2026-09-27, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är just därför som jag vill höra fakta från de som blivit spärrade. Inte frpn deras moster om har hört något från en granne som tyckte sig höra att en kusin blivit spärrad, utan från de som verkligen blivit det och varför.

Kan det finnas någon anledning till att sådana exempel uteblir? Kan det vara så att man inte blir spärrad helt utan anledning? Är verkligen nyfiken.
Frågar jag Gemini får jag följande svar om orsaker till avstängda bankkonton:

1. Bristande kundkännedom (KYC):
Enligt Penningtvättslagen måste banken förstå var dina pengar kommer ifrån och hur du använder dina konton. Om du inte svarar på bankens frågor, eller om du inte kan visa underlag (såsom kvitton, arvskiften eller gåvobrev) för ovanliga transaktioner eller återkommande Swish-överföringar, måste banken enligt lag avsluta eller frysa kontot.

2. Misstanke om penningtvätt eller bedrägeri:
Om bankens automatiserade system eller handläggare upptäcker avvikande transaktionsmönster som flaggas som hög risk, har banken rätt att agera omedelbart. Det kan handla om misstänkt penningtvätt, kryptohandel eller att banken misstänker att kontot används som ett så kallat "målvaktkonto" för bedrägerier.

3. Avtalsbrott och misskötsamhet:
Om en kund använder kontot för olagliga aktiviteter, eller om man agerat hotfullt mot bankens personal eller tidigare väsentligt misskött sina åtaganden mot banken, har de rätt att säga upp avtalet.

Således har dom fått frågor från banken och stuntat i att svara eller lämnat för banken otillfredställande svar så stängs kontot.
Och då spelar det ingen roll hur lönsam kunden är. Därför att eventuell vinst på kunden är inte ens felräkningspengar i jämförelse med böterna från staten. Gäller pkt 1 och 2.

Är det pkt 3 så kommer ingen berätta vad dom gjort. Dom förstår inte att det är dom själva som är problemet. I det här fallet lär väl banken tala om orsaken också.

Är det pkt 1 så kommer dom inte nämna något för i deras värld har dom inte gjort något fel. Här kanske banken tom nämner att den fått otillfredställande svar. Men det berättar ju inte den som gnäller.

Är det pkt 2 så kommer dom inte heller nämna något. För då vill dom bara gnälla för att banken indirekt stoppat deras "business".

Så sannolikheten att du får ett redigt svar är ungefär 0.
Citera
2026-09-27, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Så sannolikheten att du får ett redigt svar är ungefär 0.
Mm, jag tänker lite så. Att man inte får sitt Bank.id spärrat lite hur som helst. Det är därför jag ber om fakta, och inte om något man har hört från kusinens bror som hört från en granne vars släkting fått sitt Bank-ID spärrat.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-09-27 kl. 22:15.
Citera
2026-09-27, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det enkla svaret är nog att folk får inget tillfredställande svar från sin bank, de hänvisar till penningstvättslag, sen orkar/har folk inte råd att driva rättsprocesser så de byter bara bank istället.
Har du något exempel på där någon lyckas byta bank?

Jag tänker mig att andra banker tackar nej i det här läget.
Citera
2026-09-27, 22:14
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Men vore det inte intressant att få veta hela sanningen bakom några avstängningar?

Vad någons moster som har hört vad en kusin sagt att hennes granne råkat ut för känns inte som så kul. Jag vill veta fakta, allt om varför någon blivit spärrad. Inte rykten och vad du eller någon annan tror.

Jag är seriöst intresserad.

Bankerna kanske inte är så hemska som vissa påstår. Det kanske finns anledningar till att vissa blir spärrade.
Jag tycker också att det är anmärkningsvärt att 50 000 kan bli marginaliserade varje år i det närmaste under total tystnad.

Jag vill nog hellre tolka det som att bankerna är duktiga på att välja ut targets i pinnjakten som inte bråkar eller ställer till besvär eller kostar dem något.

