2026-09-27, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Men vore det inte intressant att få veta hela sanningen bakom några avstängningar?
Alla som har många vänner och bekanta känner till minst ett par exempel, det är nämligen inte överdrivet ovanligt att det här händer. Det är just processerna med småsummor hit och dit som fastnar i limbo, troligen för att ingen får betalt för att plocka upp ärendet. Problemet drabbar helt enkelt bara en fattig.

Om du saknar vänner och bekanta kan du med fördel åtminstone lyssna när folk berättar saker för dig.
Citera
2026-09-27, 21:37
Medlem
Citat:
Men vore det inte intressant att få veta hela sanningen bakom några avstängningar?

Vad någons moster som har hört vad en kusin sagt att hennes granne råkat ut för känns inte som så kul. Jag vill veta fakta, allt om varför någon blivit spärrad. Inte rykten och vad du eller någon annan tror.

Jag är seriöst intresserad.

Bankerna kanske inte är så hemska som vissa påstår. Det kanske finns anledningar till att vissa blir spärrade.

Det här är ju såklart inget bankerna går ut med, hur deras algoritmer fungerar och vad de är programmerade att göra, det är väl ett 100-tal personer i landet som vet ungefär hur det funkar, man kan gissa att lågriskkunder som är lönsamma inte blir spärrade i första taget.

Har du bolån på flera miljoner, inkomst, förmögenhet, kontantuttag, swish , osv vägs in också säkert blixtsnabbt "robotar" eventuellt med hjälp av en människa fattar sitt beslut.

Har du företag har jag väldigt svårt att se att de spärrar konton, det är helt förödande när det snurrar miljoner varje månad ofta utlandsbetalningar..
Citera
2026-09-27, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Alla som har många vänner och bekanta känner till minst ett par exempel, det är nämligen inte överdrivet ovanligt att det här händer. Det är just processerna med småsummor hit och dit som fastnar i limbo, troligen för att ingen får betalt för att plocka upp ärendet. Problemet drabbar helt enkelt bara en fattig.

Om du saknar vänner och bekanta kan du med fördel åtminstone lyssna när folk berättar saker för dig.
Jag har ingen kompis som jag vet har blivit spärrad från Bank-id. Har fått för mig att det är ganska udda att bli det.

Men du som vet och har bättre koll på de som spärras, kan väl berätta för oss varför de blivit spärrade. Jag är seriöst intresserad.
Citera
2026-09-27, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det här är ju såklart inget bankerna går ut med, hur deras algoritmer fungerar och vad de är programmerade att göra, det är väl ett 100-tal personer i landet som vet ungefär hur det funkar, man kan gissa att lågriskkunder som är lönsamma inte blir spärrade i första taget.

Har du bolån på flera miljoner, inkomst, förmögenhet, kontantuttag, swish , osv vägs in också säkert blixtsnabbt "robotar" eventuellt med hjälp av en människa fattar sitt beslut.

Har du företag har jag väldigt svårt att se att de spärrar konton, det är helt förödande när det snurrar miljoner varje månad ofta utlandsbetalningar..
Det är just därför som jag vill höra fakta från de som blivit spärrade. Inte frpn deras moster om har hört något från en granne som tyckte sig höra att en kusin blivit spärrad, utan från de som verkligen blivit det och varför.

Kan det finnas någon anledning till att sådana exempel uteblir? Kan det vara så att man inte blir spärrad helt utan anledning? Är verkligen nyfiken.
Citera
2026-09-27, 21:51
Medlem
Citat:
Om du läser mina inlägg så kanske du klarar av att förstå vad jag menar.

Att jag vill ha fakta istället för skvaller är knappast en anledning till att jag ska hamna på psyket.
En stor del av befolkningen har nog precis tvärtom den uppfattningen. Dom tänker inte. Dom känner hur det känns. Och känns det nu som om banken är dum, då är det sant. Och dina ifrågasättanden av den som gnäller är då psykfallsbeteende. Du ger dig ju på ett offer. Då är det dig det är fel på. Det känner dom i hela kroppen.

Och vad ska du med fakta till. Dom känner ju redan vad som är sant. Då spelar ju fakta ingen roll.

(Ja jag bara ville förklara det utsiktslösa att förklara betydelsen av fakta och logik för personer där känslor och sociala relationer är det viktiga. Och fakta och logik helt irrelevant).
Citera
2026-09-27, 21:51
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Du verkar grälsjuk. Det jag vet är att min kompis blev av med det, om han har fått tillbaka det vet jag inte. Användaren jag citerade som börjar på Z känner jag inte men citerade att jag oxå har läst om det eftersom att jag har även läst poster här på Flashback om fenomenet bli avstängd från banken.

Vilken bank var det?
Citera
2026-09-27, 21:52
Medlem
Citat:
Det är just därför som jag vill höra fakta från de som blivit spärrade. Inte frpn deras moster om har hört något från en granne som tyckte sig höra att en kusin blivit spärrad, utan från de som verkligen blivit det och varför.

Kan det finnas någon anledning till att sådana exempel uteblir? Kan det vara så att man inte blir spärrad helt utan anledning? Är verkligen nyfiken.

Det enkla svaret är nog att folk får inget tillfredställande svar från sin bank, de hänvisar till penningstvättslag, sen orkar/har folk inte råd att driva rättsprocesser så de byter bara bank istället.
Citera
2026-09-27, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
En stor del av befolkningen har nog precis tvärtom den uppfattningen. Dom tänker inte. Dom känner hur det känns. Och känns det nu som om banken är dum, då är det sant. Och dina ifrågasättanden av den som gnäller är då psykfallsbeteende. Du ger dig ju på ett offer. Då är det dig det är fel på. Det känner dom i hela kroppen.

Och vad ska du med fakta till. Dom känner ju redan vad som är sant. Då spelar ju fakta ingen roll.

(Ja jag bara ville förklara det utsiktslösa att förklara betydelsen av fakta och logik för personer där känslor och sociala relationer är det viktiga. Och fakta och logik helt irrelevant).
Så du hade inget exempel där en bank spärrat någons Bank-id. Okej, men tack ändå för ditt inlägg.
Citera
2026-09-27, 21:54
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Skall nog stavas usa. Ett resultat av 11/9.
Allt jävelskap och gissel vi dras med nuförtiden är tack vare MUSLIMER.
Citera
2026-09-27, 21:55
Medlem
Citat:
Det enkla svaret är nog att folk får inget tillfredställande svar från sin bank, de hänvisar till penningstvättslag, sen orkar/har folk inte råd att driva rättsprocesser så de byter bara bank istället.
Jag vill ha exempel på där någon blivit spärrad från sitt Bank-id.
Citera
2026-09-27, 21:58
Medlem
Citat:
Jag vill ha exempel på där någon blivit spärrad från sitt Bank-id.

Gå in på lånforum, finns många där som har uttömmande beskrivningar hur de har blivit behandlade.
Citera
2026-09-27, 22:01
Medlem
Citat:
Gå in på lånforum, finns många där som har uttömmande beskrivningar hur de har blivit behandlade.
Det kan jag förstå, att de blivit lurade. Sorgligt. (gick in och tittade, för fan så sorgligt... Sidan för noll koll - hittade dock inget om spärrade Bank-ID. )

Men tråden handlar om att någon blivit av med sitt Bank-id, liksom trådstartaren. Jag tror inte riktigt på att det är så enkelt som att man spelar på utländska sajter eller att man får en swish från en kompis då och då.

Så jag vill höra verkliga berättelser, inte något jag har hört från en kusin som sa att en kompis och så vidare.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-09-27 kl. 22:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in