2026-09-28, 10:24
Medlem
Sunimods avatar
De kan inte hålla ihop ens före de skulle regera, Hur hade det blit om de lyckats bilda en regering?
Troligen katastrof.
Det är detta väljare av oppositionen fått och trott de var vinnare.
En rödgrön sörja som inte fungerar.

Tillåt mig småle.

Nu inväntar vi val av talman så får vi se om det blir riktigt krig mellan S och V
Citera
2026-09-28, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Huruvida det kan kallas praxis kan nog diskuteras. Det har oftast varit så som Magdalena beskrev det, men det finns ju en del avsteg. Inte minst den borgerliga regeringen som 1976-79 stod bakom Socialdemokraten Henry Allard som talman.
I samband med det diskuterades även om den ordningen skulle göras permanent, dvs att talmannen alltid skulle tillhöra oppositionen. Nu blev det visserligen inte så men Anderssons påstående är likväl en lögn.
Citera
2026-09-28, 10:29
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
De kan inte hålla ihop ens före de skulle regera, Hur hade det blit om de lyckats bilda en regering?
Troligen katastrof.
Det är detta väljare av oppositionen fått och trott de var vinnare.
En rödgrön sörja som inte fungerar.

Tillåt mig småle.

Nu inväntar vi val av talman så får vi se om det blir riktigt krig mellan S och V
Ska bli kul att se alla sura miner av sossar när Norlén väljs, och förhoppningsvis kanske någon reporter lyckas hitta jättebebisen Baudin som är extra arg.
Citera
2026-09-28, 10:30
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffis
Sonderingsuppdrag är bara ett verktyg som talmannen kan använda så det är inte obligatoriskt.
Talmannen kan helt enkelt hoppa över det steget och efter samtal med partiledarna direkt lägga fram ett förslag till statsminister för omröstning i riksdagen. I detta läge vore det kanske inte helt fel att bränna av två omröstningar så att partierna börjar bli lite nervösa.
Tack. Tänkte något sådant, om jag inte har fel var det så han gjorde 2018.

Det kanske blir lika dant i år igen, är kanske inte en dålig idé.
Citera
2026-09-28, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag var en av dessa som röstade ”Övrigt”. I valet 2026 var posten ”Övrigt” 1.58%. I valet 2022 var posten ”Övrigt” 1.54%.

Ni klagade inte 2022.

Så snälla lägg ner att sprida denna myt och fördummande påståenden.

Vilket idiot du är, det fanns inte ÖP med 39 000 röster år 2022.
Nu fick ÖP+AfS 60 000 röster från Tidö och avgjorde valet.
Vänsterns starkaste stödhjul.
Citera
2026-09-28, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellvete
Dom får väl rösta gult åt båda hållen och vara i opposition men göra upp i sakfrågor.

Nej, om centern röstar gul åt båda håller de blir Tidö 2.0 och SDs inflytande.
Centern accepterar inte detta.
Citera
2026-09-28, 10:33
Medlem
Beaver14s avatar
Uffes enda chans att lyckas är om SD backar på sitt krav på ministerposter och att C då godtar att det inte är att "samarbeta" med SD.

Lär inte heller gå.
Så det lär åter bli Maggans tur, som då kan börja hota med nyval. Problemet där är ju att V inte kan vika sig från sitt kongressbeslut om att bara stödja regeringar de själv ingår i.

Ingen vill ha nyval, men jag vettefan hur det ska undvikas. Känns som det är C i slutändan som måste ge med sig åt nåt håll vilket ju kommer slå hårt på deras röststöd framåt.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Thomas Bodström skriver nu på Instagram via Aftonbladet

"S-veteranen Thomas Bodström kommenterar nu Vänsterpartiets besked om att de kommer ställa sig bakom Moderaternas talman, Andreas Norlén.

Han liknar partiledaren Nooshi Dadgostar och Ida Gabrielsson vid fabeln om "Grodan och Skorpionen".

Bodström citerar fabeln i sitt inlägg.

"Nej, då kommer du bara bita mig", svarar" grodan." skriver Bodström och fortsätter:

"Så klart inte, då dör vi ju båda två", säger skorpionen".

Han fortsätter att citera fabeln i sitt inlägg.

"Halvvägs ut i floden biter skorpionen grodan o säger "jag kunde inte rå för det, det ligger i min natur".

Han menar att "så är Nooshi Dadgostar och Ida Gabrielsson".

"De är så fixerade o blir så upprymda vid att förstöra för Socialdemokraterna att de eroderar hela den rödgröna valvinsten o därmed förlorar allt eget inflytande", skriver Bodström i ett inlägg på Instagram."
Citera
Medlem
Snubchurps avatar
S gör bort sig som tror att de är partiet som kan diktera allt själva. V vill ha en talman med erfarenhet och jag skulle själv utan att lägga politiska värderingar i det tycka att Norlén är en mycket bra kandidat som skött det snyggt under åren. S är så fulla av storhetsvansinne att de inte klarar av att andra partier väljer sina egna kandidater.
Citera
2026-09-28, 10:34
Medlem
GanskaRoligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
En normal människor med en rimlig IQ som inte sitter på verandan och spelar banjo går dock och röstar på partier som man tror kommer in i riksdagen.

En normal människa förstår också att Tidö beviljade över 200 000 medborgarskap. Du tror inte majoriteten av dessa invandrare röstar rödgrönt?

Kom inte och skyll på oss.
Citera
2026-09-28, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Talmannen passar ju bara runt bollen till olika partiledare och låter dom försöka bilda ett regeringsdugligt alternativ.
Han skiter i och har ingenting att göra med hur själva konstellationen blir i slutändan så länge regeringsunderlaget passerar i riksdagen (har mer än 50% av rösterna).

Norshi är bara förbannad och vill jävlas mot S så mycket det bara går nu när det står klart att de inte kommer sitta i en regering.

Ja, du kanske har rätt.
Citera
2026-09-28, 10:36
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Thomas Bodström skriver nu på Instagram via Aftonbladet

"S-veteranen Thomas Bodström kommenterar nu Vänsterpartiets besked om att de kommer ställa sig bakom Moderaternas talman, Andreas Norlén.

Han liknar partiledaren Nooshi Dadgostar och Ida Gabrielsson vid fabeln om "Grodan och Skorpionen".

Bodström citerar fabeln i sitt inlägg.

"Nej, då kommer du bara bita mig", svarar" grodan." skriver Bodström och fortsätter:

"Så klart inte, då dör vi ju båda två", säger skorpionen".

Han fortsätter att citera fabeln i sitt inlägg.

"Halvvägs ut i floden biter skorpionen grodan o säger "jag kunde inte rå för det, det ligger i min natur".

Han menar att "så är Nooshi Dadgostar och Ida Gabrielsson".

"De är så fixerade o blir så upprymda vid att förstöra för Socialdemokraterna att de eroderar hela den rödgröna valvinsten o därmed förlorar allt eget inflytande", skriver Bodström i ett inlägg på Instagram."

Haha, S dog idag! Nooshi har absolut ingenting att förlora. Bara att köra över S med sin ångvält. Desto mer hon kör, desto fler röster kan hon räkna in till nästa val.

Alliansen kommer återuppstå och C kommer grina lite för att Sverige även framöver kommer ha restriktiv invandringspolitik. Var så säkra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in