2026-09-28, 11:20
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Man lagrar lokalt externt för att få nämnd säkerhet.

Dessutom, som du själv nämner, molnet kan bli hackat, så varför använda det i vissa scenarior men inte andra.

För att det finns många filer som hackare inte har nån nytta av, typ mina recept och tips på hårvård
Citera
2026-09-28, 11:21
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Kontrollen väljer du bort när du väljer Microsoft.

Mycket bra att säkerhetskopiera bokmanus, C-uppsatser och allt vad det är. Men om man kan kopiera filer själv behöver man inte Onedrive kan man tycka. Det gäller att ha flera kopior, helst enligt 3-2-1-principen och molnlagring kan vara en del av det, men det är inget krav. Är det både viktig och känslig information kanske det känns tryggare att inte dela informationen med Microsoft.

Och värre lär det bli för Windows-användarna.

Gamers Nexus - Microsoft’s Terrifying New Patent | LG-Style ACR for Games & Software
https://www.youtube.com/watch?v=Smwo493IAfw (28:15)

Vettigt

(Vet ej om jag vågar se på länken...... kanske längre fram, i forskningssyfte.)
Citera
2026-09-28, 11:22
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor.
Använder inga produkter som är uppkopplade till internet eller som kan koppla upp sig självmant, med smarta funktioner eller inbyggt wifi förutom laptop och smarthphone där det bara är linux och Lineage OS, utan Google installerat. Kommer aldrig att använda Windows/Microsoft om det inte är för något specifikt fall där just linux inte fungerar, exempelvis för någon väldigt udda programvara.

Klokt.
Citera
2026-09-28, 11:36
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Du har alltså Onedrive aktiverad?
Detta är lite av funktionen i Onedrive, allt du sparar i "Mina dokument", "Skrivbordet" m.m, skickas också upp till din Onedrive.

Behöver jag skriva vad åtgärden skulle kunna vara då?

Var sparas det när Onedrive i fullt då, din HDD/SSD/M.2 är förmodligen större än det utrymmet man får i OneDrive
Citera
2026-09-28, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Var sparas det när Onedrive i fullt då, din HDD/SSD/M.2 är förmodligen större än det utrymmet man får i OneDrive

Var det en fråga till mig?

Ja, det sparas troligen på din HDD/SSD/M.2, för den är förmodligen större än det utrymmet man får i OneDrive.
Citera
2026-09-28, 12:51
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Var det en fråga till mig?

Ja, det sparas troligen på din HDD/SSD/M.2, för den är förmodligen större än det utrymmet man får i OneDrive.

Så egentligen är det mest till för kunna få tillbaka ev inställningar program mm med inställningar ?
Eller just ja moderna människor sparar inte bilder längre på datorn, tar bort massa bilder de fotograferat för spara utrymme på olika drives och clouds när de blir för mycket ...
Musik ja de finns ju alltid där, låta Daniel Ek bestämma över den ev digitala musiksamling.
Sen får man ju inte spara andra bilder från nätet pga upphovsrätt..
Annat bestämmer ju modebranschen över t ex
Citera
2026-09-28, 13:06
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
För att det finns många filer som hackare inte har nån nytta av, typ mina recept och tips på hårvård

När molnlagring hackas, så hotar man med radering av allt om inte lösen betalas. Så om one drive komprometteras, så blir Ms, du, troligen av med allt lagrat. Därav lokalt externt som även andra nämnt.
Senast redigerad av 1FF 2026-09-28 kl. 13:11.
Citera
2026-09-28, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Så egentligen är det mest till för kunna få tillbaka ev inställningar program mm med inställningar ?

Inställningar sparas väl i Windows mest i registret eller i nån .ini-fil i programmets mapp, så jag skulle säga nej till det.

Det som brukar backup-as till Onedrive är "Mina Dokument"-mappar (med allt vad det innebär), skrivbordet och vad mer för mappar man själv lägger till.
En del spel (främst sådana utanför Steam), kan lagra sina inställningar här, har jag märkt.
Citera
2026-09-28, 17:07
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
När molnlagring hackas, så hotar man med radering av allt om inte lösen betalas. Så om one drive komprometteras, så blir Ms, du, troligen av med allt lagrat. Därav lokalt externt som även andra nämnt.

Jag tänker nog mer på Microsofts anställda som kan sitta och glutta på alla mina bilder...... göra AI-porr av mina barns bilder (Gud förbjude).... stjäla mina idéer och manus.... träna AI på min skit....... använda all min data för att kartlägga mig om (MOT FÖRMODAN) några stollar skulle få för sig att skapa ett globalt kontrollsamhälle genom att (med hjälp av AI, snabbt och enkelt) finkamma precis allt folk gör på sina datorer och använda den infon för att skapa ett mindre trevligt samhälle. Det finns ju något som heter hållhaksbusiness.

Även hackare kan givetvis göra vad fan de vill med min data, när de väl har den i händerna.
Citera
2026-09-28, 17:09
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tranflatek
Ja, visste det och Windows fortsatta spyware samt allmänna försämringar är orsaken till att jag kört Linux i åratal.

Klokt.
Citera
2026-09-28, 17:13
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Jag tänker nog mer på Microsofts anställda som kan sitta och glutta på alla mina bilder...... göra AI-porr av mina barns bilder (Gud förbjude).... stjäla mina idéer och manus.... träna AI på min skit....... använda all min data för att kartlägga mig om (MOT FÖRMODAN) några stollar skulle få för sig att skapa ett globalt kontrollsamhälle genom att (med hjälp av AI, snabbt och enkelt) finkamma precis allt folk gör på sina datorer och använda den infon för att skapa ett mindre trevligt samhälle. Det finns ju något som heter hållhaksbusiness.

Även hackare kan givetvis göra vad fan de vill med min data, när de väl har den i händerna.

Än större anledning att köra lokalt.
Citera
2026-09-28, 18:44
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Än större anledning att köra lokalt.

Håller helt med. Verkligen stendumt att ge bort hela sitt digitala liv så. Jag är bara för fattig och för tekniskt okunnig. Får nöja mig den datorn jag kunde plocka ut på Media Markt

Har i alla fall inte varit så dum att jag gett någon app åtkomst till hela min kamerarulle i mobilen! Det är ju där det göttiga ligger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in