2026-09-29, 14:38
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Du tror att du vet vem jag är?

Stenhårt straff bör det bli för denne avpolleterade stortrutade hoppare som inte förstår att låta bli att attackera sina medmänniskor fysiskt i offentlig kulturmiljö. Vad gör ens en sådan simpel människa i kulturella sammanhang?

Höjdhoppare, inte komiker.

Dags att vakna?

Det har ingen betydelse. En person med för mycket fritid?

En person blev arg och kopplade ett grepp. Big deal.

Det händer dagligen.
Citera
2026-09-29, 14:39
Avstängd
Vad tror ni egentligen det är för psykisk störning Stefan Holm faktiskt lider av?
Citera
2026-09-29, 14:46
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det har ingen betydelse. En person med för mycket fritid?

En person blev arg och kopplade ett grepp. Big deal.

Det händer dagligen.

Är sjuk och sängliggande.

Du har själv postat regelbundet hela dagen, projiceringarna duggar tätt?

Händer dagligen att höjdhoppande nollor med mindervärdeskomplex attackerar kulturpersonligheter?

Skulle inte tro det vaktmästarn.

Uppenbart att slödder inte bör tillåtas blanda sig med anständiga kulturpersonligheter?
Citera
2026-09-29, 14:54
Medlem
graventhulmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Men vänta nu!

SVT har uppdaterat sin artikel om händelsen med en fotnot:
FOTNOT: FELAKTIGHET I TIDIGARE VERSION AV ARTIKEL
I en tidigare version av denna artikel refererades påståendet i programmet 2018 delvis felaktigt som ”...mörk gränd i Buenos Aires, då skulle du vilja mörda honom.” Detta är nu korrigerat och exakt formulering finns återgiven i texten ovan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/idrottsprofilen-stefan-holm-attackerade-journalisten-emil-persson-vid-bokmassan

Texten som nu står i artikeln:

Holm refererar till ett tillfälle när Emil Persson producerade Filip Hammars och Fredrik Wikingssons program ”Breaking News” 2018. I programmet provade Emil Persson fördomen ”Om du träffade Stefan Holm i en mörk och vittnesfri gränd skulle du släcka hans liv” till den förre höjdhoppsstjärnan Patrik Sjöberg.

Så den version Holm återgivit i sitt långa ursäktsinlägg där han skriver att han var illa berörd för att det fanns en koppling till Buenos Aires, den stämmer inte?

Från Stefans inlägg:
"Sen sänds då ett program av Breaking News där Patrik Sjöberg är gäst och jag får en handfull meddelanden på Twitter och Instagram om att något har sagts som var olämpligt. Jag tog för givet att det kom från Sjöberg. Den näst sista kvällen på Malta ser jag då ett klipp på Instagram där en för mig okänd person frågar Patrik Sjöberg något i stil med:

”Om du hade mött Stefan Holm i en vittnesfri gränd i Buenos Aires. Hade du mördat honom då?”

Jag finner det rätt olämpligt, det ska sägas, men när fortsättningen kommer och man också drar in Melwin, då nybliven fjortonåring, så går topplocket.

Snacka gärna skit om mig, det har gjorts i alla tänkbara sammanhang och i många, många år. Jag tar det. Men lämna min, minderårige, son utanför.

Jag skriver ett meddelande till Breaking News på Instagram, ber människor jag känner att anmäla inlägget snarast, och jag kokar verkligen. Det korta klippet är också allt jag har sett. Jag förstår inte upplägget, jag förstår inte situationen som helhet, jag har inte sett programmet – det jag ser och hör är en idiot som pratar om att min son ska mördas.

Till saken hör att jag precis innan Maltaresan varit i just Buenos Aires och jag tvivlar på att valet av stad i frågan är slumpmässigt. Jag sover inte många timmar den natten och är fortfarande förbannad och oerhört låg nästa morgon."
Precis, det fanns ingen som helst koppling till Buenos Aires i någon av frågorna. Holm hade väl gått förbi några mörka gränder i Buenos Aires och blivit paranoid i efterhand. Att det skulle ha funnits någon som helst direkt referens till var familjen Holm befunnit sig och därmed en uppmaning till mord är ett rent fantasifoster, precis som påståendet att Persson aldrig skulle ha bett om ursäkt för segmentet, att det bara var Perssons tröja han slet tag i osv.
Senast redigerad av graventhulmar 2026-09-29 kl. 14:59.
Citera
2026-09-29, 14:56
Medlem
Men ändå, som vuxen människa skämtar man väl inte och omnämner minderåriga barn man inte känner . Tycker iallafall jag.

Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Men redan då hade han börjat tävla och uppmärksammades i media som en talang. Han var tonåring, ja, men han var också medialt uppmärksammad inom höjdhopp. Är övertygad om att Emil inte hade nämnt honom annars.
Artikel från aktuellt år:
https://www.sverigesradio.se/artikel/6990048
Citera
2026-09-29, 14:57
Medlem
Magictrixs avatar
Jag tror det är många yngre skribenter i den här tråden som inte riktigt har fattat beefen mellan Sjöberg och Holm. Sjöberg var länge världsrekordhållare i höjdhopp på 242 cm. En höjd ingen varit i närheten av på många år. Det var 1987. 1993 hoppade Sotomoayor 245, vilket fortfarande är världsrekord. Patriks hopp är dock fortfarande europarekord. Om kokain hjälper eller stjälper i höjdhopp kan jag inte svara på. Men ett jäkla imponerande hopp var det. Stefan Holm hoppade "bara" 237 cm 2008. Dock vann Holm ett OS-guld, vilket aldrig Sjöberg gjorde. Holm hade enorma komplex över detta att han inte rådde på Sjöbergs höjder, varför han ofta gick ut i media och sa att han var en bättre höjdoppare än Sjöberg, om man räknar medaljer och andra framgånger. Varvid Patrik då brukade kontra med "hur högt har du hoppat sa du?" Vilket retade gallfeber på Holm. Sjöberg ruttnade till slut på Holm och bad honom fara och flyga. Det är "beefen" som pågick i många år.

Nu när ni vet detta inser nog alla att det är en högst retorisk, relevant och humoristisk fråga av Persson, till Sjöberg, om han skulle döda Holm om han mötte honom i en mörk gränd i Sydamerika. Varvid Sjöberg svarar med ett skratt att det skulle han inte göra. Han hade lagt det grälet bakom sig. Följdfrågan var då om Sjöberg skulle döda Melwin under samma omständigheter (och med tanke på att Meliwin är Stefans son som då var 14 år och lovande höjdhoppare, tänkte Emil att han därmed skulle sätta stopp för hela klanen Holm). Sjöberg svarade och skrattade och sa; Nej nej, Meliwin är en "go gubbe".

Det där sista var kanske inte Emils roligaste skämt den kvällen, men det går ändå att förstå kontexten då podden heter Fördomspodden och går ut på att dra saker till sin spets. Småkul kanske? Det tyckte i alla fall inte Stefan Holm när han för åtta år sedan hörde podden och blev fly förbannad på Emils "kränkande" frågor. För en sak kan vi konstatera, det har aldrig framförts något mordhot av någon inblandad.

Ändå kontaktar Stefan Holm Emil och är just fly förbannad. Emil tänker till och ringer upp Stefan för att be om ursäkt. Till svar får han yttelrigare en utskällning och en lur i örat. Emil skriver då ett brev till Stefan där han ber om ursäkt och meddelar också att han tagit bort avsnittet från nätet. Även ansvarig utgivare för podden kontaktade Emil och bad om ursäkt. Liksom podden producent Fredrik Wikingson. Som även erbjöd Stefan att få vara med i hans frågesportprogram. Något Stefan bemötte med ett "dra åt helvete". Så med andra ord var Stefan aldrig intresserad av att få en ursäkt. Ingen vet vad Stefan var intresserad av att få. Uppenbarligen inte han själv heller.

