2026-09-28, 18:17
Medlem
S.O.Bs avatar
Frågan slog mig igår när jag såg en dokumentär som utspelades i amerika.

https://imgur.com/a/d0mHcPJ

De har brandposter på mer eller mindre varenda gata, och så fort det brinner nånstans så kommer brandbilen körande och en brandman springer ut och skruvar på en slang på brandposten. Sen sprutar de vatten på branden.

De har alltså aldrig med sig vatten? Eller är det olika i från delstat till delstat? Hur gör vi här i sverige. Mig veterligen har vi inga brandposter i det här landet?
Citera
2026-09-28, 18:19
Medlem
Noetlovskijs avatar
Klart vi har. Massor, men de finns oftast under luckor i marken.

Om du ser en sådan här skylt anger den avståndet och riktning till närmaste vatten/brandpost:

https://thumb.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ca/Brandpost_skylt.jpg/250px-Brandpost_skylt.jpg?utm_source=sv.wikipedia.org&ut m_campaign=parser&utm_content=thumbnail

Det finns brandbilar med egen vattentank och så kan de använda vattenposterna om det behövs.

Forumval "Bilar", OK?
Citera
2026-09-28, 18:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Fördelen i USA är väl att de är väl synliga och förbjudet att parkera vid. Här i sverige kan de mycket väl vara vid sidan av vägen men där det kan stå en bil precis bredvid eller kanske också på.
Citera
2026-09-28, 18:33
Medlem
De finns under luckor i marken.
Citera
2026-09-28, 18:36
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Fördelen i USA är väl att de är väl synliga och förbjudet att parkera vid. Här i sverige kan de mycket väl vara vid sidan av vägen men där det kan stå en bil precis bredvid eller kanske också på.

Det är mindre risk att dom fryser här dock och sparar stålar men måste grävas fram under snö/is

Brandposterna i Usa har inte samma gula färg , dom är färgkodade för max flöde och var det kommer ifrån
Citera
2026-09-28, 18:37
Moderator
Bilar --> Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur
/Moderator
Citera
2026-09-28, 18:47
Medlem
S.O.Bs avatar
Tack för svaren.

Idag lärde jag mig något nytt.
Citera
2026-09-28, 18:50
Medlem
S.O.Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Klart vi har. Massor, men de finns oftast under luckor i marken.

Om du ser en sådan här skylt anger den avståndet och riktning till närmaste vatten/brandpost:

https://thumb.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ca/Brandpost_skylt.jpg/250px-Brandpost_skylt.jpg?utm_source=sv.wikipedia.org&ut m_campaign=parser&utm_content=thumbnail

Det finns brandbilar med egen vattentank och så kan de använda vattenposterna om det behövs.

Forumval "Bilar", OK?
Formumvalet kanske kan diskuteras. Medger det.

Men tack för infon. Konstigt att man liksom aldrig har tänkt på det här. Brandkåren måste ju få vattnet nånstans ifrån. Antar att man är film-skadad.
Citera
2026-09-28, 18:53
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.B
Formumvalet kanske kan diskuteras. Medger det.

Men tack för infon. Konstigt att man liksom aldrig har tänkt på det här. Brandkåren måste ju få vattnet nånstans ifrån. Antar att man är film-skadad.

Du kommer se skyltarna överallt nu bara för att du blivit medveten om dem.
Citera
2026-09-28, 18:58
Medlem
S.O.Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Du kommer se skyltarna överallt nu bara för att du blivit medveten om dem.
Såg direkt ett gäng såna där röda små rektangelformade framför mig. Såna har jag sett sedan jag var barn.

Antar att man bara aldrig fattat vad de betytt. Vilket visserligen inte är så konstigt.
Citera
2026-09-28, 19:02
Medlem
bithaxs avatar
Det finns även brand dammar / brunnar på vissa platser på landet. Vet inte om de underhålls längre, men har sett skyltar på Gotland t.ex.
Citera
2026-09-28, 19:09
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Bilar --> Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur
/Moderator

Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det finns även brand dammar / brunnar på vissa platser på landet. Vet inte om de underhålls längre, men har sett skyltar på Gotland t.ex.

Dom röda skyltarna anger ofta post men branddammar finns kvar.Dock måste vattnet sugar upp med pump eller vattenenhet från dammar.

Lokalt finns ofta blåkäppsmetoden , en blå snökäpp är en dräneringsbrunn som det går att suga vatten ifrån med vattenenhet/pump men det är ingen standard om dom innehåller vatten utan lokal standard.Dom kan likaväl vara en tom dräneringabrunn
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in