2026-09-30, 21:32
Medlem
Det kommer bli en helt kvinnlig regering det kan ni vara säkra på, det är så man fullständigt krossar en nation
Citera
2026-09-30, 21:33
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Nej, S fick mest röster och mest mandat = "valets vinnare" i vilken parlamentarisk demokrati som helst.

Ja, men då så! Då är väl allt klart då eller? Maggan blir alltså ny statsminister. Hon vann ju valet. Det sa hon ju själv. Här hade man trott att det skulle bli svårt att få en ny statsminister men så visar det sig alltså hur fel alla haft. Det är ju väldigt enkelt. Tydligen. Den med flest mandat i valet vinner. Ja, alltså... partiledaren då alltså. I alla fall när Maggan vinner.

Jag får dock erkänna att jag är lite konfunderad. Om nu Maggan vann valet... hur kommer det sig att hon inte bildat regering ännu eller ens valt till ny statsminister? Jag menar... hon vann ju valet så då kan det väl inte vara några problem? Är det inte så det fungerar i en parlamentarisk demokrati? T.o.m. i "vilken parlamentarisk demokrati som helst"?

Men skönt ändå. Vi slipper alltså en jobbig regeringsbildning. Maggan vann valet, vilket hon ju själv sa, och då är ju det hela plättlätt. Ny regering i morgon? Jag menar... vad kan vara problemet? Hon vann ju valet? Hon har t.o.m. mumsat tårta för att fira sin valvinst!
Citera
2026-09-30, 21:35
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Man behöver inte komma överens, men kom igen, inte sitta i samma rum?
Sätt er för helvete ner och prata och delta i event.. politik handlar om sakfrågor, inte människoförakt.

Personligen är jag tämligen tacksam över faktumet att C vägrar sitta i samma rum som V.

Blir inte mycket till rödgrön regering då.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Satan vilket käbbel. Min drömregering är nu M+S+MP
Citera
Medlem
Citat:
Man behöver inte komma överens, men kom igen, inte sitta i samma rum?
Sätt er för helvete ner och prata och delta i event.. politik handlar om sakfrågor, inte människoförakt.

Center gick till val att förhandla med alla partierna förutom SD och V.
Centerväljare vill ha inget med SD och V att göra.
Det är inte lätt för Centerledare att sveka sin väljare att förhandla med Nooshi vänsterkommunistiskt politik.
Citera
2026-09-30, 21:36
Medlem
Overminds avatar
Det är ett fiasko alltihop. Talmannen får fan skynda på. Inget beslut idag om vem som skall sondera? Världen har aldrig varit mer åt helvete nu och våra Politiker skall bara sitta och fika och ta det lugnt.

Det borde vara 2-3 statsminister omröstningar innan Oktober är slut!
Citera
2026-09-30, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Nej, S fick mest röster och mest mandat = "valets vinnare" i vilken parlamentarisk demokrati som helst.

De gjorde i valet 2022 också, men ännu större procent och antal mandat.
Resultaten var att Sverige styrdes av Tidö
Citera
2026-09-30, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Talmannen får fan skynda på.

Nej, låt det vara så Tidö 2.0 fixar budget
Citera
2026-09-30, 21:38
Medlem
BombaySaphires avatar
Möte på högsta nivå mellan S och V

Citat:
Enligt källor inom Socialdemokraterna och Vänsterpartiet ska de två partierna mötas på högsta nivå i närtid för att försöka lösa upp knutarna i regeringsfrågan.

S hoppas att man ska få V att acceptera sakpolitiska förhandlingar även utan löften om ministerposter.

Samtidigt är budskapet från V i alla kontakter mellan partierna tydligt: V kommer inte att backa från kravet att sitta i en regering.

– Det är ett jättetufft läge och utgångspunkt för att lösa detta, säger SVT:s politikreporter Tomas Nordenskiöld i Aktuellt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=ad9986358519dc9ab0cc6c58dbbd1b59
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-09-30 kl. 21:40.
Citera
2026-09-30, 21:42
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
EBT är lite lurig i den frågan, om hon nu inte yttrat någonting annat sedan innan valet som jag missat.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XM3AjE/ebba-busch-inte-givet-med-ministerposter-till-sd

EBT har inga röda linjer, men de ser hellre en blå laguppsättning än en blågul.
Mandatet håller inte för SD ministrar som det ser ut just nu ändå.
SD kommer inte släppt sina krav utåt såklart, det är en förhandlingstrofe man kommer erbjuda Uffe.

Det finns inget mittenaltenativ, så vet faktiskt inte vad C yrar om, de kommer stå utanför på röda sidan eller stå med på den grönblåa sidan. Gäller bara få tummen upp vad som är värre, S+MP eller sitta i regering med gamla laget.
Citera
2026-09-30, 21:43
Medlem
Min gissning till regering är J+W sen får subslavarna 8-blocket slåss om vilka får sitta med på Bilderberg mötena
Citera
2026-09-30, 21:45
Medlem
Citat:
EBT har inga röda linjer, men de ser hellre en blå laguppsättning än en blågul.
Mandatet håller inte för SD ministrar som det ser ut just nu ändå.
SD kommer inte släppt sina krav utåt såklart, det är en förhandlingstrofe man kommer erbjuda Uffe.

Det finns inget mittenaltenativ, så vet faktiskt inte vad C yrar om, de kommer stå utanför på röda sidan eller stå med på den grönblåa sidan. Gäller bara få tummen upp vad som är värre, S+MP eller sitta i regering med gamla laget.
Tror C är upptagen med dialog med distrikten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in