Citat:
Ursprungligen postat av
Fonder89
Ja, det var nyheter för mig.
Jag har alltid trott att lumpen gör män av pojkar.
Fortsätt tro det. Det räcker med att studera sin omgivning. Jag har varit på olika arbetsplatser och man märker när folk gjort värnplikten och när folk inte gjort det. Det är så klart inte 100% men tillräckligt tydligt. Ungefär som man ofta ser skillnad på någon som har barn eller ej.
Att göra värnplikten, i alla fall på den tiden det gällde att stå still, håll käften, utföra order, ta ansvar för sig själv och kamrater, inse att "need to know" är något annat än "nice to know", acceptera att vara en kugge i ett maskineri där din uppgift och att du utför den är avgörande för organisationen. Bortsett från det så att kliva upp på morgonen, bädda sängen, se till att vara klädd hel och ren och att alla fickor i kläder och väskor är stängda, att man städar logement, korridor, wc/dusch dagligen, att det är ordning och reda runt dig, att du passar tider.
Att sannolikt aktivister på FOI låtsas komma fram till att ovanstående inte gör dig till en bättre människa är bara trams.
Jag gick med i hemvärnet (nationella skyddsstyrkorna) för massa år sedan. Jag hade ej utbildning på AK4, vilket medförde att jag och några andra blev sist vid vapenvården. Utan tillsägelse eller frågor så de som var färdiga först klev fram och började hjälpa oss som var sist. Devisen att man inte är klar förrän siste man är färdig satt i väggarna. Dessutom, goa skämt, högt i tak, alla väldigt hjälpsamma. 99% svenskar och ca 95% män.
Mobbning under värnplikten har jag aldrig sett, däremot har jag sett folk under marscher bära två ryggsäckar.