2026-09-28, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Alliansen kommer återuppstå och C kommer grina lite för att Sverige även framöver kommer ha restriktiv invandringspolitik. Var så säkra!

Är det inte lättare att övertyga två centerpartister att byta sida?
De kan få langsbygdmister roll och mycket inflytande.
Citera
2026-09-28, 10:50
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Haha, S dog idag! Nooshi har absolut ingenting att förlora. Bara att köra över S med sin ångvält. Desto mer hon kör, desto fler röster kan hon räkna in till nästa val.

Alliansen kommer återuppstå och C kommer grina lite för att Sverige även framöver kommer ha restriktiv invandringspolitik. Var så säkra!
Alliansen har väldigt långt ifrån majoritet, det skulle vara att S accepterar att släppa fram dem, men de lär få svårt att regera därefter
Citera
2026-09-28, 10:52
Medlem
diseuses avatar
Se där, nu börjar prognosmarknaderna reagera:

https://polymarket.com/event/next-prime-minister-of-sweden

https://kalshi.com/markets/kxswedenpm/next-swedish-prime-minister/kxswedenpm-26sep13

Även om ”marknaden” fortfarande uppfattar Magdalena som den mest troliga statsministern så rasar hennes sannolikhet att lyckas.
Citera
2026-09-28, 10:53
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Thomas Bodström skriver nu på Instagram via Aftonbladet

"S-veteranen Thomas Bodström kommenterar nu Vänsterpartiets besked om att de kommer ställa sig bakom Moderaternas talman, Andreas Norlén.

Han liknar partiledaren Nooshi Dadgostar och Ida Gabrielsson vid fabeln om "Grodan och Skorpionen".

Bodström citerar fabeln i sitt inlägg.

"Nej, då kommer du bara bita mig", svarar" grodan." skriver Bodström och fortsätter:

"Så klart inte, då dör vi ju båda två", säger skorpionen".

Han fortsätter att citera fabeln i sitt inlägg.

"Halvvägs ut i floden biter skorpionen grodan o säger "jag kunde inte rå för det, det ligger i min natur".

Han menar att "så är Nooshi Dadgostar och Ida Gabrielsson".

"De är så fixerade o blir så upprymda vid att förstöra för Socialdemokraterna att de eroderar hela den rödgröna valvinsten o därmed förlorar allt eget inflytande", skriver Bodström i ett inlägg på Instagram."

Boström vet nog innerst inne att V inte har något uppenbart att förlora på ett extraval eller på att vänta till 2030. Flera S-väljare kan gå över till V om det blir extraval. Vi har sett liknande tendenser i flera europeiska länder, där socialdemokratiska partier har fått konkurrens från vänster- och gröna partier och i vissa fall tappat väljare åt vänster. Nederländerna är ett exempel på hur väljare inom vänsterblocket kan förflytta sig mellan socialdemokratiska och vänstergröna partier.

Samtidigt visade valet att Socialdemokraterna inte kan räkna med någon självklar lojalitet från Norrland.

Socialdemokraterna har verkligen en tendens att tala ner till sina väljare och välja uttryck och berättelser som de tror går hem hos den väljargrupp de själva definierar som arbetare.
Citera
2026-09-28, 10:54
Medlem
SURPUPPA!

Skattehöjar-Magda var som vanligt UR-SUR.

Och följde upp med kommentaren att de partier som gjort upp om talmansposten, dvs inklusive V, ska få försöka bilda regering. Alla seriösa kommentatorer är eniga om att detta är

SKITSNACK!

Och att talmansvalet för V, mycket uttalat, inte kopplas ihop med regeringsbildningen.
Citera
2026-09-28, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag tycker inte alls det är sakligt korrekt att skylla på Vänsterpartiet och Centern.

Socialdemokraterna och Maggan utropade sig till vinnare i valet och man ville ha statsministerrollen. Då har man det yttersta ansvaret att få ihop underlaget för det. Att utropa sig till vinnare med partier som vägrar samarbete i ett sådant underlag är synnerligen oansvarigt.

Föll bort ordet "delvis" i en mening. Tänkte skriva "delvis korrekt".

Det är C och V som dragit upp diverse röda linjer och ställt krav som ställer till det för S. Men, som jag skrev, det S som måste lösa det hela: de utropade segern och därmed är det upp till dem att lösa upp alla knutar som finns så att de kan bilda regering. Däremot skulle jag inte kalla S beteende för "oansvarigt", jag skulle snarare beteckna det som nonchalant, arrogant och maktfullkomligt mot såväl de andra partierna och deras väljare som S egna väljare. S förutsatte, utan att ens tänka på saken, att V och C skulle vika sig för att det skulle bli en ny S-ledd regering. Men nästan alla, utom S, förstod för länge sedan att de andra inte självklart skulle vika sig från sina krav bara för att Magdalena ska få kalla sig statsminister.
Citera
2026-09-28, 10:56
Medlem
-Nigger-s avatar
Citat:
Haha, S dog idag! Nooshi har absolut ingenting att förlora. Bara att köra över S med sin ångvält. Desto mer hon kör, desto fler röster kan hon räkna in till nästa val.

Och så ska det vara för ett bättre och tryggare Sverige!
Förhoppningsvis ännu mer återvandringspolitik också!
Citera
2026-09-28, 10:57
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Alliansen har väldigt långt ifrån majoritet, det skulle vara att S accepterar att släppa fram dem, men de lär få svårt att regera därefter

En allians/ eller ren moderat-budget kan man nog få igenom. Så vi har ett alternativ som kan få fram en budget åtminstone. Så lättare än för S att få statsminister-rollen samt budget. S kan kanske regera men då inte på egen budget. S skulle vara en rejält lam anka med andra ord.
Citera
2026-09-28, 11:00
Medlem
Jag betvivlar att SD kommer acceptera men ponera att de gör det så säger C att man inte får vara beroende av SD. Samarbeta, tar stöd eller beroende

Medans C accepterar lite inflytande till V .

C:s SD fobi är så stor att Birgitta Ohlsson sa att hon hellre blir vilde än rösta för samarbete med SD

Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Det är C och S som kommer framstå som dom som tog saken till nyval.

Därför tror jag personligen på att det kommer bli Tidö + C och utan SD i regering.
Citera
2026-09-28, 11:03
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont
SURPUPPA!

Skattehöjar-Magda var som vanligt UR-SUR.

Och följde upp med kommentaren att de partier som gjort upp om talmansposten, dvs inklusive V, ska få försöka bilda regering. Alla seriösa kommentatorer är eniga om att detta är

SKITSNACK!

Och att talmansvalet för V, mycket uttalat, inte kopplas ihop med regeringsbildningen.
Jag håller med.
Hon visar upp sidor vi knappast vill se hos en statsminister och ledare.
Ger upp så snabbt betyder att hon är svag eller att övriga partier i oppositionen är hopplösa att regera ihop med.
Citera
2026-09-28, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Paddan Hallengren har lagt på sig 20 kilo i sommar. Fy fan att ha det aset som minister

de får gratis mat i riksdagen med våra skattepengar.
Citera
2026-09-28, 11:08
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Sossarna och Vänsterpartiet, vilken komedi. Centern söndrar den rödgröna sidan inifrån. Mp ligger lågt och blandar sig inte i pajaskonsterna. Det kan vara först gången de gör någonting rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in