2026-09-27, 22:03
Medlem
Berit85s avatar
Tjenixen!

Jag sitter här med en ny HP-laptop med Windows 11, och vill bara informera alla eventuellt ovetande om hur det går till när man sparar ett dokument.

Öppna ett word-dok och tryck Ctrl+S (/Arkiv - Spara). Då händer följande:

* Du får upp en default-låda där datorn "gissar" var du vill spara dokumentet: den här gissningen heter ofta "Skrivbordet". För oss som kan lite om informationsvetenskap så kallas detta default nudging - det betyder att någon annan försöker bestämma vad du ska göra genom att bara ge dig ett alternativ. Som om du skulle gå och rösta, och det bara hade funnits Vänsterpartiet-sedlar i båset.

* Om du väljer att spara i Skrivbord, då sparas det tyvärr INTE på datorns skrivbord utan i en digital kopia av din dator, som datorn bygger ihop själv kan man säga (datorn kopierar sina egna mappar) och lägger i det så kallade molnet - dvs ute på internet där det i värsta fall kan kommas åt av hackare.

* Om du INTE vill spara i "molnet", utan på din fysiska enhet, då blir det jävligt krångligt:

1. Tryck på den lilla texten "Fler alternativ" längst ner i rutan.

2. Här sker något mycket intressant. Du får ÅTERIGEN möjligheten att spara dokumentet på "Skrivbord" - men det står inte vilket skrivbord som menas då sökvägen inte anges!!!! Vågar du chansa? Antingen hamnar dokumentet på din enhet, eller så hamnar det på fejk-skrivbordet som ligger ute på molnet. Man vet inte (Jag väljer att inte testa, eftersom jag bara sparar dokument om jag vet var de hamnar - och allra helst ska de hamna på min enhet.)

3. Tryck ÄNNU EN GÅNG på texten "Fler alternativ..." (notera punkt punkt punkt......) som står under det som nämns i punkt nummer 2.

4. Nu får du ÄNNU EN GÅNG chansen att spara ditt dokument på "Skrivbordet" - alltså på den digitala tvillingen (du har nu blivit default-nudgad hela tre gånger, för Windows försöker tvinga dig att spara alla dina filer på den digitala tvillingen till ditt skrivbord).

5. För att inte göra den missen måste du gå i menyn till vänster, välja Skrivbord och då ändras äntligen sökvägen. Ditt dokument ligger nu på enhetens skrivbord, efter många om och men.

Visste du detta sedan tidigare? Vad tänker du?

Personligen tycker jag att detta är fulspel. Det ska vara VÄLDIGT tydligt om man sparar i ett "moln" - dvs ute på internet där det är mer eller mindre up for grabs - eller i den egna enheten.

Dessutom tycker jag inte att Windows ska pusha en till att spara alla dokument på molnet, utan man ska helt enkelt få välja själv, och det ska vara lika lätt att spara på molnet som på enheten.

Kuriosa: nu är jag absolut ingen IT-expert, men jag har läst någonstans att det finns digitala tvillingar av precis allt nuförtiden. Dvs, IT-jättarna försöker kopiera verkligenheten på något märkligt jävla sätt. Rätta mig gärna om ni tror att jag har fel! Det finns alltså digitala kopior av dig, din moster, ert hus, alla världens vindkraftverk etc etc etc i alla oändlighet. Planeten Tellus har en digital tvilling som ligger på en jävligt stor hårddisk nånstans. Och i den "digitala tvillingen" av ditt hus finns gissningsvis all info om vad ditt smarta kylskåp, ditt smarta elskåp och din smarta TV sysslar med. Vad denna information ska vara bra för jag inte, men jag gissar att det är en avancerad version av metadata

Gissningsvis skapas även en digital tvilling av ditt barn så fort det får ett personnummer. OBS! Detta är bara spekulationer från min sida - en kul tanke.

Tack för mig!
Senast redigerad av Berit85 2026-09-27 kl. 22:09.
Citera
2026-09-27, 22:09
Medlem
Du har alltså Onedrive aktiverad?
Detta är lite av funktionen i Onedrive, allt du sparar i "Mina dokument", "Skrivbordet" m.m, skickas också upp till din Onedrive.

Behöver jag skriva vad åtgärden skulle kunna vara då?
Citera
2026-09-27, 22:13
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Du har alltså Onedrive aktiverad?
Detta är lite av funktionen i Onedrive, allt du sparar i "Mina dokument", "Skrivbordet" m.m, skickas också upp till din Onedrive.

Behöver jag skriva vad åtgärden skulle kunna vara då?

Ja, av någon anledning är Onedrive aktiverad. Kan du gissa om jag har valt det själv eller inte?

