Citat:
Ursprungligen postat av
Litteraturens
Både denna och Lida gjorde mig i bokform besviken. Själv gillar jag Kings mer "pratiga" böcker.
Köplust däremot är enligt mig en bedrövlig film och helt ok roman, så i det fallet går det åt andra hållet.
Pestens tid sägs det ska vara bra som bok, men det är så mycket olika tyckanden.
Minns du varför den gjorde dig besviken? Själv tycker jag han fokuserade väldigt mycket på delar som inte var så spännande som tex ett låååångt kapitel om att beskriva när huvudpersonen skulle besöka kyrkogården där hans son var begravd och hur han grävde upp och transporterade bort kroppen. Det var så tråkigt. Sen handlade bara de sista 30 sidorna i boken om det som jag ville läsa om: Att sonen skulle komma tillbaka från de döda.

Sen hade boken några delar där King briljerade genom att beskriva hur föräldrarna och barnen kommunicerade och då plötsligt så glömde jag att jag läste en bok. Men de delarna var få.
Lida tycker jag var en fröjd att läsa. En av Kings bästa. Sen läste jag inte själva novellen som faktiskt var publicerad i boken. Förstod inte om det hade någon poäng att lägga med delar från den
Pestens tid tyckte jag var ett underverk till bok när jag var 15, men nu när jag läste om den 25 år senare så tyckte jag den var sådär bara. Men jag hade ju redan läst den så kanske därför.
Köplust har jag läst 3 gånger. Det var min favorit när jag var yngre. Jag såg filmen i år för första gången och den var jättedålig. Den finns dock i en 3 timmars version också. Jag har för mig det fanns två versioner. Bägge är dåliga dock men det är skillnad om ena versionen är dubbelt så lång.
I boken så är alla fredliga och vänliga mot varandra till en början och det byggs långsamt upp av olika saker som sker. Men det lyckades de inte bygga upp i filmen utan där blir det mord som hämd direkt vilket var väldigt tråkigt för det förstörde hela trovärdigheten och den där känslan som långsamt byggdes upp i boken. Nä, den filmen var riktigt dålig faktiskt. Den missade hela poängen med boken.
Boken läste jag var bland annat kritik mot konsumentsamhället. Att man ska bli gladare av att äga saker. Jag har för mig det iaf.