Stefan Holm har fått många chanser i livet efter sin idrottskarriär. Mest känd är han väl för att ha dumpat sina fruar, eller om det är de som dumpat honom? Han lyckades inte ens hålla ihop det med sin importerade thai-fru. Han har varit med i olika frågesportsprogram och bisittare och till och med stått ut med att bygga Lego med Mustige Mauro. Han fick jobb som lärarvikarie. Efter fyra lektioner brottar han ned och misshandlar en elev och får sparken. Ingenting har han lyckats med. På ett sätt som gör att man nästan börjar fundera över vad det är som gör att folk inte orkar med honom i längden. Nu vet vi.
Citera
2026-09-29, 15:01
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag var lite för snabb på tangentbordet. Jag menar inte att han ska ta strypgrepp. Däremot ska han sägs ifrån och stå upp för sin familj och nära.

Det finns inget att stå upp för, för det handlar om humor med och om Sjöberg, typ, berätta för oss hur knäpp du är Patrik.

Som andra skriver är det en metod för att få dem att prata om olika saker på ett humoristiskt sätt, vilket Sjöberg uppenbarligen förstod med en gång.

Man måste inte tycka att det är roligt, men det finns humor i det absurda. Har du inte varit med om sådant med kompisar? Man får höra, "fan vad sjuuk du är" och ger tillbaka med liknande mynt. Det är inte tänkt att man bara ska tolka orden på ytan, så att säga.
Citera
2026-09-29, 15:05
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Jag tror det är många yngre skribenter i den här tråden som inte riktigt har fattat beefen mellan Sjöberg och Holm. Sjöberg var länge världsrekordhållare i höjdhopp på 242 cm. En höjd ingen varit i närheten av på många år. Det var 1987. 1993 hoppade Sotomoayor 245, vilket fortfarande är världsrekord. Patriks hopp är dock fortfarande europarekord. Om kokain hjälper eller stjälper i höjdhopp kan jag inte svara på. Men ett jäkla imponerande hopp var det. Stefan Holm hoppade "bara" 237 cm 2008. Dock vann Holm ett OS-guld, vilket aldrig Sjöberg gjorde. Holm hade enorma komplex över detta att han inte rådde på Sjöbergs höjder, varför han ofta gick ut i media och sa att han var en bättre höjdoppare än Sjöberg, om man räknar medaljer och andra framgånger. Varvid Patrik då brukade kontra med "hur högt har du hoppat sa du?" Vilket retade gallfeber på Holm. Sjöberg ruttnade till slut på Holm och bad honom fara och flyga. Det är "beefen" som pågick i många år.

Nu när ni vet detta inser nog alla att det är en högst retorisk, relevant och humoristisk fråga av Persson, till Sjöberg, om han skulle döda Holm om han mötte honom i en mörk gränd i Sydamerika. Varvid Sjöberg svarar med ett skratt att det skulle han inte göra. Han hade lagt det grälet bakom sig. Följdfrågan var då om Sjöberg skulle döda Melwin under samma omständigheter (och med tanke på att Meliwin är Stefans son som då var 14 år och lovande höjdhoppare, tänkte Emil att han därmed skulle sätta stopp för hela klanen Holm). Sjöberg svarade och skrattade och sa; Nej nej, Meliwin är en "go gubbe".

Det där sista var kanske inte Emils roligaste skämt den kvällen, men det går ändå att förstå kontexten då podden heter Fördomspodden och går ut på att dra saker till sin spets. Småkul kanske? Det tyckte i alla fall inte Stefan Holm när han för åtta år sedan hörde podden och blev fly förbannad på Emils "kränkande" frågor. För en sak kan vi konstatera, det har aldrig framförts något mordhot av någon inblandad.

Ändå kontaktar Stefan Holm Emil och är just fly förbannad. Emil tänker till och ringer upp Stefan för att be om ursäkt. Till svar får han yttelrigare en utskällning och en lur i örat. Emil skriver då ett brev till Stefan där han ber om ursäkt och meddelar också att han tagit bort avsnittet från nätet. Även ansvarig utgivare för podden kontaktade Emil och bad om ursäkt. Liksom podden producent Fredrik Wikingson. Som även erbjöd Stefan att få vara med i hans frågesportprogram. Något Stefan bemötte med ett "dra åt helvete". Så med andra ord var Stefan aldrig intresserad av att få en ursäkt. Ingen vet vad Stefan var intresserad av att få. Uppenbarligen inte han själv heller.