Jag väljer hursomehelst att ha kvar Onedrive, för ibland laddar man ju upp foton av barnen eller liknande, och i den katastrofala händelsen av en datorkrasch kan man ju vilja rädda något snabbt och smidigt. Likaså bokmanus, C-uppsatser och arbetsdokument som är mer eller mindre oersättliga.

Men du tycker inte att man själv ska få välja om man laddar upp saker i molnet ELLER på sin enhet - alltså, att man ska få göra göra ett val för varje enskild fil? Det tycker jag
Citera
2026-09-27, 22:13
Medlem
Onanikrems avatar
"Molnet" är det första man stänger av när man skaffar en ny dator/Windows.
Upptäckte den hårda vägen att "molnet" blir fullt och då skrivs det äldsta över av nyare. Kanske är annorlunda i dag? Men efter den upptäckten har jag aldrig använt molnet igen. Använder extern disk att spara det jag arbetar med. Skulle den bli full så varnar den och det är dags för rensning/ny extern disk.
Citera
2026-09-27, 22:19
Medlem
Använder inga produkter som är uppkopplade till internet eller som kan koppla upp sig självmant, med smarta funktioner eller inbyggt wifi förutom laptop och smarthphone där det bara är linux och Lineage OS, utan Google installerat. Kommer aldrig att använda Windows/Microsoft om det inte är för något specifikt fall där just linux inte fungerar, exempelvis för någon väldigt udda programvara.
Citera
2026-09-27, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Ja, av någon anledning är Onedrive aktiverad. Kan du gissa om jag har valt det själv eller inte?

Jag väljer hursomehelst att ha kvar Onedrive, för ibland laddar man ju upp foton av barnen eller liknande, och i den katastrofala händelsen av en datorkrasch kan man ju vilja rädda något snabbt och smidigt. Likaså bokmanus, C-uppsatser och arbetsdokument som är mer eller mindre oersättliga.

Men du tycker inte att man själv ska få välja om man laddar upp saker i molnet ELLER på sin enhet - alltså, att man ska få göra göra ett val för varje enskild fil? Det tycker jag
Då kan du kanske börja hitta inställningen för exakt vilka mappar som ingår i denna backup till Onedrive, bocka bort de du inte vill ha med.

Ditt nästa bekymmer verkar vara default-mappen där Word sparar sina filer?
ChatGPT vill säga:

Open Word
Go to File → Options
Select Save
Find Default local file location
Enter the folder you want

Om det stämmer? Vet ej, kör inte Win, och jag orkar inte boota om...

Och vill man inte ha Onedrive per default, men MS vill att du ska ha det? Tja, vill du ha MS på din dator då...?
Citera
2026-09-27, 22:54
Medlem
Min windows 11 tjatar om att maskinen behöver säkerhetskopieras.

Påminn senare trycker jag då jag mig veterligen ej har onedrive.

Saknar en knapp "påminn mig aldrig igen."

Finns det nåt sätt för microsoft att få tillfång till nyckarna om man krypterar lokalt på datorn med veracrypt och sen nån gång laddar upp till onedrive?

Skulle vara nån säkerhetsmekanism så att inget okrypterat hamnar på onedrive -kanske finns iofs
Citera
2026-09-27, 23:41
Moderator
vhes avatar
Microsofts dark patterns diskuteras lämpligen i...

IT-säkerhet --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera
2026-09-27, 23:49
Medlem
Ja, visste det och Windows fortsatta spyware samt allmänna försämringar är orsaken till att jag kört Linux i åratal.
Citera
2026-09-28, 06:24
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Man lagrar lokalt externt för att få nämnd säkerhet.

Dessutom, som du själv nämner, molnet kan bli hackat, så varför använda det i vissa scenarior men inte andra.
Citera
2026-09-28, 06:38
Medlem
zombie-nations avatar
Det finns väldigt mycket knepigt i win 10 och 11.

Av någon anledning sparar jag inte i förvalda mappar. Jag har alltid gjort egna mappar som namnas efter mina egna behov så har jag struntat i dem som de vill man ska använda. Inte direkt av någon anledning, det blev så på grund av äldre datavanor.
Citera
2026-09-28, 07:42
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:

Kontrollen väljer du bort när du väljer Microsoft.

Mycket bra att säkerhetskopiera bokmanus, C-uppsatser och allt vad det är. Men om man kan kopiera filer själv behöver man inte Onedrive kan man tycka. Det gäller att ha flera kopior, helst enligt 3-2-1-principen och molnlagring kan vara en del av det, men det är inget krav. Är det både viktig och känslig information kanske det känns tryggare att inte dela informationen med Microsoft.

Och värre lär det bli för Windows-användarna.

Gamers Nexus - Microsoft’s Terrifying New Patent | LG-Style ACR for Games & Software
https://www.youtube.com/watch?v=Smwo493IAfw (28:15)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in