2026-09-28, 19:15
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det finns även brand dammar / brunnar på vissa platser på landet. Vet inte om de underhålls längre, men har sett skyltar på Gotland t.ex.
Vilket kompletteras av mobila pumpar, så brandkåren kan pumpa upp vatten lite överallt.

De där luckorna i gatan plockas bort och sedan monteras en tillfällig brandpost på platsen. En vanlig standardbrandbil, med runt 3000 liter vatten, ska räcka för en vanlig lägenhetsbrand enligt uppgift från en brandman vid förevisning av utrustning.
Brinner det ute i skog så kan man behöva dra rejält lång slang från vattendrag/brandbil.
Citera
2026-09-28, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Det finns brandbilar med egen vattentank och så kan de använda vattenposterna om det behövs.
De som rycker ut till bränder har både pump och vattentank. Tanken brukar ha tillräckligt med vatten för 15-30 minuter så att några snabbt kan börja släckningsarbetet, medan resten drar slang och fixar anslutning till brandposten för mer permanent flöde.
Citera
2026-09-28, 20:04
Medlem
Jan-As avatar
Finns brandposter i gatan i mitt villaområde.
Kanske var 100e meter.
En användes typ 2017 när en bil fattat eld och spridit det vidare till huset.
Citera
2026-09-28, 20:04
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.B
Frågan slog mig igår när jag såg en dokumentär som utspelades i amerika.

https://imgur.com/a/d0mHcPJ

De har brandposter på mer eller mindre varenda gata, och så fort det brinner nånstans så kommer brandbilen körande och en brandman springer ut och skruvar på en slang på brandposten. Sen sprutar de vatten på branden.

De har alltså aldrig med sig vatten? Eller är det olika i från delstat till delstat? Hur gör vi här i sverige. Mig veterligen har vi inga brandposter i det här landet?
Ja, men de ligger under plattor så de sticker aldrig upp. Hade en verksamhet där jag var tvungen att skruva på ett "poströr" och en slang ett par gånger par år. Ser ut att fungera ungefär på samma sätt som i USA för övrigt.
Citera
2026-09-28, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Fördelen i USA är väl att de är väl synliga och förbjudet att parkera vid. Här i sverige kan de mycket väl vara vid sidan av vägen men där det kan stå en bil precis bredvid eller kanske också på.
De brukar vara på sidan av vägen, gångbanor, trottoarkanten å andra ställen där ingen felparkerar av misstag, annars är det samma här, förbjudet att parkera över en brandpost. Sen går kranen uppåt till skillnad från USA där kranen pekar rakt ut mot vägen, så när någon felparkerar i USA måste de dra slangen genom den felparkerade bilen, för om slangen böjs påverkar det flödet. Det går med vissa biltyper, men en stor pickup med lyft kit kan faktiskt vara i vägen på riktigt.

Svenska brandmän brukar väl också åka i grupper om 11, så skulle en bil stå felparkerad här kan de nog enkelt vända den upp och ner genom att knuffa från sidan för hand. Kanske finns det förbipasserande som kan hjälpa till med det också om det är en stor och tung bil.
Citera
2026-09-28, 20:34
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Du kommer se skyltarna överallt nu bara för att du blivit medveten om dem.
Skyltarna är mestadels bortplockade idag. Enbart de som sitter på privata fastigheter är kvar.

GPS är vad man använder idag för att lokalisera vattenhålen.
Citera
2026-09-28, 20:56
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Skyltarna är mestadels bortplockade idag. Enbart de som sitter på privata fastigheter är kvar.

GPS är vad man använder idag för att lokalisera vattenhålen.

Nu när du säger det; ser dem sällan i Sthlm innerstad men oftare i villaområden, industriområden eller på mindre orter.
Citera
2026-09-28, 21:49
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.B
Konstigt att man liksom aldrig har tänkt på det här. Brandkåren måste ju få vattnet nånstans ifrån. Antar att man är film-skadad.

Vad menar du med "filmskadad"? Att filmer från USA gör att du aldrig tänkt på hur det funkar i Sverige?

Men visst är det kul att lära sig saker. Många går runt i livet och tänker inte på annat än dagens middagsmat och gardinuppsättningar...
Citera
2026-09-28, 21:51
Medlem
S.O.Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vad menar du med "filmskadad"? Att filmer från USA gör att du aldrig tänkt på hur det funkar i Sverige?

Men visst är det kul att lära sig saker. Många går runt i livet och tänker inte på annat än dagens middagsmat och gardinuppsättningar...
Jag menar att i alla filmer man ser så finns det tjusiga röda eller gula brandposter som står ståtliga vid trottoarerna. Men det gör det ju inte i sverige.

Mm. Jag gillar också att lära mig nya saker. Har du haft en dålig dag?
Citera
2026-09-28, 22:19
Medlem
Anledningen till att vi inte har stående brandposter överallt i Sverige är att det är svårt att frostsäkra dem. I USA förekommer de vad jag vet mest i sydligare delstater där sträng kyla är sällsynt.

Förutom den redan nämnda typen under en fyrkantig gjutjärnslucka i vägbanan eller trottaren, den är vanlig i städer och på andra tättbebyggda ställen, så finns det också brandposter som placeras några meter på sidan om vägen t ex i ett dike eller slänt. De brukar ha en röd "huv" av trä, lite lätt konisk/pyramidformad, ca 50 x 50 x 50 cm. Kan säkert se olika ut på olika håll, det är ju de kommunala vattenverken som sätter upp brandposterna och det finns säkert många idéer om hur det ska göras.
Citera
2026-09-28, 23:19
Medlem
Nära mig finns en färskvatten vattenpost.
Aldrig provat använda den då vattnet också går till parkkompaniet, heter det så?
Citera
2026-09-28, 23:34
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Anledningen till att vi inte har stående brandposter överallt i Sverige är att det är svårt att frostsäkra dem. I USA förekommer de vad jag vet mest i sydligare delstater där sträng kyla är sällsynt.

Förutom den redan nämnda typen under en fyrkantig gjutjärnslucka i vägbanan eller trottaren, den är vanlig i städer och på andra tättbebyggda ställen, så finns det också brandposter som placeras några meter på sidan om vägen t ex i ett dike eller slänt. De brukar ha en röd "huv" av trä, lite lätt konisk/pyramidformad, ca 50 x 50 x 50 cm. Kan säkert se olika ut på olika håll, det är ju de kommunala vattenverken som sätter upp brandposterna och det finns säkert många idéer om hur det ska göras.

Kan du beskriva detta lite mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in