2026-09-27, 00:53
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Exakt. Och om nu Tidö vunnit kriget mot gängen varför är det exakt lika lätt att köpa knark nu som det var för fem år sen?
De har fått ner dödsskjutningarna. Ser bra ut politiskt. Men att stoppa droger kommer ingen svensk regering göra med den politik man nu för och har fört i decennier.

"Hårt mot hårt" stoppar inte knarket. Det enda som stoppar knarket är att legalisera det ironiskt nog. Det förtäljer historien. Om man lägger resurserna som blir över på att hjälpa folk. Detta är fakta. Det enda undantaget som bekräftar regeln är El Salvador men där är det helt extremt och många oskyldiga sitter inne för de är släkt med en kriminell eller känner en kriminell osv.
Citera
2026-09-27, 00:57
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jag har svarat på trådstarten som är,

Jag tror att de kriminella kommer att hitta andra inkomstkällor om man legaliserar droger.
Det har jag redan diskuterat, se mina tidigare inlägg i tråden. Vad för andra inkomstkällor? De kan ju fortfarande sälja knark fast lagligt och betala skatt. Vad ska de göra istället? Sno cyklar? Som en annan användare skrev är de flesta brott stävjade och svåra att utföra till skillnad mot att sälja knark. Att råna folk (för att inte nämna banker) och utpressa folk och annan grov kriminalitet är betydligt svårare än att sälja knark.

Såg din edit nu. Allt det du skriver är brott som är svårare att begå numera.
Citera
2026-09-27, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Det har jag redan diskuterat, se mina tidigare inlägg i tråden. Vad för andra inkomstkällor? De kan ju fortfarande sälja knark fast lagligt och betala skatt.
Tror du på fullaste allvar att man kan sälja knark legalt med samma vinst som man har som om man säljer det illegalt?

Citat:
Vad ska de göra istället? Sno cyklar? Som en annan användare skrev är de flesta brott stävjade och svåra att utföra till skillnad mot att sälja knark. Att råna folk (för att inte nämna banker) och utpressa folk och annan grov kriminalitet är betydligt svårare än att sälja knark.
Och varför ägnar sig då gängen åt utpressning, äldreberägerier med mera om det är så kasst?

Självklart kommer gängen ändra sina måltavlor och göra annat som ger dem pengar. Hur fan kan du vara så naiv och tro att kriminaliteten skulle minska för att du ändrar reglerna?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-09-27 kl. 01:06.
Citera
2026-09-27, 01:07
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Tror du på fullaste allvar att man kan sälja knark legalt med samma vinst som man har som om man säljer det illegalt?

Och varför ägnar sig då gängen åt utpressning, äldreberägerier med mera om det är så kasst?
Det har jag inte skrivit. Jag har redan diskuterat detta tidigare i tråden och jag bad dig läsa igenom det men du svarade utan att göra detta.

Skrev jag det? Jag skrev att det är svårare än att sälja knark. Skulle vi legalisera droger kan polisen lägga ännu mer resurser på att stävja utpressning, äldrebedeägerier osv. som man redan lyckats bra med att motverka. Men att få folk att sluta sälja knark kommer aldrig någonsin lyckas med den politik som nu förs.

Det är du som är naiv och som inte kan tänka ett eller två steg längre. Jag är van vid sånt här med ointellligenta personer på flashback. Det är inget jag tror, det är något jag vet.
Senast redigerad av Tearsinrain 2026-09-27 kl. 01:09.
Citera
2026-09-27, 01:19
Medlem
Citat:
Det har jag inte skrivit. Jag har redan diskuterat detta tidigare i tråden och jag bad dig läsa igenom det men du svarade utan att göra detta.

Skrev jag det? Jag skrev att det är svårare än att sälja knark. Skulle vi legalisera droger kan polisen lägga ännu mer resurser på att stävja utpressning, äldrebedeägerier osv. som man redan lyckats bra med att motverka. Men att få folk att sluta sälja knark kommer aldrig någonsin lyckas med den politik som nu förs.

