2026-09-28, 11:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Okej, vi säger till polisen att de ska sluta att lagföra Ashmed som gömt sig i Marocko, att de istället ska ägna sig åt annat än att ta fast knarkkungar.

Är det komiskt när jag säger att jag tror att de kriminella kommer ägna sig åt annat om man legaliserar droger? Jag ser det snarare som ett trolig scenario. Men inte du. Du tänker att de istället kommer ta ett jobb på Volvo, eller hur tänker du?

Och då får man hitta andra marknader.

Vad tror du om utpressning, åldringsbedrägerier, kidnappningar? Jag tror att de gängkriminella tänker några steg längre än du. Det är inga dumskallar som sitter där i toppen.

Jag har sagt vad jag tror kan hända. Det är verkligen inget jag hoppas.
De jagas för våldsbrott främst och det kommer ju fortsätta tills preskription försvinner(Så många av dom kommer enda dag försvinna där, bara de kvar på mord och de kommer ju jagas till världens ände, inbillar du dig annat?), så förstår inte hur du inbillar dig det är ett exempel och när i en legalisering så har annan försäljning och den olagliga kommer tyna bort sakta men säkert.
Och två, deras brott kommer inte alls vara lika prioriterade längre, men ändå har mer poliser på.
För all den tid poliser lägger på jaga konsumenter, kommer frigöra abnorma resurser i polisen.
Och våld för dessa som är kvar och den krampaktiga kvarhållningen av deras drogförsäljning dör ut också, för så fort någon får en dålig erfarenhet där, så vänder dom sig istället till systembolaget för droger istället.

Kriminella håller redan på med andra saker idag, och nu när så extremt mycket resurser frigörs(Fattar ens din hjärna denna delen, eller är det den du försöker låtsas bort?), så kommer så mycket mer fokus vara på riktiga brott.
Men det var lite gulligt av dig att tro först att kriminellanätverk hade brott som de inte gjorde och skulle spara tills det blir legaliserat.
Dock fortfarande känns det som att du är på kriminellanätverks och gängens sida, för varför argumentera för att de ska fortsätta sin miljardhandel för?

Vilka marknader andra marknader, bara slänga ut nonsens funkar inte så bra.
Och en sak vi lärt oss senare är att det inte finns något de kriminellanätverken och gängen har undanstoppat för en regnig dag med brott.

Finns inget som kan ersätta dessa enorma summor, och sen med mer resurser att jaga riktiga brott, så kommer det bli väldigt jobbigt att begå dessa form av våldsbrott du pratar om

Ja, i din fantasi tror du detta, det visste jag redan.
Citera
2026-09-28, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom46
Legalisera knark! stäng ute knarklangare genom göra det statligt som med öl.
I mean cmoan its fuckin genious!

Om staten legaliserar knark så har ingen som transporterar knark några mer pengar av det och hela ekonomin i det för dom blir super dålig.

Give me an oscar right now.

Folk gör ju det ändå oavsett. Varför inte gå öppet.

Gör knarklangarna motstånd ta in Armen! trodde Sverige ändå ville ge dom mer resurser.
Lets go man!
Säger som någon annan redan sagt. Jag själv är inte intresserad av knark men även jag har tänkt i de banorna.
I mångt och mycket är vi ett retarded land där vi har svårt att ta till oss nya tankar och idéer. Men narkotika är ett globalt problem och vi i lilla Sverige använder sedan länge den värsta av dem alla när vi dricker alkohol.
Kriget mot narkotikan är förlorad oavsett. Med en styrning av myndigheter blir vi av med allt som narkotikan för med sig.
Med statliga inkomster på narkotika kan man reglera samt investera i vård som vi redan gör med alkoholskador. Vi kan lättare fånga upp de som faller in i tungt missbruk då det inte längre är olagligt utan missbrukarna kan söka vård utan repressalier.
Citera
2026-09-28, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du verkar inte förstå att narkotikan kostar sjukvården/socialtjänsten enorma summor varje år i form av vårdinsatser:

Sjukvården och socialtjänsten står för flera miljarder av dessa kostnader genom akutsjukvård, beroendevård, LVM-vård och läkemedelsbehandling

Sen har vi följdsjukdomar och kostnader för behandling av infektioner, psykiska diagnoser och skador kopplade till narkotikaanvändning.

