Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Jag kom hem nu och kommer kunna följa landningen.
Färden verkar ha blivit framgångsrik. Dock inte helt bra att vissa motorer lägger av och man tvingas kompensera.
SpaceX har lite att jobba med och vi ser också fram mot flight 15 inom en månad.
xxxx) "När vi har feststämning på månbasen korkar vi upp SKUMPAN-----men vi sköter oss, ingen har rätt att klappa negressen på RUMPAN"......

.......
Återigen var det en av motorerna E4–E13 i boosterns inre ring som felade och stängdes ned, denna gång 1:16 in i flygningen. Vid boostback-misslyckades dessutom ytterligare en motor i samma grupp med att återstarta. Att problemen återkommande tycks beröra någon av de tio motorerna E4–E13 i boosterns inre ring är i mina ögon särskilt intressant. Om det faktiskt finns ett sådant återkommande mönster borde det rimligen ge SpaceX en ganska tydlig ledtråd om var man ska leta efter grundorsaken. Men man verkar inte hittat den.
På Starship tände samtliga tre Raptor Vacuum och tre Raptor 3 vid hot staging omkring 2:26 och fortsatte därefter fram till motoravstängningen cirka 7:17 in i flygningen.
Jag menar att det här problemet måste man förr eller senare få ordentlig kontroll över. Redundansen gör att en enskild motor kan fallera utan att uppdraget går förlorat, men om samma typ av fel återkommer finns alltid risken att man vid någon framtida flygning får flera samtidiga fel eller ett fel med allvarligare följdverkningar. Det lär sluta med en rejäl olycka och att man i värsta fall förlorar ett torn och får flygförbud ett par månader.