2026-09-28, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryktas att hon invandrar-sosse-kvinnan som drev tvångsblandningen stannade hemma i Köpenhamn där hon bor.
Det var Ali och Karlsbro (L) som saknades kvar i EU?
Citera
2026-09-28, 20:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Alla dessa problem vi ser nu härrör egentligen från januariavtalet och förnedringsklausulen mot V. Hade S bara haft ett separat avtal då med V eller åtminstone avstått förnedringsklausulen hade de inte haft de problem de har nu. Stackars Magda får skörda frukterna av Löfvens misstag.

C krävde att V skulle förnedras offentligt. En draksådd från Cs sida.
Citera
2026-09-28, 21:30
Medlem
Citat:

Jag tror faktiskt det var L som krävde det, ironiskt nog. Men C var säkert med och drev på. Verkligen en draksådd.
Citera
2026-09-28, 21:35
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:

Frågan är om V är ett parti som öht kan förnedras. Det är som att kasta skit på någon som redan ligger i latrinen insmord i avföring. Det gör ingen skillnad.
Citera
2026-09-28, 21:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jag tror faktiskt det var L som krävde det, ironiskt nog. Men C var säkert med och drev på. Verkligen en draksådd.

Jaha, ja L har gjort mycket konstigt, t.ex. var det L som krävde plastpåseskatt! Inte MP!
Citera
2026-09-28, 21:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomernasKung
Frågan är om V är ett parti som öht kan förnedras. Det är som att kasta skit på någon som redan ligger i latrinen insmord i avföring. Det gör ingen skillnad.

Så ser de nog inte på det själva. Grisen vältrar sig i lera och bajs men tycker inte det är förnedrande. Om någon kommer och sparkar den så blir grisen däremot arg och farlig!
Citera
2026-09-28, 21:40
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
L och C hade ingen annanstans att gå eftersom de inte ville ha med SD att göra. S förhandlade extremt dåligt.

S förhandlade medvetet dåligt för att ta de till runda 3, dvs mjuka upp så att de kan gå med på mer.
Citera
2026-09-28, 21:40
Medlem
Citat:
Jaha, ja L har gjort mycket konstigt, t.ex. var det L som krävde plastpåseskatt! Inte MP!

Haha, jaså det visste jag inte. L med Mohamsson har åtminstonde landat i något som skulle funka, oavsett vad man tycker om det.
Citera
2026-09-28, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
S förhandlade medvetet dåligt för att ta de till runda 3, dvs mjuka upp så att de kan gå med på mer.

Vad menar du? Hade de räknat med en längre process?
Citera
2026-09-28, 21:49
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
För egen del tycker jag Maggans framträdande kanske inte var en total katastrof men det var inte bra. Faktiskt pinsam om man ska sammanfatta det. Att du tycker hon var bra är inte så konsitgt. Hon hade kunnat dyka upp i bikini med en paraplydrink i högsta hugg, skråla "Ops, I did it again", lägga av en brakare och stupfull ramla över podiet och du hade ändå tyckt att hon var tydlig och bra.

Om vi skiljer på själva framträdandet och sakinnehållet så var framträdandet det bästa men det var inte heller bra. Hon var heligt förbannat och det syntes tydligt. Det är enkelt att förstå att hon var förbannad. Det hade jag också varit om jag hade varit henne men man framstår inte som statsministeraktig genom att visa sin ilska. En aning förvånad blev jag också över hennes sätt att ibland staka sig.