Du känns väldigt trångsynt och rent ut sagt farlig när du ignorerar detta, om staten skulle legalisera narkotika skulle vi med stor sannolikhet få en lavinartad ökning av nya offer för narkotikan med påföljande enorma kostnader för samhället

Nu var det ett förslag för att ge mer inkomster till staten, dom kan ju ta skatt på det lixom.
Dessutom skulle det ju inte förekommit mer knark langning.

Men tydligen har jag inte tänkt igenom det riktigt så jag ger mig. Försökte hjälpa till så får mer inkomster.

Men gick ju åt skogen haha!.🤣🤣
Citera
2026-09-28, 14:48
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom46
Nu var det ett förslag för att ge mer inkomster till staten, dom kan ju ta skatt på det lixom.
Dessutom skulle det ju inte förekommit mer knark langning.

Men tydligen har jag inte tänkt igenom det riktigt så jag ger mig. Försökte hjälpa till så får mer inkomster.

Men gick ju åt skogen haha!.🤣🤣
Vad Gräsklipparmannen inte vet eller förstår är att den absolut största delen för missbruksvård är inte för människor har drogrelaterade problem utan det är för ungdomar som har dömts till vård. Om cannabis vore lagligt så skulle en enormt stor del av missbruksvårdens resursers frigöras. Skulle man dessutom sälja cannabis på samma sätt som man säljer alkohol så skulle bara skatten utan problem täcka upp kostnaderna missbruksvård/drogrelaterade skador.

Cannabishandeln vara i Sverige omfattar miljarder kronor varje år.
Citera
2026-09-28, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Vad Gräsklipparmannen inte vet eller förstår är att den absolut största delen för missbruksvård är inte för människor har drogrelaterade problem utan det är för ungdomar som har dömts till vård. Om cannabis vore lagligt så skulle en enormt stor del av missbruksvårdens resursers frigöras. Skulle man dessutom sälja cannabis på samma sätt som man säljer alkohol så skulle bara skatten utan problem täcka upp kostnaderna missbruksvård/drogrelaterade skador.

Cannabishandeln vara i Sverige omfattar miljarder kronor varje år.

Det blir väl som i Canada, legal cannabis blev dyr ute i butiken så den illegala handeln hade
inga problem med att konkurera.

I och med att det var lagligt så blev det fler som rökte så knarklangarna levde vidare som förr.

Vi kan lätt få en halv miljon nya haschrökare om vi gör det lagligt.
Citera
2026-09-28, 14:59
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Som med alkohol då.

Fast nu är inte alkohol trådens ämne, alkohol är dessutom ett lagligt berusningsmedel till skillnad från narkotika.

Det ska även påpekas att det är väldigt få människor idag som accepterar att närstående använder narkotika eller att narkotika legaliseras eftersom skadeverkningarna riskerar att bli stora både för individen och för samhället.

En annan aspekt på bruk av narkotika är att många kvinnor vill helt enkelt inte ha pojkvänner och män som brukar droger, du kan ju fråga dig själv om du skulle vilja skaffa barn eller leva med en person som använder narkotika regelbundet, svaret är med stor sannolikhet nej.
Citera
2026-09-28, 15:01
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Det blir väl som i Canada, legal cannabis blev dyr ute i butiken så den illegala handeln hade
inga problem med att konkurera.

I och med att det var lagligt så blev det fler som rökte så knarklangarna levde vidare som förr.

Vi kan lätt få en halv miljon nya haschrökare om vi gör det lagligt.
Kanada gjorde uppenbarligen inte fel.

Det är i stort sett ingen som är intresserad av cannabis som inte nyttjar det idag, oavsett legal status. Den kommer att vara en synlig ökning, men det kommer inte vara för att nya brukare har tillkommit utan det är för att vanligt folk (det så kallade mörkertalet) skulle komma fram i ljuset. Jag tror inte du förstår hur många det är som röker cannabis. Dom allra flesta håller det dock på the down-low och berättar inte för kreti och pleti.
Citera
2026-09-28, 15:05
Medlem
Citat:
Kanada gjorde uppenbarligen inte fel.

