2026-09-29, 08:12
Medlem
alltså vad i helvete, radiobilarna försvinner från Liseberg, barnensfavorit genom generations generationer.

Dags att starta ett upprop mot detta vansinniga beslut?

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/just-nu-radiobilarna-forsvinner-fran-liseberg.3575f979-e7e9-5c54-b5cb-dfb796f06ca1
Citera
2026-09-29, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
alltså vad i helvete, radiobilarna försvinner från Liseberg, barnensfavorit genom generations generationer.

Dags att starta ett upprop mot detta vansinniga beslut?

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/just-nu-radiobilarna-forsvinner-fran-liseberg.3575f979-e7e9-5c54-b5cb-dfb796f06ca1
Läste precis artikeln, och blev förfärad. Radiobilar är ju skitkul att åka med barnbarnen.

Antar att det handlar om ekonomi, är inte dessa ganska plats- och personalkrävande? Eller händer det många olyckor bland dessa?
Citera
2026-09-29, 08:17
Medlem
SvettigArabs avatar
Helt sjukt. Undrar vad det är för nåt som ska dit istället på den ytan. Ingen jävla restaurang eller några affärer som säljer skit med kaniner på hoppas jag
Citera
2026-09-29, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Läste precis artikeln, och blev förfärad. Radiobilar är ju skitkul att åka med barnbarnen.

Antar att det handlar om ekonomi, är inte dessa ganska plats- och personalkrävande? Eller händer det många olyckor bland dessa?

jag har aldrig hört talas om några olyckor, det brukar vara en i personalen där, ibland två, ohc det är ofta kö till attraktionen.

jag antar detta är ett såkallat skrivsborsbeslut av någon långt borta från verkligheten, i stil med beslutet om den rosa stålelefanten för 75 miljoner kronor som står bredvid E6 i göteborg
Citera
2026-09-29, 08:23
Medlem
J.Doessons avatar
” – För att Liseberg ska fortsätta vara attraktivt och utvecklas behöver vi ibland göra plats för nytt. Därför stänger Radiobilarna på sin nuvarande plats. Samtidigt vet vi hur uppskattad attraktionen är och vi utreder därför om Radiobilarna kan få en ny plats i parken framöver, säger Andreas Andersen, vd Liseberg.”

Konstigt att dom ska tas bort när dom fortfarande verkar attraktiva.
Citera
2026-09-29, 08:26
Medlem
Riksreptilens avatar
Jag killgissar på hög personal- och underhållskostnader men fmst att någon ny i styrelsen har "utmärkt" förslag hur att optimera denna rätt centrala tomt.
Citera
2026-09-29, 08:33
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Är det bara jag som vill ha en av bilarna?
Citera
2026-09-29, 08:36
Medlem
SvettigArabs avatar
Jag minns när de tog bort gamla Bergbanan 1987. Liseberg blev sig aldrig likt igen

Gamla Bergbanan, Flumride, Radiobilarna och Flygande Elefanterna. Det var det som var Liseberg. Nu ska Flumride och Radiobilarna bort med 😓.
Citera
2026-09-29, 08:43
Medlem
SvettigArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
Är det bara jag som vill ha en av bilarna?

De nuvarande är rätt så fula. Googlade en stund och kom fram till att 70-80talet nog va finast bilar. Annars brukar det ju va finare saker ju äldre de är och plastigare ju nyare de är. Gamla karuseller kan ju ibland vara otroligt vackra och detaljerade
Citera
2026-09-29, 08:45
Medlem
SvettigArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannensomvetallt
Mångkultur kommer bli populärt nu igen när folk har förstått att den borgerliga kulturen utgörs av Fröken Snusk och dansband från Sölvesborg.

Ok så för att komplettera kaninlandet så kommer kamel-landet öppna 2027 🐫🐫🐫
Citera
2026-09-29, 08:47
Medlem
Tråkigt, de är ju verkligen en klassiker.

De ska ta bort Flumeride nästa år eller det där efter. Den skulle redan varit borta, men eftersom vattenlandet brann upp, fick den vara kvar ett tag till. DET tycker jag är mer synd. Men det ska visst vara massa problem med den med stockar som fastnar etc. För mycket och för dyrt att renovera tydligen.
Citera
2026-09-29, 08:55
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
jag har aldrig hört talas om några olyckor, det brukar vara en i personalen där, ibland två, ohc det är ofta kö till attraktionen.

jag antar detta är ett såkallat skrivsborsbeslut av någon långt borta från verkligheten, i stil med beslutet om den rosa stålelefanten för 75 miljoner kronor som står bredvid E6 i göteborg

Du menar den med rosa grund som blir en annan grej sett från en annan vinkel? Älskar den jäveln! Åker förbi flera gånger i veckan och blir alltid glad när jag ser den. Funkar bra med Röde Orm också (en annan genuint vacker, men snäppet mer användbar pryl)

Tror i bilarnas fall så är det nog bara en ekonomisk grej och som dom säger, platsbrist.

Nu har jag inga stora åsikter om dom själv. Tycker mest man skakar runt när en jävla massa ska trängas på liten utan så blir det ju inte så mycket körande som det blir att blir påkörd konstant. Men gissar på att det litet är charmen och jag helt enkelt inte delar den.

Flumride däremot håller dom tassarna ifrån!

EDIT: och nu säger han ovan att dom ska ta bort Flumride.... nä nu jävlar! ... eller vänta ett tag, jag har inte vart på Liseberg på år och dar... kanske borde tagga ner och ta en kopp kaffe istället
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in