Citat:
Ursprungligen postat av
Bimbodeluxe
Ja sorry. Blandade ihop. Men oron kvarstår.
Har inte problem med wokeism, men blir svårt uttråkad av deckare.
Förstår dig. Jag började läsa Mr. Mercedes, men jag föll inte för intrigen.
Citat:
Ursprungligen postat av
st33r
Om man med woke menar att han alltid tagit avstånd från män som är svin mot kvinnor och mobbare och såna så har såna män ju alltid varit Kings bad guys, har väl med sig från uppväxten då jag tror farsan var mindre trevlig.
Sen att hans huvudpersoner är mer eller mindre moraliskt felfria även fast de kanske är av typen "råbarkad sanningssägare som tar sig en sup" är ju heller inget nytt.
Stämmer det verkligen att han frossar i ett glorifierande av svarta karaktärer? Det måste kommit i hans nyare böcker då, för den del av författarskapet jag läst mest av är svarta mest bifigurer och sällan i fokus av berättelsen. Förutom då Green Mile. Fast där är det väl snarare alla runtom "den magiska negern" som är huvudpersonerna.
Har dock bara läst en halv Holly-bok. Hon är väl inte svart i romanerna, eller har jag fel?
Tyckte Holly karaktären var platt och rekorderlig, så vilket fall är jag inte intresserad av att läsa fler av hans "deckare"
Att vara emot mäns våld mot kvinnor är inte att vara woke.
Holly är vit i böckerna (vad jag vet), och spelas av en vit kvinna i tv-serien
Mr. Mercedes (2017), men i filmatiseringen av romanen
The Outsider från 2020 spelas hon av Cynthia Erivo, som är svart. Varför, kan man undra.