2026-09-25, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Där och då hatade jag systemet att man med tvång skulle göra militärtjänst.

Jag hatade både systemet och de som ägnade sig åt mobbning och utfrysning. Jag fick frågan av Kaptenen vad som stod på. Jag svarade bara att jag vantrivdes. Jag sa inget om mobbningen eller utfrysningen. Än idag förstår jag inte varför jag inte sa något om det. Han frågade om jag ville ha 300 dagar men jag svarade nej.

Citat:
I efterhand anser jag att det var en bra skola, ordning o reda.
Önskar att jag kunde säga detsamma. Sista dagen där var en glädjens dag. Jag fick lämna all skit bakom mig och gå vidare i livet.
Citera
2026-09-25, 17:27
Medlem
Tittar man på gruppbefäl, sergeant, fänrik och kapten så har jag inget ont att säga. De var bra.
Citera
2026-09-25, 19:17
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Jag hatade både systemet och de som ägnade sig åt mobbning och utfrysning. Jag fick frågan av Kaptenen vad som stod på. Jag svarade bara att jag vantrivdes. Jag sa inget om mobbningen eller utfrysningen. Än idag förstår jag inte varför jag inte sa något om det. Han frågade om jag ville ha 300 dagar men jag svarade nej.

Önskar att jag kunde säga detsamma. Sista dagen där var en glädjens dag. Jag fick lämna all skit bakom mig och gå vidare i livet.

Tråkigt att du hade en mindre trevlig GU. Var det länge sedan? Upplevde du att befäl tittade åt andra hållet?

OnT har jag flera exempel på ynglingar som hamnat lite snett i livet och fått en omstart i det militära med bättre självkänsla som följd. Det är alltid fascinerande att se förändringen när alla kommer in med sina egna kläder och ideantiten som följer på det och när de får uniform på strippas från den. Att vara på samma nivå som alla andra och sedan märka att man lärt sig behärska (ofta praktiska) saker gör underverk när det kommer till att tro på sig själv.

Men jag har svårt att tro att man kan dra t ex en gängkriminell rätt.
Citera
2026-09-25, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Upplevde du att befäl tittade åt andra hållet?
Inget av befälen hade vetskap. Att jag inte valde 300 dagar var ju att jag skulle inställa mig för tjänstgöring alltså 300 dagar senare. Kommer inte ihåg hur långt in i utbildningen jag fick frågan.
Citera
2026-09-25, 19:56
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Lumpen förstärkte däremot klassklyftorna! Det var väl det dåliga med systemet IMO.

Villamedelklassens självgoda söner utsågs vid mönstringen till KB-elever och fick bossa över knegarfamiljernas lite mer vilsna och inte fullt så världsvana barn. Det militära var verkligen ett klassamhälle i miniatyr kan man säga.

Nödvändigt ont kanske, men ändå. Jag kan ha lite svårt för det svenska systemet där man bestämmer innan vilka blivande värnpliktiga som är bra människor som kommer vara värda att satsa mycket mer på. Det finns nånting i det här jag tycker är inte helt genomtänkt. Idag är det lite annorlunda iofs då de flesta värnpliktiga ändå håller relativt hög klass. Men..

Det har väl även att göra med att mönstringen tittade på bl a allmänna livsval och utbildning etc.
Jag blev GB och jag har arbetarklassbakgrund.
Citera
2026-09-25, 19:58
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Tråkigt att du hade en mindre trevlig GU. Var det länge sedan? Upplevde du att befäl tittade åt andra hållet?

OnT har jag flera exempel på ynglingar som hamnat lite snett i livet och fått en omstart i det militära med bättre självkänsla som följd. Det är alltid fascinerande att se förändringen när alla kommer in med sina egna kläder och ideantiten som följer på det och när de får uniform på strippas från den. Att vara på samma nivå som alla andra och sedan märka att man lärt sig behärska (ofta praktiska) saker gör underverk när det kommer till att tro på sig själv.

Men jag har svårt att tro att man kan dra t ex en gängkriminell rätt.

De har väl delvis iaf lyckats med det i USA där vissa dömda kriminella kan välja att mönstra istf straff?

Men visst, här hade det ju såklart inte funkat.
Citera
2026-09-25, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Fortsätt tro det. Det räcker med att studera sin omgivning. Jag har varit på olika arbetsplatser och man märker när folk gjort värnplikten och när folk inte gjort det. Det är så klart inte 100% men tillräckligt tydligt. Ungefär som man ofta ser skillnad på någon som har barn eller ej.

Att göra värnplikten, i alla fall på den tiden det gällde att stå still, håll käften, utföra order, ta ansvar för sig själv och kamrater, inse att "need to know" är något annat än "nice to know", acceptera att vara en kugge i ett maskineri där din uppgift och att du utför den är avgörande för organisationen. Bortsett från det så att kliva upp på morgonen, bädda sängen, se till att vara klädd hel och ren och att alla fickor i kläder och väskor är stängda, att man städar logement, korridor, wc/dusch dagligen, att det är ordning och reda runt dig, att du passar tider.