Och att de som har Statens, dvs vårt, uppdrag att "inspektera" att allt går rätt till inspekterar sin navel istället. Och pressar på för pinnjakten med hot om sanktionsavgifter.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-09-27 kl. 22:18.
Citera
2026-09-27, 22:15
Medlem
Citat:
Så du hade inget exempel där en bank spärrat någons Bank-id. Okej, men tack ändå för ditt inlägg.
Det jag svarade på var din kommentar om att hamna på psyket.
Citera
2026-09-27, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag tycker också att det är anmärkningsvärt att 50 000 kan bli marginaliserade varje år i det närmaste under total tystnad.

Jag vill nog hellre tolka det som att bankerna är duktiga på att välja ut targets i pinnjakten som inte bråkar eller ställer till besvär eller kostar dem något.
Så du hade inget exempel på någon som fått sitt Bank-ID spärrat. Tack i alla fall.

Citat:
Det jag svarade på var din kommentar om att hamna på psyket.
Så du hade inget exempel på någon som fått sitt Bank-ID spärrat. Tack i alla fall.
Citera
2026-09-27, 22:20
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Tystnaden talar. Bäst du sätter på hörselskydd som matcher skygglapparna.
Citera
2026-09-27, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Tystnaden talar. Bäst du sätter på hörselskydd som matcher skygglapparna.
Citera
2026-09-27, 22:30
Medlem
Citat:
Men du som vet och har bättre koll på de som spärras, kan väl berätta för oss varför de blivit spärrade. Jag är seriöst intresserad.
För att bankernas system agerar automatiskt, och bankernas system är dessutom oerhört gamla och dåliga.

Vad som sedan händer är att större kunder (där transaktionerna är åtminstone några hundra tusen per gång) kan få en manuell hand i processen och ta sig vidare. I vissa fall blockas även dessa konton, men då plockas ärendet upp direkt av en handläggare som reder ut situationen. De tar sig alltså vidare, och i de fall de inte gjort något fel (de flesta fall) öppnas kontot igen.

Vad som händer vid en massa små transaktioner (tex en massa swishande av tusen- och hundralappar som inte är till registrerade företag) är att kontot blockas automatiskt men ingen handläggare tillsätts för att reda upp situationen. Det kan i praktiken fastna i limbo hur länge som helst och ingen bryr sig.
Citera
2026-09-27, 22:31
Medlem
Citat:
Har du något exempel på där någon lyckas byta bank?

Jag tänker mig att andra banker tackar nej i det här läget.

Jag måste hänvisa till lånforum.se där många har upplevt samma problem, nu har dessa människor i regel spelat på många utlandssidor och swishat kors o tvärs och gud vet vad.

Jag personligen har aldrig haft problem med BankID eller banker över huvud taget.
Citera
2026-09-27, 22:33
Medlem
HaraldH8rdr8des avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det är egentligen inte så konstigt att det såpass många.
1. Vi har extremt många fler transaktioner mellan privatpersoner nu sen swish infördes, så att då hamna i samma swishkedja som någon kriminell finns såklart.

2. Övervakningsverktygen ligger hos externa leverantörer där man inte har 100% insyn varför någon flaggas, vilket man enligt complianceregler inte ska ha heller.

3. Dessa övervakningsverktyg har rätt många falska positiv vilket alla är helt okej med.

4. Tyvärr har bankerna också vissa krav på sig att stänga av en viss procent av kunderna varje år, annars är övervakningen inte trovärdig. Så har du en bank med 1000 kunder där alla sköter sig perfekt så är du nästan tvungen att hitta anledningar till att stänga av 50 stycken för att visa att tar övervakningen på allvar. För perfekt är helt enkelt inte realistiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Japp sant. Tyvärr. Finns ju dock ingen kontroll alls över dessa bankerna stänger av. Om det var rätt eller ej. Dvs ingen rättslig process alls. Men du är ändå avstängd får inte bank-ID på minst 1 år. Detta förfarande borde ju oroa folk i gemen att vi måste ha lagar som förhindrar detta. Att banker inte ska sådan makt över oss.
Är det snarare bankerna som passar på och är intresserade av att stänga av under och höja ribban varje år?

Hur mycket krävs i dagens gängklimat för att Fi ska säga nä nu får ni nog lugna ner er
Citera
2026-09-27, 22:40
Medlem
Det här otyget borde väl vara över när Sverige-id ersätter bank-id i december?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in