Det är du som är naiv och som inte kan tänka ett eller två steg längre. Jag är van vid sånt här med ointellligenta personer på flashback. Det är inget jag tror, det är något jag vet.
Det jag diskuterar är vad som skulle ända med de kriminella om man skulle legalisera droghandeln, att de skulle hitta andra sätt att få in pengar.

Sorry om du inte kopplar det.
Citera
2026-09-27, 01:58
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom46
Legalisera knark! stäng ute knarklangare genom göra det statligt som med öl.
I mean cmoan its fuckin genious!

Om staten legaliserar knark så har ingen som transporterar knark några mer pengar av det och hela ekonomin i det för dom blir super dålig.

Give me an oscar right now.

Folk gör ju det ändå oavsett. Varför inte gå öppet.

Gör knarklangarna motstånd ta in Armen! trodde Sverige ändå ville ge dom mer resurser.
Lets go man!

Du verkar inte förstå att narkotikan kostar sjukvården/socialtjänsten enorma summor varje år i form av vårdinsatser:

Sjukvården och socialtjänsten står för flera miljarder av dessa kostnader genom akutsjukvård, beroendevård, LVM-vård och läkemedelsbehandling

Sen har vi följdsjukdomar och kostnader för behandling av infektioner, psykiska diagnoser och skador kopplade till narkotikaanvändning.

Du känns väldigt trångsynt och rent ut sagt farlig när du ignorerar detta, om staten skulle legalisera narkotika skulle vi med stor sannolikhet få en lavinartad ökning av nya offer för narkotikan med påföljande enorma kostnader för samhället
Citera
2026-09-27, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du verkar inte förstå att narkotikan kostar sjukvården/socialtjänsten enorma summor varje år i form av vårdinsatser:

Sjukvården och socialtjänsten står för flera miljarder av dessa kostnader genom akutsjukvård, beroendevård, LVM-vård och läkemedelsbehandling

Sen har vi följdsjukdomar och kostnader för behandling av infektioner, psykiska diagnoser och skador kopplade till narkotikaanvändning.

Du känns väldigt trångsynt och rent ut sagt farlig när du ignorerar detta, om staten skulle legalisera narkotika skulle vi med stor sannolikhet få en lavinartad ökning av nya offer för narkotikan med påföljande enorma kostnader för samhället
Som med alkohol då.
Citera
2026-09-27, 05:53
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Det jag diskuterar är vad som skulle ända med de kriminella om man skulle legalisera droghandeln, att de skulle hitta andra sätt att få in pengar.

Sorry om du inte kopplar det.
Vilket jag besvarat flera gånger.

Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

Källa? All forskning och alla ställen där man avkriminaliserat eller legaliserat pekar nämligen på motsatsen. Och därutöver får vi mer pengar över som kan läggas på att hjälpa människor när polisen inte behöver jaga knarkare eller knarklangare i onödan (ja det är helt i onödan för det löser ingenting)
Senast redigerad av Tearsinrain 2026-09-27 kl. 05:56.
Citera
2026-09-27, 06:30
Medlem
Citat:
Vilket jag besvarat flera gånger.
Med bland annat det heltokiga,
Citat:
Vad för andra inkomstkällor? De kan ju fortfarande sälja knark fast lagligt och betala skatt.
Citera
2026-09-27, 07:17
Medlem
Citat:
Då kommer de hitta på annat att göra pengar på.
Varför tror du gängen sitter på marknader dom inte rör i händelse av en legalisering?
Citera
2026-09-27, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Varför tror du gängen sitter på marknader dom inte rör i händelse av en legalisering?
Va?! Det där förstod jag inte alls.

Vilka marknader? Och vadå "sitter"?
Citera
2026-09-27, 07:23
Medlem
Citat:
Va?! Det där förstod jag inte alls.

Vilka marknader? Och vadå "sitter"?
Eftersom dom går över till annat om man legaliserar så har dom alltså en marknad dom inte rör då knark är olagligt.

Dina fantasier har inte skett i länder sär man har legaliserat, så varför skulle det vara skillnad just här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in