2026-09-30, 11:59
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Och flickan blev på något magiskt sätt i det närmaste symptomfri under placeringen? Var det tandfen eller påskharen som var inblandad i det tänker du?

Vårdens brister verkar bero på att de inte har fått korrekta uppgifter att utgå ifrån. Det ansvaret vilar tungt på VH och kan inte skickas på någon annan. Sen har vården ändå litat på uppgifterna delvis istället för att dra i bromsen mycket tidigare. Det är den stora bristen.

Att inte var och en tycker att det är en rimlig ansvarsfördelning skrämmer mig en aning måste jag säga.
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC

Och vi är tillbaka på ruta ett igen då…

Vi har redan haft denna diskussion flera flera gånger. Det här är ett riktigt märkligt beteende.

Akademiska/USÖ gick från att knappt ge henne vård till att radikalt förbättra vården när hon blev omhändertagen.

Vård Victoria hade begärt från dem. Varför, åh, varför kära doktorn är vi tillbaka till det här argumentet från början igen?
Citera
2026-09-30, 11:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Sekretess vettu….

Precis. Och där har du problemet... Hur ska du försvara dig som förälder om soc gömt undan bevisen bakom sekretess??

Du säger ju emot dig själv att det var så lätt att hävda partsinsyn så får man ut allt.

Det stämmer inte.

Det fungerar precis på det sätt som Victoria råkade ut för. Journalerna spärrades.

Kafka hade vänt sig i graven.
Citera
2026-09-30, 12:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Allvarligt talat, jag hävdar att det är så enkelt och du påstår motsatsen. Jag kan givetvis inte visa på några avslagsbeslut eftersom de inte finns. Det borde däremot du kunna göra?

Annars är ditt påstående bara anekdotiskt trams.

Det kan du väl. Det är allmänna handlingar. det är inte sekretess på allt.

Du är ju helt otroligt okunnig.
Citera
2026-09-30, 12:05
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Det gör det inte...
Nej. Det går inte att klandra Victoria för hennes engagemang för sitt barns bästa.
Citera
2026-09-30, 12:08
Medlem
Citat:
Måste jag förklara att föräldraansvaret också innefattar att lämna sanningsenliga, konkreta och omedelbara uppgifter till vården om barnets mående som kan påverka beslut om vårdens innehåll och utförande. Och att låta barnet själv komma till tals om sitt mående till andra än familjen.

Det finns tyvärr inga sätt att tvinga fram dessa sanningsenliga uppgifter, vården måste lita på uppgifterna. Tills det blir för mycket som inte stämmer och då kvarstår att göra en orosanmälan.
Det du håller på med kallas ansvarsförskjutning ...
Sen glömmer du bort att vården från redan från början missat att uppdatera droppet...på vem ligger det ansvaret, Victoria??...vem valde att lämna alliansen för att vården inte fungerade...jo Victoria var den som ville lämna en icke fungerande vårdkedja...
Jag är djupt bekymrad över att du med din påstådda juridiska erfarenhet inte kan se vad detta handlar om.. Tom din kompis Totius har kommit fram till att det är Ekstav som drog igång drevet när Victoria ville lämna...Sen att det beror på dagsform och vem som är tillgänglig att alliera sig med så ändrar Totius sin ståndpunkt, men det är en annan sak
Citera
2026-09-30, 12:10
Medlem
PaleontologistKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är inte alls "bara att begära ut". Varför ljuger du om detta?

Det är jättesvårt för föräldrar att få ut handlingar från soc i sådana här ärenden. Det är alltid förenat med ett extremt krånglande och du kommer knappast att få ut allt du begär.

Du ljuger och far med osanning. Enda sättet du kan lära dig är att själv drabbas, eller att någon du känner gör det. Då kommer du att knipa snattran efter det och aldrig mer vräka ur dig sådana dumheter som du gör nu,
Det här vi varit igenom tidigare också. Det är bara att begära ut. Sen absolut, kan det ta olika lång tid. Jag har aldrig varit med om att det tagits ut en kostnad för det heller. Bekanta till mig begärde ut samtliga handlingar och fick hem hundratals med papper i brevlådan inom en vecka. Du kan dessutom själv välja att spela in alla möten exempelvis. Du har rätt att ändra i innehållet, du har rätt att lägga till information om det du får hem inte känns korrekt.

Men ärligt talat... om dom individer som du hjälp med LVU är i närheten av samma skrot och korn som dig så förstår jag om kontakten med soc inte varit enkel.
Citera
2026-09-30, 12:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
Det här vi varit igenom tidigare också. Det är bara att begära ut. Sen absolut, kan det ta olika lång tid. Jag har aldrig varit med om att det tagits ut en kostnad för det heller. Bekanta till mig begärde ut samtliga handlingar och fick hem hundratals med papper i brevlådan inom en vecka. Du kan dessutom själv välja att spela in alla möten exempelvis. Du har rätt att ändra i innehållet, du har rätt att lägga till information om det du får hem inte känns korrekt.

