Citat:
Det är S som avgör hur de tar att V uttryckligen gick emot sossarnas förslag, som också i sig var välmotiverat. Men jag skulle utan tvekan ta det som en fientlig handling och ett hot, i vilka samarbetsförhandlingar som helst. Och jag skulle också köra en "tack så mycket, men nej tack och adjö". Vilket är vad jag upplever att Andersson nu gjort.
Och tja, jag är f.d. traditionell borgerlig. Det parti jag röstat på mest sedan jag fick rösträtt är M. Men det M som idag ligger under Kristersson skulle jag inte röra i ens med tång.
Och tja, jag är f.d. traditionell borgerlig. Det parti jag röstat på mest sedan jag fick rösträtt är M. Men det M som idag ligger under Kristersson skulle jag inte röra i ens med tång.
Vi tycker något olika, onekligen.
Men jag tycker att det är svårt att se V:s agerande som en fientlig handling. Jag tycker snarare att det är ganska arrogant och maktfullkomligt agerat av S att förutsätta att V ska rösta på en okänd kandidat som man tydligen får namnet på bara några få timmar före omröstningen. Att förvänta sig att någon ska "köpa grisen i säcken" tycker jag skapar väldigt dåliga förutsättningar för en affär.
Jag skulle se det precis tvärtom om som vad du gör; jag skulle snarast se S agerande som så oförskämt och respektlöst att jag skulle säga "tack, men nej tack" till det. Med det sagt, så hade S lanserat ett namn i så pass god tid att det hann tryckas valsedlar med namnet på så kunde jag kanske ha sett annorlunda på saken (det finns ju flera delar). Men nu agerade S på premissen "köpa grisen i säcken" och att förvänta sig att någon ska göra det ser jag närmast som en förolämpning av den andre. Och om motparten ser det som en fientlig handling att jag inte gillar att bli förolämpad är det faktiskt inte något jag skulle ta ansvar för. Vill man bli bemött med respekt så får man också själv visa respekt.