2026-09-28, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Du menar väl uppföljaren till Talismanen/Svarta huset som han skrev tillsammans med Peter Straub?

Vad gäller hans nyväckta wokeiver är det väl främst böckerna han publicerat efter 2015, så det är ju inte som att de äldre böckerna blir sämre för det.
Ja sorry. Blandade ihop. Men oron kvarstår.
Har inte problem med wokeism, men blir svårt uttråkad av deckare.
Citera
2026-09-28, 19:48
Medlem
st33rs avatar
Om man med woke menar att han alltid tagit avstånd från män som är svin mot kvinnor och mobbare och såna så har såna män ju alltid varit Kings bad guys, har väl med sig från uppväxten då jag tror farsan var mindre trevlig.

Sen att hans huvudpersoner är mer eller mindre moraliskt felfria även fast de kanske är av typen "råbarkad sanningssägare som tar sig en sup" är ju heller inget nytt.

Stämmer det verkligen att han frossar i ett glorifierande av svarta karaktärer? Det måste kommit i hans nyare böcker då, för den del av författarskapet jag läst mest av är svarta mest bifigurer och sällan i fokus av berättelsen. Förutom då Green Mile. Fast där är det väl snarare alla runtom "den magiska negern" som är huvudpersonerna.

Har dock bara läst en halv Holly-bok. Hon är väl inte svart i romanerna, eller har jag fel?
Tyckte Holly karaktären var platt och rekorderlig, så vilket fall är jag inte intresserad av att läsa fler av hans "deckare"
Senast redigerad av st33r 2026-09-28 kl. 19:51.
Citera
2026-09-28, 19:53
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Ja sorry. Blandade ihop. Men oron kvarstår.
Har inte problem med wokeism, men blir svårt uttråkad av deckare.

Förstår dig. Jag började läsa Mr. Mercedes, men jag föll inte för intrigen.

Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Om man med woke menar att han alltid tagit avstånd från män som är svin mot kvinnor och mobbare och såna så har såna män ju alltid varit Kings bad guys, har väl med sig från uppväxten då jag tror farsan var mindre trevlig.

Sen att hans huvudpersoner är mer eller mindre moraliskt felfria även fast de kanske är av typen "råbarkad sanningssägare som tar sig en sup" är ju heller inget nytt.

Stämmer det verkligen att han frossar i ett glorifierande av svarta karaktärer? Det måste kommit i hans nyare böcker då, för den del av författarskapet jag läst mest av är svarta mest bifigurer och sällan i fokus av berättelsen. Förutom då Green Mile. Fast där är det väl snarare alla runtom "den magiska negern" som är huvudpersonerna.

Har dock bara läst en halv Holly-bok. Hon är väl inte svart i romanerna, eller har jag fel?
Tyckte Holly karaktären var platt och rekorderlig, så vilket fall är jag inte intresserad av att läsa fler av hans "deckare"

Att vara emot mäns våld mot kvinnor är inte att vara woke.

Holly är vit i böckerna (vad jag vet), och spelas av en vit kvinna i tv-serien Mr. Mercedes (2017), men i filmatiseringen av romanen The Outsider från 2020 spelas hon av Cynthia Erivo, som är svart. Varför, kan man undra.
Citera
2026-09-28, 20:13
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Köplust (underskattad)
Outsidern
Dr.Sleep
Dessa gillar jag.

Desperation har jag aldrig läst klart av någon anledning, jag fastar inte riktigt trots att jag tycker att den börjar bra.

Är den värd att läsa klart, någon?
Citera
2026-09-28, 20:38
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Köplust (underskattad)
Outsidern
Dr.Sleep
Dessa gillar jag.

Desperation har jag aldrig läst klart av någon anledning, jag fastar inte riktigt trots att jag tycker att den börjar bra.

Är den värd att läsa klart, någon?

Ja, det tycker jag. Nu var det i och för sig trettio år sedan jag läste den, men jag minns att jag tyckte den var grym. Tvillingboken The Regulators är även den läsvärd.
Citera
2026-09-28, 20:42
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ja, det tycker jag. Nu var det i och för sig trettio år sedan jag läste den, men jag minns att jag tyckte den var grym. Tvillingboken The Regulators är även den läsvärd.