Sakinnehållet var närmast obegripligt och hennes svar på första frågan som ställdes var rena goddag-yxskaft. Hon försökte dels koppla ihop talmansvalet med regeringsbildningen och dels skylla på V för att de valt att rösta på Norlén så att de inte kunde bilda regering. Logiken haltar. I bästa fall och det var flera journalister som försökte få svar på denna uppenbara tankevurpa. Det sämsta är hennes fundamentala självmål (tillsammans med Lena Hallengren). Genom att dels koppla ihop talmansvalet med regeringsbildningen och dels anklaga V för att ge M makt och inflytande över regeringsbildandet i o m sin röst på moderaten Norlén så erkänner man både att man inte verkar fatta att talmansämbetet är ett neutralt och opartipolitiskt ämbete och att man ser talmansämbetet som en möjlighet att kunna påverka processen. Man ger alltså V helt rätt när de menade på att de saknade förtroende för att det går att lita på S.

Slutligen var hennes prat om brytande mot praxis rent pinsamt att höra för som jag redan påpekat här så var det ingen mindre än hon själv som bröt mot just denna praxis och det för 4 år sedan. Då använde hon själv i princip samma argument som V använde i år och det var också Norlén man la sin röst på. Här pratar vi inte om att kasta glas i stenhus utan här tog Maggan fram den finaste kristallen som hon slängde hej vilt omkring sig.

Detta var utan tvivel ett riktigt pinsamt framträdande av en person som aspirerar på att bli Sveriges statsminister.

Jag håller bara inte med. Och jag gillar framförallt att hon gjorde det jag skulle ha gjort. V visade vad de går för, och den enda logiska slutsatsen är att det inte finns ett regeringsunderlag som kan fås att fungera. Istället för att hålla på och gnida ad infinitum är det bättre att lämna stafettpinnen tillbaka till talmannen och ifall ingen möjlig regering uppenbarar sig lämna över ordet till de svenska väljarna igen. Helt korrekt och rakryggat agerat, med andra ord.

S är inlåsta bakom V:s röda linje, bakom C:s röda linje och bakom M:s, KD:s och L:s röda linjer. SD har däremot sagt att de är villiga att samarbeta med alla som är villiga att samarbeta med dem, men samtidigt att de röstar mot varje sådan regering där de inte själva ingår.

I praktiken finns det inte alltså ingen möjlighet till en S-ledd regering, och det är inte sossarnas sak att avlägsna andra partiers röda linjer, det är nog partiernas egen sak. Och det har inget parti ännu gjort.
Citera
2026-09-28, 21:50
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Vad menar du? Hade de räknat med en längre process?

Japp, de har två gnälliga partier att ha att göra med och har "röda linker". Det är bättre att göra de mera desperata.
Citera
2026-09-28, 22:10
Medlem
DrLECTERs avatar
NU ÄR DET NOG!

NÅGON DJÄVLA ORDNING MÅSTE DET VARA!

Jag röstade INTE vid detta val då jag fann ingen som gjort sig förtjänt av min röst.
Så nu ska jag vara tyst de närmaste fyra åren genom att vara soffliggare.

Det gör mig inget för detta gyckelspel som politikerna visar upp förtjänar verkligen inga röster.
MAGDA en programerad gråsosse som borde varit ute ur politiken för länge sedan.

Och likadant alla kärringar med V i förgrunden.
Rensa för fan ut och tvätta byken och väx upp.

Och högersidan ska även få sig en känga.
Speciellt fd finansminister Svantesson som är så trött på att höra hennes eviga tjat om sparande.
Vill man göra något måste man satsa för att i förlängningen få resultat.
Det är ju så man tror att hon bölar på dass för att hon måste lämna i från sig.
En typisk gammelmoderat som vi verkligen inte behöver.

Det sitter 349 personer på sina rövhål i detta lands riksdag och de ska banne mig sitta där för Sveriges bästa och inte sitt eget bästa.
Det kan alla kräva som röstade i senaste valet.
Jag röstade inte för jag ansåg att ingen var värd min röst.
Och nu har jag fått beviset genom att titta på politikernas loppcirkus.

En jäkla tur att Sveriges historia inte består av att folket burit ut de som sitter i riksdagen och bundit dem vid skampålen. Svensken tuggar fradga vid TVn men det stannar där eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in