Citat:
Ursprungligen postat av
Norkam
Om bollen går över till UK och han får ihop ett regeringsunderlag, blir det då första gången i Sverige där det vinnande blocket inte styr?
Vad som borde vara uppenbart vid det här laget är att S+V+MP+C inte är något enhetligt ”block” överhuvudtaget, alltså kan de knappast sägas vara ”det vinnande blocket” bara för att de partierna tillsammans fick fler än 174 mandat.
Det finns flera exempel på minoritetsregeringar i Sverige. Bland de mer extrema exemplen är Ola Ullsten, som var Sverige statsminister på slutet av sjuttiotalet. Hans parti, Folkpartiet, hade då bara runt 11% av mandaten i riksdagen. Han hann sitta knappt ett år innan det var dags för ett nytt riksdagsval.
edit: Jag tror jag förstår vad du menar, men om Ulfs regeringsunderlag i slutändan skulle bli M+KD+L+C+SD, så skulle man kunna beskriva dessa fem partier tillsammans som ett gemensamt block. Och i så fall så var det ju snarare det blocket som vann riksdagsvalet 2026. Det vore i mina ögon väldigt märkligt att beskriva S+V+MP+C som ”det vinnande blocket” ifall hela den här cirkusen slutar med att C går över till att stötta Ulf som statsminister.