Stefan Holm har fått många chanser i livet efter sin idrottskarriär. Mest känd är han väl för att ha dumpat sina fruar, eller om det är de som dumpat honom? Han lyckades inte ens hålla ihop det med sin importerade thai-fru. Han har varit med i olika frågesportsprogram och bisittare och till och med stått ut med att bygga Lego med Mustige Mauro. Han fick jobb som lärarvikarie. Efter fyra lektioner brottar han ned och misshandlar en elev och får sparken. Ingenting har han lyckats med. På ett sätt som gör att man nästan börjar fundera över vad det är som gör att folk inte orkar med honom i längden. Nu vet vi.

Dags för den där misslyckade höjdhopparen att skämma ut sig ännu mer och ta tjänst som vaktmästare?

Det skulle väl sätta ordentlig fart på Holms mindervärdeskomplex (över både det ena och det andra) om inte annat.

Håll honom dock borta från kulturella evenemang så att han inte attackerar fler kulturpersonligheter.

Holm kan man inte ha i möblerade rum, sätt honom i vaktmästartjänst?
Citera
2026-09-29, 15:05
Avstängd
Skulle man köra en djupgående, hypotetisk DSM-profilering på Stefan Holm utifrån hans bakgrund så faller precis allt på plats:

1. Den totala återvändsgränden av perfektionism (Autistiska drag / Aspergers syndrom):
Stefan är formad i pappa Johnnys stenhårda, värmländska isoleringsskola i Kil. Han har i princip drillats som en robot i decennier - nötte exakt samma kurva, memorerade varenda millimeter och utvecklade ett extremt hyperfokus. Det som gjorde honom till OS-guldmedaljör (drag som starkt påminner om Aspergers syndrom) har i det civila livet slagit över i en grav oförmåga att anpassa sig till en flexibel värld. När hans rigida system störs och han får för sig att världen är skyldig honom något, låser sig hjärnan totalt. Att älta ett humorskämt från 2016 i åtta jävla år visar ju på en sjuklig, neuropsykiatrisk fixering.
2. Sårbar narcissism under Lego-fasaden (Narcissistiskt personlighetssyndrom):
Han har desperat byggt upp en image som hela Sveriges harmlösa helyllegubbe som bygger Lego, samlar muminmuggar och vinner På spåret. Men under den mysiga ytan döljer sig ett gigantiskt "Good Guy"-komplex vilket är skolat i den dolda, standardiserade sårbarheten hos en narcissist. När den ironiska Stockholmsmedian (via Emil Persson) vägrade dyrka marken han går på och istället skämtade om honom, kollapsade hans bräckliga självbild. SMS-avslöjandet där han skrek "Dra åt helvete!!!!!!" efter att ha fått en rak ursäkt bevisar svart på vitt hur djupt störd hans logik är. Han är helt besatt av sin egen offerkofta.
3. Skolboksexempel på Intermittent explosivitet (IED / Impulskontrollstörning):
Att flyga på någon bakifrån i en hotellhiss på Bokmässan och hålla ett 20 sekunder långt strypgrepp tills det blir röda märken på halsen är definitionen av Intermittent explosiv störning (IED). Det där är uppdämd, livslång aggression och en totalt dysfunktionell affektreglering. När bubblan spricker kokar det över direkt eftersom de neurokemiska spärrarna är helt bortblåsta.
Citera
2026-09-29, 15:06
Medlem
Kinaskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tombooj
Vad tror ni egentligen det är för psykisk störning Stefan Holm faktiskt lider av?

Lågt blodsocker.
Citera
2026-09-29, 15:07
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vem är Sjöström? 242?

Hur kommer man ens på en sådan fråga. Det är den mest skruvade detaljen i det hela.

Det är humor - sådant som du inte förstår dig på.
Citera
2026-09-29, 15:13
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
...Om kokain hjälper eller stjälper i höjdhopp kan jag inte svara på. Men ett jäkla imponerande hopp var det. ...

Sjöberg har yttrat sig om det och sagt att deltagarna inte ens hade lyckats genomföra en tävling - många hade väl försökt hoppa, men en och annan hade skiftat fokus till annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in