2026-09-29, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det är S som avgör hur de tar att V uttryckligen gick emot sossarnas förslag, som också i sig var välmotiverat. Men jag skulle utan tvekan ta det som en fientlig handling och ett hot, i vilka samarbetsförhandlingar som helst. Och jag skulle också köra en "tack så mycket, men nej tack och adjö". Vilket är vad jag upplever att Andersson nu gjort.

Och tja, jag är f.d. traditionell borgerlig. Det parti jag röstat på mest sedan jag fick rösträtt är M. Men det M som idag ligger under Kristersson skulle jag inte röra i ens med tång.

Vi tycker något olika, onekligen.

Men jag tycker att det är svårt att se V:s agerande som en fientlig handling. Jag tycker snarare att det är ganska arrogant och maktfullkomligt agerat av S att förutsätta att V ska rösta på en okänd kandidat som man tydligen får namnet på bara några få timmar före omröstningen. Att förvänta sig att någon ska "köpa grisen i säcken" tycker jag skapar väldigt dåliga förutsättningar för en affär.

Jag skulle se det precis tvärtom om som vad du gör; jag skulle snarast se S agerande som så oförskämt och respektlöst att jag skulle säga "tack, men nej tack" till det. Med det sagt, så hade S lanserat ett namn i så pass god tid att det hann tryckas valsedlar med namnet på så kunde jag kanske ha sett annorlunda på saken (det finns ju flera delar). Men nu agerade S på premissen "köpa grisen i säcken" och att förvänta sig att någon ska göra det ser jag närmast som en förolämpning av den andre. Och om motparten ser det som en fientlig handling att jag inte gillar att bli förolämpad är det faktiskt inte något jag skulle ta ansvar för. Vill man bli bemött med respekt så får man också själv visa respekt.
Citera
2026-09-29, 15:36
Medlem
När man hör C ledaren undrar ju om hon är riktigt frisk.
Citera
2026-09-29, 15:47
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen
Är inget krav på en riksdagsledamot. Man får vara sjuk.
IQ är heller inget krav
Inte heller utbildning
Inte heller politisk erfarenhet
Inte heller att kunna förstå och skriva på svenska.
Men man måste vara svensk medborgare.
Citera
2026-09-29, 15:55
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Jag reagerade likadant. Helt djävla dum i huvudet. Jag undrar vilken grupp det är som har valt att rösta på Pedofilpartiet? Är det företagare eller folk som vill ha fri invandring?
Citera
2026-09-29, 15:57
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
För alla som bara kan tänka i block så har ju V oväntat gått över till Tidö-blocket.

Alla ni som bara kan tänka i block bör ju var arga på UK för att han inte redan ordnat fram ett nytt Tidö-avtal med M+KD+L+SD+V.
Och så borde ni hålla med Andersson om att V har gått över till Tidö-blocket.

Vi som kan tänka i annat än block kan ju se lite annorlunda på saken. Men det är vi det.
.
.
Briljant! You are a real blockbuster! Spränger alla block alltså.
Citera
2026-09-29, 15:58
Medlem
Det är skrämmande att det finns folk som har förtroende för Maggan. Jag hade inte litat på att hon skulle klara av att scanna mina varor rätt på ICA.
Citera
2026-09-29, 16:05
Medlem
v.D.-182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Vi tycker något olika, onekligen.

Men jag tycker att det är svårt att se V:s agerande som en fientlig handling. Jag tycker snarare att det är ganska arrogant och maktfullkomligt agerat av S att förutsätta att V ska rösta på en okänd kandidat som man tydligen får namnet på bara några få timmar före omröstningen. Att förvänta sig att någon ska "köpa grisen i säcken" tycker jag skapar väldigt dåliga förutsättningar för en affär.

Jag skulle se det precis tvärtom om som vad du gör; jag skulle snarast se S agerande som så oförskämt och respektlöst att jag skulle säga "tack, men nej tack" till det. Med det sagt, så hade S lanserat ett namn i så pass god tid att det hann tryckas valsedlar med namnet på så kunde jag kanske ha sett annorlunda på saken (det finns ju flera delar). Men nu agerade S på premissen "köpa grisen i säcken" och att förvänta sig att någon ska göra det ser jag närmast som en förolämpning av den andre. Och om motparten ser det som en fientlig handling att jag inte gillar att bli förolämpad är det faktiskt inte något jag skulle ta ansvar för. Vill man bli bemött med respekt så får man också själv visa respekt.

Den stora boven i det rödgröna talmansfiaskot i synnerhet och regeringsbildningen i allmänhet är ju Magdalena Andersson. Det rödgröna blockets ”ledare” är ju omvittnat arrogant, respektlös och socialt inkompetent, särskilt i kontakten med sina tilltänkta koalitionspartners.

