaind. Eller nej, det är vel såna tuffa agentkillar.
Citera
2026-09-30, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel

Att personalen byttes ut 2016 mot oerfarna utredare (som gick i mellanstadiet 1986) gjorde "Skandiamannen" möjlig.

"Spåret" är en mediaprodukt från början till slut. Stig Engström förtalades av den rabiata dåren Sven Anér 1991. "Spåret" väcktes till liv av 25-öresjournalisten Thomas Pettersson 25 år senare.

Spåret är ingen mediaprodukt din nisse. Det är Maggans spår, ÅlandsMaggan.
Citera
2026-09-30, 23:38
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Spåret är ingen mediaprodukt din nisse. Det är Maggans spår, ÅlandsMaggan.

Förlåt, jag glömde Maggan. Äras den som äras bör.

Och varifrån fick Maggan sin inspiration? Media.
Citera
2026-09-30, 23:49
Medlem
Citat:

Du glömde nämna LLs bok!
Citera
2026-09-30, 23:55
Medlem
Citat:
Förlåt, jag glömde Maggan. Äras den som äras bör.

Och varifrån fick Maggan sin inspiration? Media.

Hadde inte media funnits hadde vi inte vetat om det än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in