Att sannolikt aktivister på FOI låtsas komma fram till att ovanstående inte gör dig till en bättre människa är bara trams.

Jag gick med i hemvärnet (nationella skyddsstyrkorna) för massa år sedan. Jag hade ej utbildning på AK4, vilket medförde att jag och några andra blev sist vid vapenvården. Utan tillsägelse eller frågor så de som var färdiga först klev fram och började hjälpa oss som var sist. Devisen att man inte är klar förrän siste man är färdig satt i väggarna. Dessutom, goa skämt, högt i tak, alla väldigt hjälpsamma. 99% svenskar och ca 95% män.

Mobbning under värnplikten har jag aldrig sett, däremot har jag sett folk under marscher bära två ryggsäckar.

Välbeskrivet.

Om denna forskning verkligen har haft koppling till aktivister så bör man förstås ta det med en nypa salt då aktivister förstör allt de kommer i närheten av.
Citera
2026-09-26, 11:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fonder89
Välbeskrivet.

Om denna forskning verkligen har haft koppling till aktivister så bör man förstås ta det med en nypa salt då aktivister förstör allt de kommer i närheten av.
Undersökningen är rent nonsens ocb ger inget stöd för det som påstås. Att charlatanen David Bergman går ut och påstår att så är fallet sägerer om hans "psykolog" utbildning än verkligheten.
Citera
2026-09-26, 17:06
Medlem
Bergakungens avatar
Det som egentligen sägs är varken eller, bara att det inte gjorts någon studie runt positiva effekter.

Men det kan också bli mycket svårt: När "nästan alla "unga män" genomförde värnplikt på något sätt fanns ju också en avsevärd spännvidd på utbildningarna, från handräckningstjänst till elitutbildningar. Problemet här är att hitta en kontroll- eller referensgrupp som har ungefär samma förutsättningar/testresultat som den grupp som togs ut, men som undsluppit värnplikt. Här är ju antagandet att "det fanns ett värde i att göra lumpen"

I senare tid upphörde uttagningarna för att komma tillbaka igen. När det handlade om yrkesförsvar testade man de sökande som en anställningsintervju, och man kunde säkerligen utnyttja samlade grunddata från alla år med värnplikt för att värdera de sökande åtminstone för att artigt tacka nej till de som inte hade rätt "soldatprofil" alls. Återigen, samhällsvärde i värnplikt var en ickefråga.

Nu återgår man till allmän värnplikt, och då handlar det inte enbart om att välja de bästa, utan om att räkna igenom alla plusvärden ötöver att man får soldatmaterial att krigsplacera och -organisera. För att avgöra volymerna får man räkna på kostnader för utbildningen, om det finns en alternativt sätt att få samma nytta av använd tid och ifall det FINNS en mätbar pluseffekt i det civila samhället efter genomförd utbildning.

Intuitivt kan man kanske tro det (det gör jag), men skall det plusvärdet påverka, så vill det ju till att detta kvantifieras. Frågan runt hur man kvantifierar "bättre människa" kan ju vara känslig, men man kan ju förmodligen hitta ett antal mätvektorer som kan duga till detta. Löneutveckling, brottslighet, och stabila familjeförhållanden kan man ju tänka sig att titta på - socionomer och antropologer kommer att hitta fler och bättre mätpunkter.
Citera
2026-09-28, 08:44
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Ja förstår dig det var många som inte var mogna att göra detta. Alla ville fixa frisedel med div påhittade åkommor o andra psykiska besvär men ingen fick sluta bara omplaceringar. Malajer fick de aldrig nog av.
Citera
2026-09-28, 10:48
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ja förstår dig det var många som inte var mogna att göra detta. Alla ville fixa frisedel med div påhittade åkommor o andra psykiska besvär men ingen fick sluta bara omplaceringar. Malajer fick de aldrig nog av.

Naturligtvis. Det var/kommer att bli en automatisk följd av begreppet "allmän värnplikt".
Alla skulle ställa upp under ett år (typ).

Så kan man ha det, men då får man kanske ha det annorlunda, med någon sorts samhällstjänst för de som inte passar för att vara värnpliktiga soldater.
Citera
2026-09-28, 11:07
Medlem
De som anser att man blir man av att göra lumpen är väl de som inte klarar att bli män själva.
Många skriver att de märks vilka som gjort lumpen i arbetslivet, jag har passerat 60 nyligen och har arbetat med folk från den allmänna värnpliktens dagar och med många från dagens system, att de som gjort lumpen skulle vara bättre och ha lättare att samarbeta är inget jag märkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in