Om de rödgröna mot förmodan skulle lyckas med att bilda regering hur fan ska de då regera? Det kommer ju bli en otroligt svag regering med minimalt mandat att föra någon slags politik.
Citera
2026-09-29, 16:05
Medlem
Kosminskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Får de med sig "vinsten" att SD inte får några ministerposter så kan de argumentera för att de har stoppat SD.

Kanske. Samtidigt har de varit tydliga med att inte ge inflytande åt varken SD eller V vilket just nu skapar en helt omöjlig situation. C är det enda parti som lever kvar i en låtsasvärld från 10-talet. Det verkar fortfarande som om Annie Lööf leder partiet trots att det tillkommit tre partiledare sen hon avgick. Helt absurt att det finns folk som tar C på allvar.
Citera
2026-09-29, 16:06
Medlem
Barentss avatar
Ebba Busch har ett "blått alternativ" och de har haft möte under dagen.
https://www.expressen.se/nyheter/politik/ebba-busch-har--en-plan-blatt-alternativ/

Säg att C får ett förslag presenterat för sig där SD inte är med i regeringen men att SD får vara med i Tidö 2. Om Kristersson kommer med det förslaget så kommer inte C att rösta emot en Högerregering och Högern stannar kvar vid makten. Centerpartiet kanske får en regeringsplats, en obetytdlig.

Detta förutsätter att SD ger upp sin plan "vi ska sitta med i regeringen". Eftersom jag tror SD är Sverige enda vettiga parti som satsar på sakpolitik och t.ex inte målar upp röda linjer så kan jag tänka mig att de går med på detta. Och man kommer då i efterhand att säga att SD ensamma gjorde så att Sverige slapp Vänster-regeringar.
Citera
2026-09-29, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v.D.-182
Den stora boven i det rödgröna talmansfiaskot i synnerhet och regeringsbildningen i allmänhet är ju Magdalena Andersson. Det rödgröna blockets ”ledare” är ju omvittnat arrogant, respektlös och socialt inkompetent, särskilt i kontakten med sina tilltänkta koalitionspartners.

Om de rödgröna mot förmodan skulle lyckas med att bilda regering hur fan ska de då regera? Det kommer ju bli en otroligt svag regering med minimalt mandat att föra någon slags politik.

Detta är ju något av ett mardrömsscenario. Självgoda S gör ett skitval och kan inte justera självbilden, V gör ett kanonval och kommunisterna blir kaxiga, det är snorjämnt mellan blocken, C gör ett skitval och tappar kompassen (nu ska Tand fajtas med SD ovch V samtidigt vilket är omöjligt) och Maggan (som trodde hon skulle vara en självklar statsminister) måste vara en av Sossarnas trögast partiledare, vilket inte säger lite. Mentalt lever hon kvar på 1900-talet, när S var en självgående koloss, som blev sjukligt arrogant och maktfullkomlig.

Göran Persson framstår som ett dynamiskt charmtroll i jämförelse.

Och vad är det för fjanteri kring talmannen? Jag orkar inte ... jag orkar verkligen inte.

Alla på vänsterkanten mållar in sig i hörn, medan Uffe gapflabbar och väntar på nyval, alternativt en toksvag regering, som han kan manipulera sönder i sömnen.

Maggan är verkligen ingen maktspelare. Hon kan armbåga sig fram till makten, men hon vet fan inte hur hon ska fajtas på toppen och använda makten.

Herre. Gud.
Senast redigerad av Eremona2.0 2026-09-29 kl. 16:15.
Citera
2026-09-29, 16:15
Medlem
v.D.-182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosminski
Kanske. Samtidigt har de varit tydliga med att inte ge inflytande åt varken SD eller V vilket just nu skapar en helt omöjlig situation. C är det enda parti som lever kvar i en låtsasvärld från 10-talet. Det verkar fortfarande som om Annie Lööf leder partiet trots att det tillkommit tre partiledare sen hon avgick. Helt absurt att det finns folk som tar C på allvar.

Instämmer helt.

I grunden tror jag bara att det finns en lösning på det omöjliga läget. Man lägger fram Kristersson i en fjärde och sista statsministeromröstning där C i praktiken bara har två val:

1. Rösta nej och ta all skuld för att ingen regering bildades, då åker nog Centern ur riksdagen efter ett extraval.

2. Lägga ner sina röster och hoppas att väljarna har kommit på andra tankar om fyra år.
Citera
2026-09-29, 16:15
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Jag reagerade likadant. Helt djävla dum i huvudet. Jag undrar vilken grupp det är som har valt att rösta på Pedofilpartiet? Är det företagare eller folk som vill ha fri invandring?

https://www.tv4.se/artikel/4CwfEvaLva596zyZXL5AMX/snart-kommer-c-ledaren-behoeva-bekaenna-faerg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in