2026-09-30, 13:14
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugensbrorson
visst men hon skulle inte göra det den här gången sa hon haha.

Såsom det ser ut nu så viker sig antingen C eller så blir det extra val
Jag skulle nog formulera det så att Centern måste inse att det inte finns någon mitt och då är Högern ett bättre val än Vänstern och de talar med Kristersson. Det kommer att gå hur bra som helst. SD kommer att lägga sig, som Sveriges snällaste parti.
Citera
2026-09-30, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Klart man ska få ha röda linjer det är just det som är demokrati. Det är som att Jesus skulle sätta sig och förhandla med djävulen annars . Det är orimligt

Jag skulle säga att motsatsen är orimlig och jag tror inte Jesus skulle tveka en sekund på att sätta sig till bords med djävulen själv och visa sig vara den vuxne. Liksom MA är en sur liten djävel nu och de vuxna på Tidö kan ändä liksom höja ribban.

Anmärkningsvärt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag skulle nog formulera det så att Centern måste inse att det inte finns någon mitt och då är Högern ett bättre val än Vänstern och de börjar talar med Kristersson. Det kommer att gå hur bra som helst. SD kommer att lägga sig.
osäker. Centern ogillar SD mer än V.
Citera
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Precis. Och nu vill V inte bli överkörda längre. Kan någon vara förvånad?
Är väl synd o skam på en sån bra dåre.
Citera
2026-09-30, 13:16
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v.D.-182
Instämmer helt. Hennes arrogans och fyrkantiga person ligger nog till grunden för att regeringsbildningen går som den går.

Det riktigt roliga är att S gick till val på att vara den vuxne i rummet och "ta ansvar för Sverige". Men så fort valet var slut så blev hon en passivaggressiv mean girl som försöker mobba V till underkastelse fastän problemet så tydligt finns hos C. Helt absurt.

Ingen tvingade kossan att hålla segertal och kalla sig statsminister på S youtubekanal. Och nu sitter vi här.
Citera
2026-09-30, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Klart man ska få ha röda linjer det är just det som är demokrati. Det är som att Jesus skulle sätta sig och förhandla med djävulen annars . Det är orimligt
Läs Jobs Bok i gamla testamentet
Citera
2026-09-30, 13:17
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Jag skulle säga att motsatsen är orimlig och jag tror inte Jesus skulle tveka en sekund på att sätta sig till bords med djävulen själv och visa sig vara den vuxne. Liksom MA är en sur liten djävel nu och de vuxna på Tidö kan ändä liksom höja ribban.

Anmärkningsvärt.
Politik går ut på att kompromissa och samarbeta. Politiska partier med låsningar och fasta åsikter kommer aldrig någonstans.

Dock kunde man inte samarbeta med Hitler eftersom han ljög utan problem och det finns alltså undantag från regeln, men de är sällsynta.
Citera
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Är det in uppfattning att valets vinnare MA gjorde vad hon kunde genom att inleda samtal med alla andra partier när hon fick talmannens uppdrag?

Ja, förutom SD (som MA uteslöt redan inledningsvis). Hon har skickat inbjudan till samtal till alla de övriga sju partierna:

- M/Ulf Kristersson tackade ja till inbjudan med ett möte den 22 september (M meddelade att man inte är intresserade av att vara med i regeringsbildningen = artigt meddelad röd linje).

- KD tackade nej till inbjudan (= principiell röd linje).

- L tackade nej till inbjudan (= principiell röd linje).

- V tackade ja och har fört upprepade diskussioner med MA, men vägrat släppa sin röda linje (krav på ministerposter).

- C tackade ja och har fört upprepade diskussioner med MA, men vägrat släppa sina röda linjer (mot V/SD med regeringsinflytande).

- MP tackade ja och har fört upprepade diskussionerD med MA och S (också sakpolitiska sådana, och tydligen fortsätter den processen).

- SD fick ingen inbjudan (på grund av S/MA:s egen röda linje).

Resultatet av diskussionerna var att det på grund av de röda linjerna är omöjligt att bilda en regering på sakpolitiska grunder.
Senast redigerad av Graavarg 2026-09-30 kl. 13:21.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugensbrorson
osäker. Centern ogillar SD mer än V.
Men nu har verkligheten förändrats det gäller att C kommer till den.
Citera
Medlem
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det kan ju ALDRIG bli en Vänsterbudget eftersom C visserligen lovat hjälpa S till regeringen men de har inte lovat rösta på Vänsterpolitik.

För den som inte minns så styrde Maggan finansdepartementet i 4 år med Högerbudget. Hon klagade aldrig.
Det är väl där skon klämmer lite. Hon skiter i vilket bara hon får bestämma och tjäna riktigt mycket pengar. Hennes väljare förstår ju tyvärr inte att hon skiter i sina väljare. Men man ska inte ha höga förväntningar av vänstersidans väljare - de är ju bara halvt döda pensionärer som, hjärndöda svennar som aLlTiD rÖösTat pÅ sOossArna och invandrare som är väljarskaran.
Citera
2026-09-30, 13:19
Medlem
v.D.-182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det riktigt roliga är att S gick till val på att vara den vuxne i rummet och "ta ansvar för Sverige". Men så fort valet var slut så blev hon en passivaggressiv mean girl som försöker mobba V till underkastelse fastän problemet så tydligt finns hos C. Helt absurt.

Ingen tvingade kossan att hålla segertal och kalla sig statsminister på S youtubekanal. Och nu sitter vi här.

Jag säger som Göran Persson, ”det är en svag personuppsättning”.
Citera
2026-09-30, 13:21
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Men nu har verkligheten förändrats det gäller att C kommer till den.
Lär aldrig hända. C leds fortfarande av Annie Lööf även om det sägs att ETR gör det. Lööf är typ en Kim Il Sung i C.
Senast redigerad av BeHPNemesis12345. 2026-09-30 kl. 13:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in