Det är i stort sett ingen som är intresserad av cannabis som inte nyttjar det idag, oavsett legal status. Den kommer att vara en synlig ökning, men det kommer inte vara för att nya brukare har tillkommit utan det är för att vanligt folk (det så kallade mörkertalet) skulle komma fram i ljuset. Jag tror inte du förstår hur många det är som röker cannabis. Dom allra flesta håller det dock på the down-low och berättar inte för kreti och pleti.

Om man tycker att en 40 % ökning av brukare inte är ett problem så vet jag inte vad jag skall säga

The number of people in Canada using cannabis at least once a year has increased by roughly 40% since 2017, rising from just over 21% to nearly 29%, according to data from the Canadian Centre on Substance Use and Addiction.
Key Statistics on Cannabis Use
• Overall Prevalence: Past-year cannabis use sits at about 26% to 29% among Canadians aged 16 and older.
• Demographic Breakdown: Young males aged 15 to 35 report the highest usage rates, climbing from 33% in 2017 to nearly 43% in recent years.
• Frequency: Daily or near-daily use remains steady at roughly 6% of the population.
• Legal Market: Around 72% of consumers usually purchase their cannabis from legal sources, helping displace the illicit market.
Citera
2026-09-28, 15:08
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Om man tycker att en 40 % ökning av brukare inte är ett problem så vet jag inte vad jag skall säga

The number of people in Canada using cannabis at least once a year has increased by roughly 40% since 2017, rising from just over 21% to nearly 29%, according to data from the Canadian Centre on Substance Use and Addiction.
Key Statistics on Cannabis Use
• Overall Prevalence: Past-year cannabis use sits at about 26% to 29% among Canadians aged 16 and older.
• Demographic Breakdown: Young males aged 15 to 35 report the highest usage rates, climbing from 33% in 2017 to nearly 43% in recent years.
• Frequency: Daily or near-daily use remains steady at roughly 6% of the population.
• Legal Market: Around 72% of consumers usually purchase their cannabis from legal sources, helping displace the illicit market.
Jag menar alltså på att det till största delen inte är nya brukare utan bara människor som har slutat ljuga om det.

Värt att notera bland dina siffror där är att är mängden ofta-brukare inte har ökat.
Citera
2026-09-28, 15:10
Medlem
Jag bryr mig inte riktigt egentligen dricker bara öl och ville hjälpa till var allt.

Inte så genomtänkt så ja, failade stort på den, haha.
Var värt ett försök.

Men får ha en trevlig vecka!
Senast redigerad av Freedom46 2026-09-28 kl. 15:12.
Citera
2026-09-28, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Fast nu är inte alkohol trådens ämne, alkohol är dessutom ett lagligt berusningsmedel till skillnad från narkotika.

Det ska även påpekas att det är väldigt få människor idag som accepterar att närstående använder narkotika eller att narkotika legaliseras eftersom skadeverkningarna riskerar att bli stora både för individen och för samhället.

En annan aspekt på bruk av narkotika är att många kvinnor vill helt enkelt inte ha pojkvänner och män som brukar droger, du kan ju fråga dig själv om du skulle vilja skaffa barn eller leva med en person som använder narkotika regelbundet, svaret är med stor sannolikhet nej.
Jag tycker att det är rätt svårt att diskutera med någon som klumpar ihop alla rusmedel utom alkohol under paraplybegreppet "narkotika" eller "knark".

1) Det är stor skillnad på skadeverkningar mellan olika typer av narkotika. Men alkohol brukar ligga i topp gällande skadeverkningar.
2) Det är stor skillnad på att ha en partner som röker en joint på fredagskvällen och att ha en partner som slår i sig amfetamin på fredagskvällen.
Citera
2026-09-28, 15:12
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Jag menar alltså på att det till största delen inte är nya brukare utan bara människor som har slutat ljuga om det.

Värt att notera bland dina siffror där är att är mängden ofta-brukare inte har ökat.

Men myten att den illegala narkotikan skulle dö ut av att det gick att köpa i butik är ju stendöd.
Canadas illegala cannabis lever och frodas som aldrig förr.

https://www.theguardian.com/society/2020/apr/05/stoners-cheered-when-canada-legalised-cannabis-how-did-it-all-go-wrong
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in