2026-09-30, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Det ser ut som om bron har lyfts och förskjutits något i sidled antagligen kan den inte ramla tillbaka lika lågt som den borde när den är flyttad i sidled därför är den högre i änden där lastbilen står.
låter rimligt, ena bronspannet har alltså lyft när transporten befunnit sig mitt på bron och sen flyttats i sidled av kanske obalans i spänningar i konstruktioner/vajrar då?
Citera
2026-09-30, 10:30
Medlem
Stackars chauffören alltså. Köra tung transport som han visste egentligen var för tung för bron, mitt i natten och plötsligt hörs en hög smäll från bron. Måste varit läskigt, man vill inte precis rasa ner i vattnet sittandes i en 100 ton tung lastbil.

https://branschaktuellt.se/infrastruktur/259868-klassiska-svenska-bron-har-knackts/

Företaget verkar inte ha gjort något fel här. De hade ansökt om tillstånd och lastbilen körs perfekt mitt i vägen. Det är bron som inte har hållit för vad TRV bedömde att den skulle hålla för helt enkelt.
Citera
2026-09-30, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
låter rimligt, ena bronspannet har alltså lyft när transporten befunnit sig mitt på bron och sen flyttats i sidled av kanske obalans i spänningar i konstruktioner/vajrar då?

Läste att föraren hörde en smäll.
Frågan är varför denne fortsätter köra ända fram till brofästet innan man bromsade in helt.
Om nu olyckan skett när lastbilen var mitt på bron eller om denne var i den ena halvan av bron.
Körde han fram till kanten då han såg att "här kan jag ju inte åka över" ?

Har man angett korrekt vikt på sitt eget ekipage?

Många frågor.
Citera
2026-09-30, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler

Varför den åkt i sidled lär nog en utredning visa, kan vara wirarna eller att lastbilen inte var mitt på bron eller kraftig vind eller nåt annat.
Citera
2026-09-30, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det är inte helt lätt att räkna på en komplicerad bro.
Matten kanske stämmer men man har använt fel formler. Sådant händer.

Just den här bron är väl ganska gammal så de som räknat på den från början lever nog inte längre.

De måste ju ha räknat i samband med renoveringen. Dessutom besiktar de väl broar regelbundet särskilt broar på en Europaväg där det går mkt tung trafik. Tror knappast man räknar för hand på sånt här längre, man gör allt via beräkningsprogram i dator. Men någon kan ju ha lagt in fel data. Eller så har det blivit något konstruktionsfel vid renovering, så att teori inte stämmer med verklighet. Det är heller inte bra om de som ska räkna är så vana vid alla moderna hjälpmedel att den grundläggande förståelsen försvinner.
Citera
2026-09-30, 10:40
Medlem
https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-jamtlands-lan/e45-stromsundsbron-upprustningsatgarder/

Går att hitta lite info om hur arbetet gått till på utföranas sidor (säger inte att någon av dessa företag har gjort något fel här).

Svevia AB - Entreprenör för bytet av snedkablar 2021–2023. https://www.svevia.se/nyhetsrum/nyheter/2021-02-10-svevia-byter-ut-kablarna-pa-bron-i-stromsund

Dbob AB - Utförandeentreprenör för förstärkningen 2024–2025. Uppdraget omfattade BK4-förstärkning, målningsarbeten och två skiljebalkar med broräcken för gång- och cykelbanorna. https://www.dbob.se/b/forstarkning-stromsundsbron

Cowi AB - Konstruktör för kabelbytesprojektet https://test.dagensinfrastruktur.se/2021/12/14/broreparation-med-utmaningar/

Norconsult - Utförde bärighetsberäkningar före den stora renoveringen,https://www.mynewsdesk.com/se/norconsult-ab/news/foerlaengt-liv-foer-unik-bro-406974
Citera
2026-09-30, 10:41
Medlem
Varför inte gasa på i slutet och komma över bron istället för att stanna, lägga i handbroms, öppna dörr och ta sig ut? Ganska stor tidsskillnad om man jämför? Även om han kört sakta.

Han har ju stannat precis innan.
Citera
2026-09-30, 10:44
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
När Strömsundsbron byggdes testades den med 68 lastbilar på sammanlagt 816 ton!
Dock utspritt över en längre sträcka. Bild här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/stromsundsbron-helt-unik-nar-den-stor-fardig
Citera
2026-09-30, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Varför inte gasa på i slutet och komma över bron istället för att stanna, lägga i handbroms, öppna dörr och ta sig ut? Ganska stor tidsskillnad om man jämför? Även om han kört sakta.

För att "går det så går det" -mentaliteten sällan funkar i verkligheten?
Citera
2026-09-30, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla

Han har stannat precis framför en hög kant ja. Det är inte vilda västern mentalitet längre i någon bransch. De har haft riskanalyser och jobbar med arbetemiljö osv osv. Detta är troligen exakt vad chauffören blivit tränad att göra, dvs om något går fel, stanna och gå ur lastbilen. Han förväntas inte riskera sitt liv för att köra transporten av en trasig bro. Hade kanske kunnat skada transformatorn också att köra över den kanten som blev.
Citera
2026-09-30, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Du får fråga de broinspektörer som springer o svettas på bron just nu.
Sedan skall de hem till kontoret o räkna lite med miniräknarna
Efter det skall det kontrolleras att uträkningarna stämmer, en rapport skall skrivas. Rapporten skall läsas av trafikverket. Kanske en upphandling måste till om det inte är ett garantiärende eller om man redan har avtal vid akuta händelser.
Säkert en månad eller mer innan man kan bäsa runt på bron igen.

Så knappt klart innan första advent. Got it.
Citera
2026-09-30, 11:14
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Varför den åkt i sidled lär nog en utredning visa, kan vara wirarna eller att lastbilen inte var mitt på bron eller kraftig vind eller nåt annat.

Det verkar bero på att körbanorna flyttats åt sidan pga att man byggd en cykelbana på ena sidan. Det har gjort att belastningen blivit sned och det uppstått spänningar redan innan den tunga transporten. Felet som transporten gjorde var att man körde mitt mellan körfälten när man egentligen borde kört i det körfält som är närmast cykelbanan för att hamna mitt på själva bron.

För att lösa problemet så måste cykelbanan tas bort och kanske byggas på utsidan av bron som man gjorde med gamla Götaälvbron i Göteborg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in