Men ärligt talat... om dom individer som du hjälp med LVU är i närheten av samma skrot och korn som dig så förstår jag om kontakten med soc inte varit enkel.

Det här är rent blåljugande från er sida. Jag kan försäkra er om att absolut ingen förälder som varit i en LVU-process och försökt få ut sina handlingar håller med om att det är så enkelt som ni påstår.

Spela in möten hjälper ju inte om dokumentation undanhålls föräldrarna bakom sekretess, även om det är ett absolut nödvändigt komplement.

Det är tydligt att ni är här för att vilseleda och ljuga om hur LVU-processen går till.. Om ni själva hamnar i den eller känner någon som varit i den så vet ni mycket väl att ni sitter och blåljuger i kör nu.
Citera
2026-09-30, 12:21
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid

Enligt avgiftsförordningen kostar det en duktig slant.

Du måste betala för kopiorÄven om du har rätt att ta del av handlingen gratis hos myndigheten har du inte rätt att ta med den hem utan kostnad. Myndigheten har nämligen rätt att ta ut en avgift för att skriva ut en kopia som du vill ta med dig hem

https://lawline.se/answers/ta-betalt-for-utlamnande-av-allmanna-handlingar

Det du påstår är inkorrekt. Det är något i stil med 2kr per sida efter tio sidor.

Om du är ensamstående med ett offentligt ombud som bara får en handfull timmar på sig att förbereda ett försvar är du i kraftigt underläge.
Senast redigerad av Ajogen 2026-09-30 kl. 12:26.
Citera
2026-09-30, 12:27
Medlem
Den försäkran väger rätt så lätt…

Att du vill misskreditera alla myndigheter och alla myndighetspersoner men jag får inte ta till en principiell och relevant jämförelse om olika typer av ärenden är ju komiskt på en helt egen nivå….

Och du har alltså fortfarande inte fattat skillnaden mellan rekvisit och beviskrav?

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det här är rent blåljugande från er sida. Jag kan försäkra er om att absolut ingen förälder som varit i en LVU-process och försökt få ut sina handlingar håller med om att det är så enkelt som ni påstår.

Spela in möten hjälper ju inte om dokumentation undanhålls föräldrarna bakom sekretess, även om det är ett absolut nödvändigt komplement.

Det är tydligt att ni är här för att vilseleda och ljuga om hur LVU-processen går till.. Om ni själva hamnar i den eller känner någon som varit i den så vet ni mycket väl att ni sitter och blåljuger i kör nu.
Citera
2026-09-30, 12:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen

Du måste betala för kopiorÄven om du har rätt att ta del av handlingen gratis hos myndigheten har du inte rätt att ta med den hem utan kostnad. Myndigheten har nämligen rätt att ta ut en avgift för att skriva ut en kopia som du vill ta med dig hem

Det du påstår är inkorrekt. Det är något i stil med 2kr per sida efter tio sidor.

Om du är ensamstående med ett offentligt ombud som bara får en handfull timmar på sig att förbereda ett svar är du i kraftigt underläge.

det är inte 2kr per sida överallt. Det kan vara betydligt mer i vissa kommuner. De bestämmer själva vad avgiften ska vara per sida.

Det är helt sjukt att det ens kostar. Allt borde lämnas ut gratis digitalt direkt vid minsta hot om LVU så att de juridiska ombuden hinner faktagranska alla anklagelser och påståenden från socialtjänsten lagom till förhandlingen i nämnd och domstol.
Citera
2026-09-30, 12:28
Medlem
PaleontologistKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen

Om du är ensamstående med ett offentligt ombud som bara får en handfull timmar på sig att förbereda ett svar är du i kraftigt underläge.
Det kanske kan vara så att det gäller om man kräver ut ett mycket omfattande material. Har man haft en längre utredning med mycket innehåll så kan jag förstå att det kan bli en slant. Egentligen samma princip som när man kräver ut domstolshandlingar. Men som sagt jag vet i alla fall att man fått ut ett ganska omfattande material (halvvägs in i en utredning med ett par möten med vårdnadshavare, bup och skola) utan kostnad.
Citera
2026-09-30, 12:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Den försäkran väger rätt så lätt…

Att du vill misskreditera alla myndigheter och alla myndighetspersoner men jag får inte ta till en principiell och relevant jämförelse om olika typer av ärenden är ju komiskt på en helt egen nivå….

Och du har alltså fortfarande inte fattat skillnaden mellan rekvisit och beviskrav?

ja jag vill misskreditera myndigheter som bedriver kafkaprocesser mot medborgare och som gör det omöjligt att försvara sig rättsligt när de vill ta folks barn utan riktiga bevis.

självklart ska man misskreditera ett sådant beteende. Jag misskredtiterar även Kina och Ryssland där precis samma metoder används.

Är det dags för sidospårskortet nu alltså? OK.

Ni är ju helt otroliga ni systemvurmare. Hoppas ni själva drabbas av systemet någon dag. Då kommer ingen av er sitta och ljuga öppet i denna tråd som ni gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in