Citat:
Ursprungligen postat av
Devalvera
Jag tycker inte alls det är sakligt korrekt att skylla på Vänsterpartiet och Centern.
Socialdemokraterna och Maggan utropade sig till vinnare i valet och man ville ha statsministerrollen. Då har man det yttersta ansvaret att få ihop underlaget för det. Att utropa sig till vinnare med partier som vägrar samarbete i ett sådant underlag är synnerligen oansvarigt.
Föll bort ordet "delvis" i en mening. Tänkte skriva "delvis korrekt".
Det är C och V som dragit upp diverse röda linjer och ställt krav som ställer till det för S. Men, som jag skrev, det S som måste lösa det hela: de utropade segern och därmed är det upp till dem att lösa upp alla knutar som finns så att de kan bilda regering. Däremot skulle jag inte kalla S beteende för "oansvarigt", jag skulle snarare beteckna det som nonchalant, arrogant och maktfullkomligt mot såväl de andra partierna och deras väljare som S egna väljare. S förutsatte, utan att ens tänka på saken, att V och C skulle vika sig för att det skulle bli en ny S-ledd regering. Men nästan alla, utom S, förstod för länge sedan att de andra inte självklart skulle vika sig från sina krav bara för att Magdalena ska få kalla sig statsminister.