Ok. Tack, då ska jag verkligen göra ett försök och tack för det andra tipset 🙏
Citera
2026-09-28, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r

Jag har läst Holly, Mr Mercedes-triologin, Outsidern samt en novell med Holly som förekommer i Blod Säljer (If it bleeds). Har ännu inte läst Never Flinch. Hon är vit.

EDIT: såg att nån redan hade svarat på detta nu i efterhand. Men jag tycker ändå att det framkommer tydligt i böckerna.
Citera
2026-09-28, 21:36
Medlem
LibraryCops avatar
Citat:
Du menar väl uppföljaren till Talismanen/Svarta huset som han skrev tillsammans med Peter Straub?

Vad gäller hans nyväckta wokeiver är det väl främst böckerna han publicerat efter 2015, så det är ju inte som att de äldre böckerna blir sämre för det.
Ja, det var väl runt 2015-2016 som den värsta wokeismen och anti-Trumpismen tog fart, och King hängav sig helhjärtat åt det. Men på senare år har han tonat ner det där. I senaste Holly-romanen "Rygga inte undan" fick jag intrycket att King ironiserade över och förlöjligade Hollys hypokondri och vaccineringshets.

Jag hoppas att Talismanen del 3 blir bättre än Holly-böckerna. Vi behöver en återgång till episk skräck och fantasy.
Citera
2026-09-28, 22:03
Medlem
När det gäller Kings böcker, så har jag läst det mesta. Har ägt flertal böcker också.

Bestämde mig för att läsa igenom böcker som jag äger, men som jag inte har läst på åratal. Stark, Knackarna, Rasande Rose, några novellsamlingar etc.

Har blandade åsikter om dem. Rasande Rose var tex en av de första böckerna som jag läste. Jag gillade den då, men inte nu längre.

Blev lite jobbigt och sentimentalt när jag bestämde mig för att rensa bland böckerna efteråt, och skänka bort till loppisar. Men andra kommer säkert få större glädje av dem.

Nu är det bara fåtal böcker kvar att läsa, har blend annat Joyland och Never Flinch kvar att läsa. När jag började läsa Kings böcker för länge sen så hade jag verkligen i åtanke att läsa i stort sett allt. Men det blev så ändå på något vis.
Citera
2026-09-28, 22:45
Medlem
Nattbussen4s avatar
1963-boken med Kennedymordet och att förhindra det - är den bästa King-boken jag har läst.

Tillsammans med Lida.

Jag har läst många fler, men ingen annan som fastnat som dessa två ovannämnda.

Hans senaste böcker har varit riktigt skit, och väldigt PK.

Jag hatar karaktärerna Holly, Izzy, Jerome och Barbara. Olidliga, platta och tråkiga.

Jag har Billy Summers-boken också i min hylla, oläst. Har någon här läst den och kan säga om den är läsvärd eller ej.
Citera
2026-09-28, 22:49
Medlem
Nattbussen4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibraryCop
Ja, det var väl runt 2015-2016 som den värsta wokeismen och anti-Trumpismen tog fart, och King hängav sig helhjärtat åt det. Men på senare år har han tonat ner det där. I senaste Holly-romanen "Rygga inte undan" fick jag intrycket att King ironiserade över och förlöjligade Hollys hypokondri och vaccineringshets.

Jag hoppas att Talismanen del 3 blir bättre än Holly-böckerna. Vi behöver en återgång till episk skräck och fantasy.

Jag är i slutet på den nu. Jag vill också tro att han ironiserar över det, men jag tror faktiskt inte det, ändå.
Citera
2026-09-28, 23:08
Medlem
LibraryCops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattbussen4
Jag har Billy Summers-boken också i min hylla, oläst. Har någon här läst den och kan säga om den är läsvärd eller ej.
Jag gillade den boken. Den handlar om en yrkesmördare som ska göra ett sista jobb och sedan lägga av. Väldigt bra uppbyggd spänning runt själva attentatet och flykten, sedan övergår det till någon sorts dramatisk kärlekshistoria som jag inte minns så mycket av men som innehöll en kul koppling till Overlook Hotel från The Shining. Billy Summers är en betydligt intressantare karaktär än Holly och hennes gäng!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in