2026-09-28, 18:07
Medlem
trickydicks avatar
Landade lätt på sniskan, inte lika snyggt och mjukt som Flight 13. Välte i ett stort eldklot, men såg senare flytandes så det går nog att bärga den.
Citera
2026-09-28, 18:19
Medlem
Efter vad jag tyckte såg ut som en kontrollerad landning i havet av Ship 41 får vi nu invänta mer data och uppföljning från SpaceX.

Kraften i nedslaget när skeppet tippar över och träffar havsytan gjorde tyvärr att det, precis som vid flera tidigare kontrollerade splashdowns, slutade med att skeppet exploderade. Att det inte exploderade förra gången verkar snarare ha varit ett undantag än det normala utfallet.

Med andra ord är det nog inte rimligt att räkna med att Ship 41 är intakt efter landningen. Det viktiga blir i stället att invänta SpaceX data för att se hur systemen och själva skeppet klarade den sista delen av flygningen.

Förhoppningsvis får vi framöver se en lyckad tower catch – av både boostern och skeppet.
Citera
2026-09-28, 18:35
Medlem
raskenss avatar
Nån som vet hur stor lasten var denna gång antal starlink satelliter?
Citera
2026-09-28, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

Någon youtuber nämnde 26 Starlink satelliter men jag har inte kontrollerat denna uppgift. Borde framgå tydligare i flight profile på SpaceX:s hemsida.

Beträffande Starship så såg det ut som en OK landning men vi får återkomma när vi vet mer.
Citera
2026-09-28, 18:47
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

26 st av StarLink V.3 Dom skall ha ca 20x högre bandbredd än V.2
Citera
2026-09-28, 18:56
Medlem
Citat:

hela 26 friska satelliter
Citera
2026-09-28, 18:58
Medlem
Landing burn med 3 st motorer, enligt plan.

Sedan gick man ned med 2 motorer, jag tror det var planerat, men är inte säkert. Det såg bra ut när skeppet gick mycket långsamt i vattnet.

Sedan förstår jag inte riktigt varför det exploderar, men hur som helst, skeppet flyter och kan bärgas. Det som imponerar är hur väl man lyckades följa skeppet under landningen.

Bra jobbat!
Citera
2026-09-28, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Sedan förstår jag inte riktigt varför det exploderar

Det är riktigt enkelt. Den är inte är konstruerat för att landa genom att slå i havet.
Starship har många system och strukturer som är känsliga för den extrema belastningen vid en vattenlandning.

vid landning så ska det vara såhär tror jag :
Landing burn: 3 Raptor
När skeppet bromsas: 2 alternativ 1 motor
Senast redigerad av nwo123 2026-09-28 kl. 19:57.
Citera
2026-09-28, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nwo123
Det är riktigt enkelt. Den är inte är konstruerat för att landa genom att slå i havet.
Starship har många system och strukturer som är känsliga för den extrema belastningen vid en vattenlandning.

vid landning så ska det vara såhär tror jag :
🔥 Landing burn: 3 Raptor
⬇️ När skeppet bromsas: 2 Raptor
⬇️ Precis före splashdown: 1 Raptor

Jag tror att du har helt rätt i detta. Det verkar som om kommentatorerna i SpaceX:s stream nämnde just det här.
Citera
2026-09-28, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag kom hem nu och kommer kunna följa landningen.

Färden verkar ha blivit framgångsrik. Dock inte helt bra att vissa motorer lägger av och man tvingas kompensera.

SpaceX har lite att jobba med och vi ser också fram mot flight 15 inom en månad.

xxxx) "När vi har feststämning på månbasen korkar vi upp SKUMPAN-----men vi sköter oss, ingen har rätt att klappa negressen på RUMPAN"...... .......
Återigen var det en av motorerna E4–E13 i boosterns inre ring som felade och stängdes ned, denna gång 1:16 in i flygningen. Vid boostback-misslyckades dessutom ytterligare en motor i samma grupp med att återstarta. Att problemen återkommande tycks beröra någon av de tio motorerna E4–E13 i boosterns inre ring är i mina ögon särskilt intressant. Om det faktiskt finns ett sådant återkommande mönster borde det rimligen ge SpaceX en ganska tydlig ledtråd om var man ska leta efter grundorsaken. Men man verkar inte hittat den.

På Starship tände samtliga tre Raptor Vacuum och tre Raptor 3 vid hot staging omkring 2:26 och fortsatte därefter fram till motoravstängningen cirka 7:17 in i flygningen.

Jag menar att det här problemet måste man förr eller senare få ordentlig kontroll över. Redundansen gör att en enskild motor kan fallera utan att uppdraget går förlorat, men om samma typ av fel återkommer finns alltid risken att man vid någon framtida flygning får flera samtidiga fel eller ett fel med allvarligare följdverkningar. Det lär sluta med en rejäl olycka och att man i värsta fall förlorar ett torn och får flygförbud ett par månader.
Citera
2026-09-28, 20:26
Medlem
trickydicks avatar
Landningen i repris från Scott Manley

https://x.com/djsnm/status/2104601592154722522
Citera
2026-09-28, 21:15
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Hur många varv runt jorden snurrade skeppet?

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
After approximately two hours in orbit, the mission profile was shortened to have an early splashdown.

Hmm, skeppet kom inte längre. Ett litet steg framåt, dock inte det kliv som krävs med tanke på vad Musk har utlovat. Hans trial and error metodik har fallerat mot utfästelserna, det går säkert att fixa alla "småproblem" med en längre tidshorisont.

Jag som för en gång skull trodde att SpaceX skulle leverera fullt ut.

Betyg: två ståfräs av fem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in